پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

تقلب از نوع جشنواره ای

بیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دیشب پایان یافت و برگزیدگانش مشخص شدن که البته به غیر از یکی دو مورد، هیچ کدوم از فیلم های برنده رو ندیدم.

موضوعی که می خوام راجع بهش بنویسم ترکیب هیات داوران و جنس داوری هاست که همیشه با حرف و حدیث هایی روبرو بوده. من نسبت به هیچ فیلم کوتاهی تعصب ندارم، اما معتقدم باید در هر بخش کسانی روی صندلی داوری بشینن که از حداقل شناخت لازم نسبت بهش برخوردار باشن.

چند سال پیش فیلم کوتاه انیمیشنی در جشنواره به نمایش دراومد که توجه داوران رو حسابی به خودش جلب کرد. یه انیمیشن ساده و جذاب که نهایتاً جایزۀ اول بخش انیمیشن رو هم دریافت کرد. داوران خوشحال از اینکه استعداد جوانی رو کشف کردن و تحویل جامعۀ سینما دادن و سایر شرکت کنندگان هم راضی از داورانی که حداقل یک جایزه رو به کسی دادن که واقعاً استحقاقش رو داشت.

متاسفانه چند هفته بعد معلوم شد اون انیمیشن، یکی از فیلم های انیماتور معروف ایتالیایی برونو بوزتو است که از اینترنت داونلود و تیتراژ اول و آخرش برداشته شده و بجاش اسم اون آقا قرار گرفته! هیات داوران که متوجه قضیه شد بیانیه داد و جایزه رو پس گرفت...

اتفاقات مشابه در سال های بعد تکرار شد، اما تنها قوانین رو برای شرکت کنندگان سخت تر کردن. مثلاً اگر کسی فیلمی به دبیرخانۀ جشنواره می داد همون موقع در دیتابیس ناقصی که ایجاد کرده بودن برای وجود نام های مشابه جستجو می شد و اگر اسم تکراری بود قبولش نمی کردن! در صورتیکه ممکنه چند فیلم با اسم مشابه وجود داشته باشن. از طرف دیگه کسی که انیمیشن می دزده انقدر باهوش هست که  اسمش رو هم تغییر بده!

انیمیشن کوتاهی که خودم ساخته بودم (اسکلتی با لباس سیاه و داس دسته چوبی)، بارها و بارها تغییر تیتراژ داد و در دانشکده های مختلف بعنوان پروژه پایان نامۀ دانشجویان رشتۀ انیمیشن ارائه شد و نمره گرفت! هیچکس هم متوجه نشد!

آیا نباید در انتخاب داوران انقدر دقت داشته باشیم که حداقل اطلاعات لازم دربارۀ صنعت انیمیشن داشته باشن؟ کسانی که فرق انیمیشن با live action رو بدونن و به سختی هاش آشنا باشن. کسانی که فرق فیلم "تبدیل شده به انیمیشن" با "انیمیشن خالص" رو درک کنن. کسانی که دست کم انیمیشن های معروف دنیا رو دیده باشن تا بتونن آثار اوریژینال رو از آثار تقلبی تشخیص بدن...

امیدوارم برندگان امسال کسانی باشن که واقعاً استحقاق دریافت جایزه رو داشته باشن.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 27 آبان 1388 ساعت 08:12 http://mohamed.blogsky.com/

اینجا اگه واقعا حق به حقدار برسه جای تعجب داره! زیاد سخت نگیر پسر! اینجا ایرانه.

البته فکر کنم ناداوری فقط مخصوص اینجا نیست و تو همه جای دنیا هست.حالا نوع و درجش فرق داره!
آیا به نظر تو یه فیلمساز با استعداد یا بی استعداد با پارتی و پول با یه فیلمساز با استعداد بدون پارتی و پول برابره؟

درباره نتایج داوری همیشه حرف و حدیث های زیادی هست، چه در جشنواره های داخلی چه خارجی.
حرف من اینه که کسانی رو روی صندلی داوری بنشونن که از حداقل تجربه و آگاهی نسبت به حوزه داوریشون اطلاع داشته باشن. مثلا برای بخش انیمیشن یک مستندساز رو انتخاب نکنن!

همون دیگه سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 18:09

اسکلت با لباس سیاهشو فهمیدم ولی داس دسته چوبیشو نه...
دفعه بعد اگه خواستی شرکت کنی به من خبر بده تا یه فکری به حالت بکنمD:

اصلش اون داس دسته چوبیه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد