پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

مروری بر سینمای ۲۰۱۱

امسال یکی از معمولی ترین سالهای سینمایی اخیر بود. نه فیلم شاهکاری رو (تا امروز) دیدم و نه اتفاق خارق العاده افتاد. اغلب دنباله سازی بود و بازسازی. اکران قسمت های چندم سوژه های امتحان پس داده و بازسازی مجدد بعضی فیلم های موفق قدیمی نشون می ده که تهیه کننده ها بیشتر تمایل دارن روی پروژه های مطمئن سرمایه گذاری کنن.

سال 2011 قسمت سوم Paranormal Activity، قسمت سوم Transformers، قسمت دوم انیمیشن Cars، قسمت چهارم X-Men، قسمت چهارم Scream، قسمت پنجم Final Destination، قسمت چهارم Pirates of the Caribbean، قسمت دوم Hangover و... به نمایش دراومدن که البته باید به این فهرست قسمت دوم Sherlock Holmes و قسمت چهارم Mission Impossible رو هم اضافه کرد که در روزهای پایانی سال اکران شدن.

قسمت آخر Harry Potter و قسمت چهارم Twilight هم به نمایش دراومدن که البته جرو دنباله سازی ها محسوب نمی شن، چون از ابتدا قرار بر ساخته شدن تمام قسمت ها بر اساس کتاب بوده.

یکی از فیلم های مهم امسال Tree of Life بود که به نظرم بیشتر از اینکه یک فیلم داستانی باشه، یک مستند طولانی و خسته کننده بود که یک مفهوم متوسط رو با فیلمبرداری عالی و جلوه های ویژۀ خنده دار منتقل می کرد. چه بسا که این فیلم جایزه های زیادی بگیره...

فیلم جدید وودی آلن Midnight in Paris یکی از فیلم های خیلی خوب امسال بود. همون فضای آشنای آثار وودی آلن که شیرین و دوست داشتنیه. از اون فیلم هایی که از اول تا آخر با یه لبخند گوشۀ لب تماشا می کردم.

Drive هم فیلم خوبی بود، فضایی داشت شبیه به آثار دیوید لینچ. فیلمبرداری، تدوین و موسیقیش عالی بود و البته بازی رایان گوسلینگ. کارگردان موفق شده بود یه سوژه تکراری رو به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشه.

از فیلم های اکشن امسال Unknown و Source Code فیلم های نسبتاً خوبی بودن با مشکلاتی در فیلمنامه.

فیلم های تخیلی امسال هم کم نبود. از این بین، Thor فیلم خوبی بود که قسمت دومش هم در حال ساخته شدنه. Green Lantern و Captain America شاید بیشتر با روحیات خود آمریکایی ها همخونی داشته باشه و X-Men و Transformers هم که علاقمندان خاص خودش رو داره. Sucker Punch فیلم عجیبی بود که می تونست خیلی بهتر از این باشه. البته جلوه های ویژۀ خوبی داشت، همینطور Planet of the Apes.

خیلی منتظر فیلم Super 8 بودم. اثر جدید جی. جی. آبرامز (خالق سریال Lost) که استیون اسپیلبرگ هم تهیه کننده اش بود. تنها 40 دقیقۀ اول فیلم خوب پیش رفت، که البته اون هم کاملاً طبق قواعد سینمای تخیلی به سبک اسپیلبرگ بود. اونهم اسپیلبرگ دهۀ 80 و 90 میلادی. پایان فیلم به شدت توی ذوق می زد.

انیمیشن های امسال نسبت به سال قبل پیشرفت چندانی نداشتن. Cars 2 (انیمیشن جدید پیکسار) مثل همیشه خیلی خوب بود... Rango شاید بهترین انیمیشن امسال بود، حداقل اینکه تمام قواعد رو رعایت کرده بود و (برخلاف انیمیشن پیکسار) دنباله سازی هم نبود، اما فیلمنامه مشکلاتی داشت که باعث شد نتونه به یک شاهکار تبدیل بشه. برای بچه ها، Rio و Kung Fu Panda 2 بهترین گزینه ها بودن، انیمیشن هایی شاد، رنگی و کمدی.

امسال فیلم ترسناک خوب هم اصلاً نداشتیم. فقط فیلم اسپانیایی Los Ojos de Julia فیلم نسبتاً خوبی بود، فیلم جدید کارگردان Saw اثری بود کاملاً قابل پیش بینی. Scream 4 برای علاقمندان به این سری از فیلم ها بد نبود، حداقل پایانش رو نمی شد حدس زد؛ قسمت پنجم Final Destination هم با وجود تکراری بودن سوژه، فیلم خوبی بود و جلوه های ویژۀ فوق العاده ای داشت.Red Riding Hood روایت جدیدی بود از داستان شنل قرمزی از کارگردان قسمت اول Twilight، فیلمی که می خواد همه کار رو با هم انجام بده و در هیچکدوم هم موفق نیست... قسمت سوم Paranormal Activity رو هنوز ندیدم.

در عوض امسال چیزی که زیاد بود فیلم کمدی... که اکثراً هم کمدی های متوسط یا سطح پایینی بودن. حتی فیلم های بازیگران معروف این ژانر هم چندان چنگی به دل نزدن. قسمت دوم Hangover که به معنای واقعی کلمه افتضاح بود و خیلی از فیلم ها هم پر بودن از شوخی های جن. سی. که به لطف زیرنویس های عجیب و غریب فارسی، پر بودن از کلمات رکیک. نمی دونم به چه دلیل کسانی که برای این فیلم ها زیرنویس تهیه می کنن حتی ساده ترین کلمات و اصلاحاتی که در زبان آمریکایی حرف هایی معمولی تلقی می شه رو به رکیک ترین شکل ممکن زیرنویس می زنن. در یکی از فیلم ها جملۀ Don't Talk Shit (که یعنی "چرند نگو") رو با استفاده از کلمات بسیار رکیک ترجمه کردن بودن. شاید به نظرشون اینجوری جالب تره... از بین کمدی های امسال Horrible Bosses باز از بقیه بهتر بود.

قسمت آخر هری پاتر بهترین قسمت این مجموعه بود که از همه نظر واقعاً عالی بود، مخصوصاً فیلمبرداری و جلوه های ویژه اش. کاش این مجموعه باز هم ادامه داشت و تموم نمی شد!

فصل اول سریال The Killing از شبکۀ AMC پخش شد که سریال پلیسی/معمایی خیلی خوبی بود. به شدت منتظر فصل دومش هستم.

امیدوارم سال 2012 فیلم های بهتری به نمایش دربیاد و بهتر از 2011 باشه.

پ.ن.: برای فیلم های مهم و اسکاری سال 2011 رو در دو پست زیر چند خطی نوشته ام:

مروری بر فیلم های اسکاری سال 2011 - بخش اولمروری بر فیلم های اسکاری سال 2011 - بخش دوم