پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

هنر انتخاب اسم

بعضی وقتا آدم اسم هایی می بینه که معلومه طرف در انتخاب اون ذوق و سلیقه به خرج داده. اصلا انتخاب اسم (چه برای آدم، چه برای شرکت و مغازه و موسسه) خودش یه هنره و تاثیر خیلی مهمی در سرنوشت اون شخص داره.

 

دیروز توی ستارخان یه کارگاه بزرگ دیدم به اسم: "در باران". سرک کشدیم توش دیدم یه کارگاهه پر از درهای فلزی!

 

چند سال پیش توی اصفهان یه تاکسی تلفنی دیدیم به اسم "سی سی دو تاکسی". شماره تلفنش رو گذاشته بود روی اسم مغازه: ۳۰۳۰۲! مشابه این یه پیتزا فروشی سر خیابون یکم سعادت آباد هست به اسم پیتزا بیست که شماره تلفن اون هم هست ۲۰ ۲۰ ۸ ۲۰ (البته با اضافه شدن یه ۲ به اول این شماره تا حدی موضوعیتش از دست میره).

 

یه فروشگاه بود توی سهروردی به اسم "سیمو سیتو". خیلی ها فکر می کردن یه اسم ایتالیاییه و حتی اون زمان که قانون گذاشتن باید اسامی فارسی باشه بهش گیر داده بودن اسمت رو عوض کن. اما به زبون جنوبی خودمون یعنی برای من برای تو!

 

در انتخاب این دو تا اسم هم به نظرم یه کم ذوق به خرج رفته:

 

خوشدست: آموزشگاه رانندگی

مرکز تبسم: مرکز توانبخشی بیماران سکتۀ مغزی

 

چند وقت پیش یه مقاله روانشناسی می خوندم که می گفت حتی اسم هر کسی روی شخصیتش اثر میذاره و میشه در آدم های هم اسم اخلاق و خصوصیات مشترک پیدا کرد.

خودکشی!

 

اگه یه روزی به هر دلیلی بخواین خودکشی کنین چه روشی رو انتخاب می کنین؟

 

(لطفا روش هایی رو پیشنهاد بدین که اگه کسی خواست استفاده کنه بتونه!)

یادداشتی بر فیلم Closer (مایک نیکولز)

شاید در نگاه اول این فیلم هیچ نکتۀ خاصی برای جلب توجه نداشته باشه؛ نه کارگردان خیلی معروف و نه داستان مهیج. معروفترین ساخته های قبلی مایک نیکولز اینان: چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟، کچ-22، فارغ التحصیل، گرگ و رنگ های اصلی.

 

Closer داستان چهار نفر غریبه اس که بطور تصادفی وارد زندگی همدیگه می شن و روابطی بینشون شکل می گیره. روابط وقتی پیچیده می شه که این دو زوج همدیگه رو می بینن و فکر خیانت به سرشون می افته...

 

خب تا اینجا هیچ چیز جذابی وجود نداره. اما وقتی به بازیگرهای فیلم می رسیم، قضیه یه کم فرق می کنه: جولیا رابرتز، ناتالی پورتمن، کلایو اوون و جود لاو. در واقع فیلم همین چهار بازیگر رو داره و کل داستان هم با همین ها پیش می ره.

 

شاید از این فیلم هر کسی خوشش نیاد؛ فیلمی که مقطعی از زندگی چهار نفر رو روایت می کنه و هیچ حادثه ای هم توش اتفاق نمی افته. اما فیلم، فیلم هنرمندانه ای است . جدا از نحوۀ روایت داستان، کارگردانی، رنگ بندی، تدوین و فیلمبرداری بسیار زیبا، مهمترین مشخصۀ فیلم بازی هاشه. به نظر من هر چهار بازیگر، بهترین بازی های دوران کاریشون تابحال رو توی این فیلم انجام دادن، خصوصاً ناتالی پورتمن و کلایو اوون.

 

حرف های زیادی در فیلم زده می شه که هر کسی می تونه برداشت خودشو داشته باشه، اما شاید حرف اصلی فیلم این باشه: عشق اونیه که بهت قدرت بخشیدن بده؛ اگه نتونی گناه طرف مقابل رو ببخشی عاشق نیستی و اگه واقعاً عاشق باشی می تونی از بزرگترین گناه هم بگذری.

شکل گرفتن یک رابطه، عشق در نگاه اول، هوس، خیانت، دروغ، تنهایی، جدایی، بخشش و پایان یک عشق از جمله موقعیت هاییه که در این فیلم شکل می گیره.

 

این فیلم در مراسم گلدن گلاب سال 2005 برای بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردانی، بازیگر دوم زن (ناتالی پورتمن)، دوم مرد (کلایو اوون) کاندید شد که هر دو بازیگر جایزه رو گرفتن و همین دو نفر برای اسکار همون سال هم کاندید شده بودن.

End آزادی در ایران!

آگهی های روزنامه ایران، پنجشنبه ۲۱ تیر:

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

 

 

یعنی واقعا ازدواج همجنس ها آزاد شده؟!

سوتی از نوع باستان شناسانه!

"۴۲۰۰ سال پیش: پس از مرگ پدر، توت آنخ آمون در ۹ سالگی فرعون شد و طبق رسم فراعنه مصر در ۱۲ سالگی با آنخه سِناتون خواهر ناتنی اش ازدواج کرد. اولین فرزندشان دختر بود و فرزند دوم هم دختر... که هر دوی آنها در کودکی مردند. پس از این ماجرا توت و همسرش دیگر بچه دار نشدند... اعتراض در کاخ فرعون بالا گرفته بود که نِفِرتیتی (مادر توت) تصمیم گرفت مخفیانه نوزاد پسری را به عنوان فرزند آنها و جانشین فرعون معرفی کند، اما هیچکس در دربار به او کمک نکرد... وقتی توت ۱۸ ساله شد، عموی بد ذات توت (به نام آی) که رویای فرعون شدن در سر داشت، نقشه ای کشید و توت را با ضربۀ تبر به قتل رساند و بر تخت نشست."

 Tut Ankh Amun

مقبره توت آنخ آمون در سال ۱۹۲۲ کشف شد. فرضیه قتل به دلیل وجود سوراخ بزرگی در جمجمه مومیایی مطرح شد و به سرعت در کتابهای تاریخی قرار گرفت و همه جا منتشر شد. از اون زمان به بعد، "آی" تبدیل شد به نماد یکی از بی رحم ترین درباریان تاریخ که فرعون جوان و محبوب رو به قتل رسونده بود...

 

دو سال پیش که باستان شناس ها داشتن با یه دستگاه جدید مومیایی توت رو بررسی می کردن، متوجه شدن شکستگی جمجمۀ توت اصلا به ۴۰۰۰ سال قبل مربوط نیست، بلکه خیلی جدیدتر از این حرفاس... اصلاً مال همین ۸۰ سال پیشه!

 

ظاهراً سال ۱۹۲۲ که باستان شناس ها داشتن مومیایی رو از مقبره بیرون میاوردن از دستشون افتاده و یه قسمت جمجمه می شکنه! اونا به روی خودشون نیاوردن و این شکستگی شد مدرک جنایتکار بودن آی! بعد هم معلوم شد که توت یه بیماری استخوانی داشته و بر اثر همون هم مرده! عموی بد بخت هیچ تقصیری نداشته و اتفاقاً مرد خوب و دلسوزی هم بوده!

 

Cleopatraچند وقت پیش خبر دیگه ای منتشر شده که "کلئوپاترا زیبا نبود که هیچ، بلکه زشت هم بوده!"

اخیراً عکسی پیدا شده از کلئوپاترا روی یک سکه: چونۀ دراز، لب باریک و دماغ نوک تیز!

بنابراین به هیچ وجه خوشگل نبوده! اما حتماً یه چیزی داشته که ژولیوس سزار و مارک آنتونی (ژنرال رم باستان؛ با شوهر جنیفر لوپز اشتباه نشه!) عاشقش بودن. حالا باستان شناس ها حدس می زنن این شیفتگی به خاطر هوش زیاد کلئوپاترا بوده نه زیباییش.

 

اینطوری که پیش می ره احتمالاً چند وقت دیگه معلوم می شه چنگیز خان در مهربونی لنگه نداشته و کوروش هم یه آدمی بوده بد دهن و بی ادب!

عجایب هفتگانه جدید

عجایب هفتگانه رو همه می شناسیم: باغ های معلق بابل، فانوس اسکندریه، اهرام مصر، معبد آرتمیس، مجسمۀ بزرگ رودس، مقبرۀ هالیکارناسوس و مجسمۀ زئوس.

 

اما متاسفانه به غیر از اهرام مصر، هیچ آثاری از شیش مورد دیگه به جا نمونده.

 

یه موسسه ای توی پرتقال یه طرح جالبی رو اجرا کرد و از مردم خواست عجایب هفتگانۀ جدید رو انتخاب کنن. در ابتدا این موسسه ۲۱ کاندید اعلام کرد و از مردم سراسر دنیا خواست که به هفت تا از این موارد رای بدن. این رای گیری بصورت آنلاین، تماس تلفنی و ارسال sms انجام شد.

 

نهایتا حدود ۹۰ میلیون نفر رای دادن و عجایب هفتگانۀ جدید رو انتخاب کردن. من هم بعنوان یکی از اعضای جامعۀ جهانی در این رای گیری شرکت کردم و جالب اینکه از هفت موردی که من بهشون رای داده بودم، پنج تاشون در نتایج نهایی وجود دارن! اهمیت عجایب هفتگانۀ جدید در اینه که اینها رو مردم خودشون انتخاب کردن، در صورتیکه عجایب هفتگانۀ قدیم توسط چند نفر معدود از مورخین انتخاب شده بودن.

 

از همون اول قرار بود نتایج روز 07/07/07 اعلام بشه (یعنی دیروز) و دقیقا هم طبق برنامه اینکار رو انجام دادن. عجایب هفتگانۀ جدید اینان:

 

۱-      شهر پترا (اردن)

۲-      استادیوم بزرگ رم (ایتالیا)

۳-      تاج محل (هند)

۴-      مجسمۀ مسیح (برزیل)

۵-    دیوار بزرگ (چین) 

۶-      معابد ماچو پیچو (پرو)

۷-      معبد چیچن ایتزه (مکزیک)

 

The Taj Mahal - India  The Roman Colloseum - Italy  Petra - Jordan 

 

Machu Picchu - Peru  The Great Wall - China  Christ Redeemer - Brazil

 

  Chichen Itza - Mexico

یعنی سه تا از آمریکای جنوبی، سه تا از آسیا و یکی هم از اروپا.

از این هفت مورد من یکیشو دیدم: شهر پترا. دربارۀ پترا توی سفرنامه نوشته ام که می تونین اونو اینجا بخونین.

آدرس وب سایت این موسسه هم اینه: http://www.new7wonders.com

چند تا SMS خارجی

هیچ می دونین خارجیا هم مثل ما از طریق SMS جک میفرستن واسه هم؟!

پارسال که چند ماهی خارج از ایران کار می کردم یه تعداد از این جک ها رو گرفتم که میذارم اینجا حالشو ببرین:

 

Days are 2 Busy, Hours are 2Fast, Seconds are 2 Few But there's always Time for Me 2 disturb You!

 

What is the difference between Mother & Wife? One woman brings you into this world crying... & the other ensures you CONTINUE to do so!!

 

What is a difference between a Kiss, a Car and a Monkey? A kiss is so dear, a car is too dear and a monkey is U dear!

 

Do u know that your Smile takes 1000 People to Death ? Save The World......... So Plz start brushing regularly!!

 

So sweet is ur SMILE..... so sweet is ur STYLE..... so sweet is ur VOICE..... so sweet is ur EYE....... see how sweetly I LIE!!

 

Why did God Create 'you' before Me....?

B'cause he wanted to Create a 'Sample', Be 4 Creating A *Master-Piece*!

 

There are 4 animal species a woman needs in her life: Jaguar in her garage, mink in her closet, tiger in her bed! And ofcourse a donkey to pay her bills!!

 

Hello I am a virus and I am entering your brain right now..... Sorry I have to leave, I can't find a brain!

 

Scientists all over the world r wondering how long a human being can live without a brain... Kindly tell them ur age...!

 

What happened 2 ur network? I tried 2 call u but the operator said "Welcome 2 the jungle, the monkey u r trying to call is on the tree....Plz try later.”