پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

تردید (واروژ کریم مسیحی/۸۸) ، درباره الی (اصغر فرهادی/۸۸)

من و تینا از ابتدای سال انقدر سرمون شلوغ بود که به غیر از یکی دو فیلم مثل "وقتی همه خوابیم" (بهرام بیضایی) فیلم دیگه ای رو نتونستیم توی سینما ببینیم. بعد از جریان انتخابات هم که اصلاً حس سینما رفتن نبود...

اما دیشب تونستیم بخشی از این کم کاری رو جبران کنیم: ساعت ۷ تا ۹ دربارۀ الی (اصغر فرهادی) و بلافاصله بعدش، ۹ تا ۱۱ تردید (واروژ کریم مسیحی).

دربارۀ "الی" نقدها و مطالب زیادی نوشته شده و دلیلی نداره من بعد از ۱۰۰ روز بخوام به تفصیل درباره اش بنویسم؛ فقط همینقدر بگم که "دربارۀ الی" نه تنها یکی از بهترین فیلم های سینمای ایران، که یکی از بهترین فیلم هاییه که تابحال دیده ام.

ایدۀ حذف چند لحظه از یک داستان و ادامۀ روایت بر اساس روانشناسی و شناخت کاراکترها به بهترین شکلی پیاده شده و تا پایان تماشاگر رو درگیر می کنه که دلیل اصلیش هم جلوتر نبودن راوی از تماشاگره. ما به همراه شخصیت های فیلم با واقعیت های جدیدی مواجه می شیم، به دروغ ها پی می بریم و لحظه به لحظه بیشتر در حادثه ای که برای این گروه پیش اومده (گم شدن الی) فرو می ریم.

فیلمنامۀ عالی، پرداخت هوشمندانه و بازی های درخشان از نقاط قوت فیلمیه که ساختش تنها و تنها از عهدۀ کارگردانی مثل اصغر فرهادی برمیاد. امیدوارم "دربارۀ الی..." در اسکار ۲۰۱۰ هم موفق باشه.

بعد از این فیلم، "تردید" دومین اثر سینمایی واروژ کریم مسیحی – بعد از فیلم فوق العادۀ "پردۀ آخر (۱۳۶۸) – رو دیدیم که به شدت منتظرش بودم. این فیلم تفاوت های ساختاری و روایی زیادی با ساختۀ قبلی داره و تماشاگری رو که با ذهنیت دیدن شاهکاری همچون "پردۀ آخر" در سالن نشسته رو راضی نمی کنه.

داستان فیلم دربارۀ پسریه که حس می کنه حوادث اطرافش شباهت زیادی با داستان هاملت داره و سعی می کنه با کمک دوستانش جلوی اتفاقات ناگوار بعدی رو بگیره...

بهرام رادان و ترانه علیدوستی بازی های نسبتاً خوبی ارائه می دن، فیلمبرداری و تدوین فیلم عالیه و موسیقی هم بسیار شبیه به "پردۀ آخر".

اما تنها مشکل فیلم اینجاست که نوع ساختار و جنس بازی ها با فضای کلی داستان همخوانی نداره، پایان فیلم هم کمی غیرمنتظره (از جنس بد!) بود و من حس کردم "یه چیزی" کمه؛ انگار فیلم نیمه کاره تموم شده و آخرش رو ندیدم!

نمی دونم چرا واروژ کریم مسیحی بعد از ۲۰ سال به یه همچین فیلمنامه ای علاقمند شده. شاید فقط می خواسته یه فیلم دیگه هم ساخته باشه، یا شاید قصد داشته با این فیلم خودشو گرم کنه برای فعالیت های بیشتر سینمایی... امیدوارم دومی درست باشه و فیلم های بیشتری از این کارگردان کم کار سینمای ایران ببینیم.

نظرات 17 + ارسال نظر
ر و ز ب ه جمعه 16 بهمن 1388 ساعت 00:05

نیست ما به گفته محسن گرامی "جهان چندمی" هستیم..
فیلما رو سال به سال می بینیم!

تردید رو دیدم ولی نمی دونم چرا اون اندازه به دلم ننشست! شاید هم به همین دلیل و شوندی باشه که شما گفتین.
شاید پس از بیست سال چشم به راه یه شاهکاری مانند "پرده آخر" بودم ولی تنها چیزی که منو خیلی ارضا کرد همون بازی رادان بود (که اونم به نسبت زیادی خوب نبود واسه رادان) و فیلم برداری!

یه چیزایی رو تو تردید و هتا پرده آخر تو فیلمبرداری میشه دید که تو فیلم های ایرانی اصلن جایی ندارن! آدم زمانی می بینه شوکه میشه و چه چهش بلند میشه..

برای نمونه اون بخش دنبال هم کردن سیاووش و مهتاب.

به هر حال به کل فیلم خوبی بود. ولی نمی دونم چرا این همه من انتظار بیشتری داشتم!

+ البته که اینجا ایران است..
واروژ کریم مسیحی هم کوبریک نیست..
!!

موضوع اینه که اگه بخوایم واروژ رو با خودش مقایسه کنیم می بینیم فیلم جدیدش نسبت به قبلی خیلی چیزها کم داره.

درسته، واروژ کوبریک نیست!

ر و ز ب ه پنج‌شنبه 19 آذر 1388 ساعت 12:54 http://hazrat-eshgh.com

ما مشتاق یادداشت شما هستیم.
:)

:)

ر و ز ب ه دوشنبه 16 آذر 1388 ساعت 03:25 http://hazrat-eshgh.com

حالا نشستم دیدگاه سایر بچه ها رو خوندم.
پس از اینکه همین چند شب پیش فیلم و دیدم.

شاید پس از پرده آخر که همین روزا دیدمش و رقص در غبار درباره یکی از بهترین ها بوده.
چیزی که منو خیلی جذب کرد و شاهکار بود. نداشتن موسیقی متن.. هیچ چیزی مانند صدای موج آب نمی تونست موسیقی متن این فیلم بشاه؟ می تونست؟!
حالا شما کارهای چیکوفسکی رو هم بیار نمیشه جانم!

من کمی با شخصیت ها مشکل داشتم! رقص در غبار کمی بهتر بود. صد البته که اینجا شمار بازیگران زیاد تر بود.
ولی کمی انعطاف پذیری تو بازیگرا کم نبود؟
با این حال که همه خوب بودن. همه. به ویژه خانم زارعی که من اصلن گمون نمی کردم این گونه بتونن بازی کنن.
بازی صابر ابر خیلی بهم چسبید!

به هر حال. پایان فیلم رو من دوست دارم به شیوه خودم ببینم!
درسته که جالبی این فیلم روی اینه که:
الی تو دریا غرق شد یا در دریای اندیشه پشت سرش.

به هر حال الی واسه من زندست!
با سپاس.
خوش که میگذره سفر :دی

من هم پایانی مثل پایان شما رو دیدم.

از سفر هم همین چند ساعت پیش برگشتیم، به زودی درباره اش می نویسم.

محسن چهارشنبه 15 مهر 1388 ساعت 22:30 http://axamoon.blogsky.com

درباره الی ندیده ها نخوانند.
خب خودکشی نکرد؟ پس چه کار کرد؟
آدماییم که تا حالا در باره الی رو ندیدنو بیخیال. براشون فرقی نمی کنه که بدونن آخر فیلم چی میشه؟

امشب که دیدمتون درباره اش حرف می زنیم.

ر و ز ب ه سه‌شنبه 14 مهر 1388 ساعت 02:16

ندیدم والا.
همون سالاد فصلشم واسه خانم حاتمی دیدم.

اسم فیلمش بود پارک وی.
همون بهتر که ندیدی!

ر و ز ب ه یکشنبه 12 مهر 1388 ساعت 01:20 http://hazrat-eshgh.com

+ سپاس بابت توضیح شفافی که دادین :)

سالاد فصل دیگه ؟؟
نیست من خوشم از لیلا حاتمی می یاد تونستم آقای جیرانی رو تحمل کنم!

باز سالاد فصل خوب بود، فیلم بعدیش چی بود که شریفی نیا بازی می کرد و توش با تبر همدیگه رو می کشتن؟!

محسن شنبه 11 مهر 1388 ساعت 10:49

اصلن چه جوری این جوری فیلم دیدین؟
من فقط وقتی میتونم اینکارو بکنم که اولین فیلم اونقدر مزخرف باشه که بخوام یادم بره.

من که عادت دارم، زمان جشنواره فجر شده که توی یه روز ۵ یا ۶ تا فیلم رو پشت سر هم دیدم. تینا هم مثل منه! تازه اون روز قبل از سینما توی خونه یه فیلم دیگه هم دیده بودیم!

محسن شنبه 11 مهر 1388 ساعت 10:47 http://after23.blogsky.com

تردید سی دیش اومده یا سینما دیدینش؟

فکر نکنم سی دیش زودتر از دو ماه دیگه بیاد بیرون.

ر و ز ب ه شنبه 11 مهر 1388 ساعت 00:24

کریم مسیحی؛برای مخاطب سطح پایین فیلم نمی سازم

«مخاطب من متوسط رو به بالاست. به عقیده بنده باید این کف را در نظر داشته باشیم، در غیر این صورت باید فاتحه سینما را خواند.» واروژ کریم مسیحی در نشست نقد و بررسی فیلم «تردید» با اعلام این مطلب درباره آخرین ساخته اش که در زمان تولید با مشکلات فراوانی روبه رو بود و فیلمبرداری آن به دلیل بیماری این کارگردان حدود یک سال طول کشید، گفت؛ «از مدت ها پیش به دلیل علاقه به تئاتر و نمایش فکر می کردم «هملت» می تواند سوژه یی برای یک طرح سینمایی باشد. این طرح را نزدیک به 18 سال پیش نگاشته بودم و پیش از این سه بار از سوی فارابی رد شده بود اما دو سال پیش که آن را مجدد ارائه کردم بدون هیچ تغییری پذیرفته شد.» واروژ کریم مسیحی با بیان اینکه در کشور ما چندان روی ادبیات کلاسیک کار نشده و با آن آشنا نیستیم، گفت؛ ««هملت» یکی از همان آثاری است که به عقیده بنده باید به صورت تخصصی روی آن کار بیشتری صورت بگیرد و جدای از این نظر و عقیده، «هملت» سوژه یی جالب و جذاب برای یک طرح سینمایی بود و لایه هایی از آن می توانست به تصویر تبدیل شود.»

http://www.etemaad.ir/Released/88-07-09/151.htm

ممنون از copy/paste!
من به دلیل علاقه زیادی که به واروژ کریم مسیحی داشتم تمام اخبار این فیلم رو دنبال می کردم و می دونم که فیلم با مشکلات زیادی روبرو بوده و به سختی ساخته شده.
ایده ترکیب داستان هملت با داستان زندگی یک جوان ایرانی سوژه خیلی خوبیه که نمی دونم چرا بعضی سوژه ها و ژانرها اصلا به سینمای ایران نمی خوره! مثل ژانر جنایی معمولا خنده دار از آب درمیاد (آخرین ساخته فریدون جیرانی رو یادت هست؟)
من دارم کریم مسیحی رو با خودش مقایسه می کنم. فیلم پرده آخر یک شاهکار تمام معنا بود که تردید در مقایسه با اون چندان حرفی برای گفتن نداره... اما در مقایسه با سایر فیلم های ایرانی باز هم فوق العاده اس.

ترانه جمعه 10 مهر 1388 ساعت 14:07 http://taranehmb.blogsky.com

حالا من هنوز تردید رو ندیدم ولی میگن عالیه.به نظر تو از درباره الی بهتر بود؟

تازه یه سایت دیگه هم هست!

www.xs.to بعد که واردش شدی آپشن سمت چپ رو می زنی و عکس آپلود می کنی. هر کدوم که بسته شد می تونی از اون یکی استفاده کنی.

تردید فیلم خیلی خوبیه، اما اگه بخوایم اثر هر کارگردان رو با اثر قبلی خودش مقایسه کنیم، باید بگم نسبت به پرده آخر چند رده پایینتره. در مجموع فیلم خیلی خوبیه که ارزش دیدن داره.

تردید از درباره الی بهتر نیست... حداقل اینکه بعد از یکبار دیدن دیگه دلت نمی خواد دوباره بلیت بخری باز هم بری توی سالن یکبار دیگه ببینیش!

ترانه پنج‌شنبه 9 مهر 1388 ساعت 16:39 http://taranehmb.blogsky.com

اون صداش که شاهکار بود! واقعا بعد از این که الی گم شد هر بار که موج دریا به ساحل می زد تنم واقعا می لرزید. یه جوری بود. انگار مور مور می شدم. آره موزیک نداشت! ولی موزیک آخر فیلمش خیلی قشنگ بود. اما راستی من دقت نکرده بودم موزیک نداره ها! جالبه!

منم فکر می کنم به ده فیلم نهایی راه پیدامی کنه ولی دقیقا بعد از اون رو مطمئن نیستم ولی خوب حقشه به نظر من بره.

تینا جون از سایت freezpic.com هم می تونی آپ کنی بدون فیلتر شکن.

راه پیدا کردن به لیست ۵ فیلم نهایی سیاست های آکادمی و فیلم هایی که کشورهای دیگه معرفی کردن اهمیت داره... البته شاید امسال بیشتر از ۵ فیلم رو بعنوان کاندید نهایی معرفی کنن، مثل رشته بهترین فیلم که قراره ۱۰ تا بشه.

از سایتی که معرفی کردی هم ممنون.

تینا پنج‌شنبه 9 مهر 1388 ساعت 13:13

من کجا می تونم عکسup کنم؟؟؟

توی tinypic.com (با فیلترشکن)

ترانه چهارشنبه 8 مهر 1388 ساعت 16:34 http://taranehmb.blogsky.com

ولی به نظر من درباره الی شاهکار بود. خوب چیه؟ من 5 بار دیدم بازم دلم می خواست ببینم! درسته خیلی ها ممکنه خوششون نیاد ولی به نظر من خیلی بی عدالتیه بگیم که ضعیف ترین اثر فرهادی بود! خدایی نیست؟ به هر حال من خودم خیلی خوشم اومده و ایرادی هم توی فیلم ندیدم.

فیلمنامش که عالی بود. هر چند دقیقه یه شک به تو وارد می کرد. اتفاقا به نظر من یکی از قوی ترین نکته های فیلم بود فیلمنامش. خوب اتفاقا همین واکنش افراد خیلی در طول فیلم جالب بود.
بازی ها که عالی بودن. در واقع حرف نداشتن. اصلا شمافکر می کردید مریلا زارعی بتونه این طوری بازی کنه؟ یا همین وجود گلشیفته ای صابر ابر یا شهاب حسینی خیلی روی فیلم تاثیر داشت.
کارگردانی که هیچ! حرف نداشت خدایی.
طراحی صحنه و لباس خیلی خوب بود. مخصوصا خیلی قشنگ نشون می داد که این چند تا که میرن شمال چه لباسایی می پوشیدن و اینا خیلی جالب بود.
شروع فیلم هم خوب بود. آدم رو جذب می کرد.

تردید رو متاسفانه ندیدم ولی حالا که ازش نقد خوب کردین می رم می بینم!

منم خیلی امیدوارم بره اسکار. واقعا خیلی عالی میشه. آخه خدایی اگه نره یه خرده بی عدالتیه. من برعکس به نظرم شانس خیلی زیادی برای رفتن به اسکار داره. حالا باید تا اسکار صبر کنیم. از این داوراش چیزی بعدی نیست! اما مطمئن باشید نزدیک اسکار خیلی در مورد درباره الی خواهیم شنید. که مثلا 10 قدم مونده که بره و خیلی چیزها.

راستی رومئو رو چرا نفرستادن اسکار؟ فکر کنم به جاش بولت رو فرستاد.(یه خورده بی ربط بود ولی جدی نگیر!)

همونطور که نوشتم درباره الی یکی از بهترین فیلمهاییه که تابحال دیدم. اصلا در سطح سینمای ایران نیست و باید در سطح جهانی فیلم رو بررسی کرد.

آراد در کامنتش درباره الی رو با اولین ساخته اصغر فرهادی به اسم رقص در غبار مقایسه کرده که اونهم از بهترین فیلم های سینمای ایرانه و به نظرش اون فیلم بهتر اومده... خب نظرشه!

اصلا جذابیت سینما در همین تنوع سلیقه هاش هست و اینکه یکی عاشق فیلم می شه و یکی دیگه متنفر!

حدس خود من اینه که درباره الی حداقل به جمع ۱۰فیلم نهایی کاندید اسکار بهترین فیلم خارجی زبان راه پیدا می کنه، اما به ۵ تای آخر برسه یا نه دیگه برمی گرده به سیاستی که اعضای آکادمی در پیش می گیرن (و قبل از رای نهایی از طرف رئیس آکادمی و غیرمستقیم از طرف دولت بهشون اعلام می شه).

راستی به موسیقی فیلم دقت کردی؟ که اصلا نداشت؟! دیدی از صدای امواج دریا چقدر خوب استفاده کرده بود؟

آراد چهارشنبه 8 مهر 1388 ساعت 07:28

اصلا با نظرت موافق نیستم.درباره الی فیلم خوبی هست اما ضعیفترین اثر کارگردانشه... یادت امیاد رقص در غبار رو تو سینما فلسطین با هم دیدیم؟حالا خودت مقایسه کن!
تصویربرداری , دکوپاژ , بازی ها خوبه اما فیلم نامه نه , دیالوگ ها و کنش شخصیت ها گاهی اوقات بی منطقه ....
فکر نمی کنم درباره الی شانسی برای اسکار داشته باشه ....

قبول دارم که این فیلم به قوت رقص در غبار نیست، اما باز هم بهترین فیلم سینمای ایران در چند سال اخیره.

این فیلم به دلیل متکی بودن فیلمنامه بر دیالوگ ها و نیاز شدید به دنبال کردن صحبت بازیگران از روی زیرنویس، شانس دیده شدن درست توسط منتقدان و داوران خارجی رو کم می کنه. اگه به فیلم های برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال های گذشته توجه کنیم تا حد زیادی سلیقه هیات داوران دستمون میاد... اما باز هم بودن فیلم های پر دیالوگی که برنده این جایزه شدن.

با توجه به جوایز متعددی که درباره الی از جشنواره های خارجی گرفته، امیدوارم بتونه نظر داوران اسکار رو جلب کنه.

ر و ز ب ه چهارشنبه 8 مهر 1388 ساعت 02:26 http://hazrat-eshgh.com

درباره الی..

زمانی که شیراز بود به اندازه ای دیگر و سرخورده و ناامید و نگون بخت و این چیز میزا شده بودیم (پایان خرداد و هته های نخست تیر) که هیچ! نتونستم یه سفری برم شیراز و ببینم (آخه نزدیکترین سینما به محل زنگی ما شیراز در دویست کیلومتری ماست!!)

مرداد که اومده بودم تهران باز جو گیر شدیم رفتیم پستچی سه بار در می زند و نمی زند و خاک آشنا رو دیدیم که باز هیچ شد!

به کل دارم سرخورده بار می یام و اینکه خسته شدم از اینکه این یک سال از بس نقد و تحلیل و هزار چیز میز دیگه در مورد این الی نگون بخت و خوشبخت خودنم.

من چشم به راه سی دی.. دی وی دی.. هستم.
شما خبری ندارید کی می یاد بیرون ؟

فکر می کنم تا یکی دو ماه دیگه DVD فیلم بیاد بیرون.
دلیل اصلی بحث های زیاد درباره این فیلم باز بودن پیایانشه و اینکه هر کس بر حسب شناختی که از کاراکترها پیدا می کنه به یک نوع نتیجه گیری می رسه.

محسن سه‌شنبه 7 مهر 1388 ساعت 09:39 http://axamoon.blogsky.com

الی خودکشی کرد؟

من به این سوال در قالب یه پست جداگانه جواب دادم، اما بعد فکر کردم بهتره حذفش کنم، چون ممکنه هنوز کسانی فیلم رو ندیده باشن و با خوندن این پست لذت کشف حقایق موجود در فیلم رو از دست بدن.
به کسانی که فیلم رو ندیدن هم توصیه می کنم این کامنت ها رو نخونن.
...
اصغر فرهادی با نشون دادن نصفه نیمه جنازه توی سردخونه پایان رو طوری طراحی کرد تا کسانی که به پایان قطعی علاقه دارن الی رو مرده ببینن و کسانی که به پایان باز علاقمندن، به کمک شناختی که از شخصیت ها بدست آوردن داستان رو به پایان برسونن.

به نظر خود من نه، الی خودکشی نکرد.

فرشته دوشنبه 6 مهر 1388 ساعت 15:13 http://freshblog.blogsky.com

درباره الی رو اگر پرشین هاب داشته باشه دانلودش می کنیم میبینیم! خیلی در موردش شنیدم !
تردید رو برای اولین بار شنیدم اونم میبینیم.
باورت می شه از وقتی اومیدم بیشتر از همیشه فیلم ایرانی میبینیم!!!!

من آپم سر بزن (;

درباره الی رو حتما ببین، بی پولی هم تازه اکران شده... باید فیلم خوبی باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد