پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم آبدارچی (حمید جبلی)

احمد یاوری شاد (آبدارچی، مسئول تدارکات و بازیگر نقش های دست چندم سینمای ایران) سوژۀ فیلم مستندی است به نام "آبدارچی" ساختۀ حمید جبلی.

"احمد آقا" از عاشقان سینمای قبل انقلابه و کلکسیونی کامل از پوستر فیلم های قدیمی رو داره. کارش رو توی سینما از کنترلچی سالن شروع کرده، رسیده به آپاراتچی و نهایتاً هم مسئول تدارکات.

ساختار فیلم درست همون چیزیه که می شه تصور کرد: نمایش تصاویری از زندگی و حرفهای آقای یاوری شاد بعلاوۀ تعداد زیادی مصاحبه با کارگردانان و بازیگران سرشناس سینما که باهاش کار کردن.

فیلم به خودی خود چیز خیلی خاصی برای گفتن نداره، فیلمیه بالاتر از متوسط، با ساختار یکدست و تدوین سریع. البته به نظر من گنجاندن موضوع عشق و ازدواج آقای یاوری تا حدی به فیلم ضربه زده و این مستند رو به یک فیلم هندی تبدیل کرده.

جدای از ساختار فیلم، چیزی که می خوام بگم، ارزش بالای کار حمید جبلی در پرداختن به یکی از عوامل فرعی سینمای ایرانه که تمام عمرش رو در خدمت سینما بوده و اطلاعات و درکش از سینما، بسیار بیشتر از آدم های تازه وارد و بازیگران پرادعایی هست که این روزها تنها معیار امضا کردن قراردادشون میزان دستمزدشونه... یا اون آقایی که همین چند روز پیش توی جشنواره کیش بعد از گلاویز شدن با یکی از اعضای صنف منتقدان جلوی همه فریاد کشیده که: من همۀ سینمای ایرانم!!!

امیدوارم این فیلم شروعی باشه برای ساخت فیلم های مستند بیشتر از عوامل پشت صحنۀ سینمای ایران. کسانی که خاطرات و حرف های زیادی برای گفتن دارن.

نظرات 4 + ارسال نظر
هادی یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 ساعت 20:35 http://playtime.blogsky.com

آها زیر پوست شهر رو خوب یادم اومد،یه صحنه ای که جلوی کارهای ساختمونی گلاب آدینه التماسش میکرد

دقیقا

روزبه یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 ساعت 00:20 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

خیلی خوشم اومد اینو اینجا دیدم.

نمی دونم اون شبی که من این رو دیدم فضای سنگینی حکم فرما بود که این فیلم بیشتر شبیه قلقلکی بود تا من و پدر رو بخندونه!

اینو من شب سال تحویل دیدم از فی فی سی. خوشم اومد. شاید اگر دوباره ببینم خندم بگیره از کارهای اون شب ولی خوب بیشتر اینکه ما فیلم رو ببینیم من و پدر باهاش خاطره ساختیم..

ممنون که یادآوری کردی اون شب خوب رو.

خود فیلم هم لحظات جالب زیاد داره.

مثلا جایی که ماجرای مسموم شدن آتیلا پسیانی با خامه صبحانه از دو طرف (احمد آقا و آتیلا پسیانی) تعریف می شه و به شکل تدوین موازی به نمایش درمیاد. اصلا اگر این سکانس به غیر از شکل موجود به هر شکل دیگه ای تدوین می شد این اثرگذاری رو نداشت.

محسن شنبه 17 اردیبهشت 1390 ساعت 22:30 http://filmamoon.blogsky.com

اکران شده؟ سی دی اش اومده؟ به نظرم فیلمی باشه که باید دیدش. حمید جبلی رو من دوست دارم. تا حالا هیچ کار مستقلی ازش ندیدم.
امیدوارم اوچه که می خوام توش ببینم. چون من با سینمای اون زمان آشنا هستم. بدم نمیاد یک یادآوری ببینم.

فیلم که کوتاهه، حدود ۵۰ دقیقه اس. نیمه اولش خیلی خوبه نیمه دومش یه کم هندی می شه. اما به هر حال خوبه... سی دی اش اومده بیرون، انگار یه موقعی بی بی سی فارسی هم توی برنامه آپارات نشونش داده.

هادی شنبه 17 اردیبهشت 1390 ساعت 18:51 http://playtime.blogsky.com/

این آقای آبدارچی رومطمئنم تو یک فیلمی چیزی دیدم اما هرچی فکر می کنم یادم نمیاد..

توی دو زن میومد جلوی در خونه به آتیلا پسیانی قبض برق می ده

توی زیر پوست شهر گلاب آدینه می ره بازار دنبالش برای آزاد کردن سند خونه که قبول نمی کنه

بازم از اینجور نقش ها داشته، توی فیلم خانه ای روی آب هم می گفت بازی کرده ولی یادم نمیاد چه نقشی داشت اونجا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد