پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

Mother and Child (رودریگو گارسیا – ۲۰۰۹)

"مهم نیست پدر و مادر واقعی یه بچه چه کسانی هستن، مهم اینه که چه کسانی بزرگش می کنن... مهم اینه که چه کسانی براش وقت می ذارن."

فیلم جدید رودریگو گارسیا، پسر نویسندۀ معروف کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز، درام آرومیه دربارۀ فرزند و فرزندخواندگی. اگر در فیلم قبلی گارسیا (Passengers) یک زن نقش اصلی رو ایفا می کرد، در این فیلم تمامی نقش های اصلی بر عهدۀ بازیگران زن هست.

داستان فیلم به خودی خود چندان جدید نیست و قطعاً مشابه این داستان رو زیاد دیده ایم. داستان زنی که در سی و هفت سالگی دنبال مادر واقعیش می گرده، داستان زوج جوانی که به علت بچه دار نشدن دنبال این هستن که از یک موسسه بچه ای رو به فرزندی قبول کنن، داستان زن میانسالی که دنبال دخترش می گرده، داستان دختر بیست سالۀ بارداری که می خواد بچه اش رو بعد از زایمان به خانواده ای بسپاره تا بزرگش کنن...

انگار استفاده از لایه های چندگانه در داستان و در نهایت به هم مرتبط کردن ماجراهای مختلف، به سبکی جا افتاده برای فیلمنامه نویسان آمریکای جنوبی تبدیل شده. البته دیدن اسم آلخاندرو گونزالس اینیاریتو در تیتراژ پایانی بعنوان تهیه کنندۀ اجرایی در نوع خودش جالب توجهه. اما گارسیا هم تونسته همین داستان های ساده رو به بهترین شکل ممکن به هم مربوط کنه و پایانی بسیار زیبا برای فیلمش تدارک ببینه.

به غیر از فیلمنامه، بازی آنت بنینگ از نقاط قوت این فیلم بحساب میاد. مقایسه کنین بازی بنینگ رو با بازیش در فیلم The Kids Are All Right تا به قدرت بازیگریش پی ببرین. دو شخصیت کاملاً متفاوت و کاملاً مجزا.

روی imdb دیدم که امسال گارسیا فیلمی کوتاه ساخته دربارۀ صحبت های یک پدر و دختر. دلم می خواد این فیلم کوتاه رو ببینم! وقتی همچین کارگردانی فیلم کوتاه می سازه باید واقعاً دیدنی باشه، خصوصاً که می دونی در نوشتن فیلمنامه از پدرش الهام گرفته!

نظرات 11 + ارسال نظر
پری چهره کاتب یکشنبه 22 اسفند 1389 ساعت 13:54 http://www.babaee1.persianblog.ir

هی رفیق حسام
ممنون بخاطر وب بسیار با محتوایتان میشه گفت اینجا یه دایره المعارف سیینماییه

ممنون

محسن جمعه 20 اسفند 1389 ساعت 17:59 http://filmamoon.blogsky.com

منم استفاده نمی کردم. ولی بعدش دیدم خیلی میتونه کمک کنه به این که منظورتو بهتر به طرف منتقل کنی. خیلی وقتا کی بورد نمی تونه صرفن با کلمات این کارو بکنه.

برای اینکار باید قالب وبلاگمو عوض کنم، بعدش باید کلی تغییرات توی قالب جدید بدم که بشه شبیه چیزی که می خوام. برای همین اصلا از خیر این شکلک ها گذشتم!

محسن پنج‌شنبه 19 اسفند 1389 ساعت 12:55 http://sedahamoon.blogsky.com

شاید مال خودت شکلک داشته باشه. ولی مال ما نداره.
تا جایی که یادمه این فرمت صفحه همون پیش فرض بلاق اسکای بود که تقریبند تغییر نکرده.
خودت ببین وقتی می خوای کامنت بگذاری داریش؟

آخه من اصلا از شکلک استفاده نمی کنم. صفحه منم که آره دیگه همون قالب اولیه بلاگ اسکای بود که من یه سری تغییرات دادم توش. بعدم دیگه عوضش نکردم، چون از سادگیش خوشم میاد. این قالب های جدید خیلی جینگول پینگول دارن.

محسن چهارشنبه 18 اسفند 1389 ساعت 20:27 http://sedahamoon.blogsky.com

دیدمش. از یوتیوب. خیلی خوب بود. بهترین قسمتش البته نریشنش بود. یک صدای ملکوتی. این صدا رو از کجا پیدا کردی. خسروشاهی و حسین عرفانی باید برن جلو بوق بزنن.
دست مریزاد. آفرین.
چرا این بخش کامنت گذاری تو از اون شکلک ها نداره؟
مال ما ولی داره؟

اصلا صدای ملکوتی شما از دیروز تاحالا همه رو جادو کرده!

بخش نظر گذاری منم شکلک داره به خدا. ایناهاش:

هادی چهارشنبه 18 اسفند 1389 ساعت 10:48 http://playtime.blogsky.com

سلام چرا پست بعدیت بخش نظرات نداره؟
امروز با یه بدبختی تیزر رو دانلود کردم بعد که دیدمش بعد از نیم ساعت دیدم صداش از تلویزیون میاد.
اما این گوبس و گوبسش یه کم ..
تیزر رو خودتون ساختین؟

سلام. آره ظاهرا تیزر داره به شدت از تلویزیون پخش می شه. خودم که ندیدم هنوز اما انگار قبل فوتبال ها و بین دو نیمه و اینا دارن نشونش می دن... اینطور که گفتن پنجشنبه و جمعه هم تیزر همچنان پخش می شه!

تیزری که اول ساختم اصلا یه چیز دیگه بود. خیلی ساده و تنها یه پلان داشت.

اما نظر مدیران بر این بود که هیجان انگیزتر باشه... در نهایت رسیدم به این.

محسن چهارشنبه 18 اسفند 1389 ساعت 08:31 http://filmamoon.blogsky.com

آغا اجازه؟
ما اونجا که نمی تونیم کامنت بگذ اریم اینجا میزاریم. اونم اینه که نتونستیم فیلمو ببینیم. یه جا میگه فلش پلیر هشت میخوام. یه جای دیگه میگه بشین تا بیام. مام میریم توی چرت.

لینک یوتیوب هم که گذاشتم. از اونجام نمی شه دید؟

اگه نشد بگین براتون ایمیل می کنم.

البته از دیروز عصر تیزر داره از شبکه ۳ پخش می شه.

محسن دوشنبه 16 اسفند 1389 ساعت 11:54 http://filmamoon.blogsky.com

این داستان گشتن و پدر و مادر واقعی!! رو پیدا کردن هم از اون حرفاست. حالا یه وقتی یه بچه ای رو می دزدن و یا گم میشه یا چیزی شبیه اینا خب اشکالی نداره. ولی من نمی دونم مادری که به هزار و یک دلیل بچه شو بلافاصله بعد از تولد از خودش دور میکنه و به یک زوج دیگه میسپاره یا سر راه می گذاره .......... دیگه دنبالش گشتن هیچ مناسبتی نداره.
حالا بازم استثناهایی مثل شاید وقتی دیگر هست که توی اونم طرف وقتی خواهرشو می بینه صرفن براش جالبه. همین. و حتا حاضر نیست که بعد از دیدنش شبی رو باهاش صب کنه.

ظاهرا توی آمریکا اگر دختری زیر سن قانونی بچه دار بشه و پدر بچه مسئولیتش رو قبول نکنه و والدین اون دختر باردار که خودش هم بچه محسوب می شه حاضر به نگهداریش نباشن، دولت بچه رو ازش می گیره و یا توی مراکز پرورشی مخصوصی بزرگ می کنه و یا به زوجی که متقاضی بچه هستن می سپاره. البته تحت شرایطی.

محسن دوشنبه 16 اسفند 1389 ساعت 11:48 http://filmamoon.blogsky.com

چه جالب. من نمی دونستم که پسر مارکز فیلمسازه. ولی چرا فامیلیش گارسیا است. شاید توی آمریکای لاتین فامیلی آدما میشه اسم کوچیک پدرشون.
آنت برای این فیلم کاندید اسکار بود؟

گابریل گارسیا اسم اصلی پدرش هست و مارکز اضافه تهش. پسرش هم رودریگو گارسیا خیلی ساله که فیلمسازه. شاید بیشتر از ۲۰ سال. من تابحال سه تا از فیلم هاشو بیشتر ندیدم.

نه آنت برای The Kids Are All Right کاندید بود.

نیلوفر شنبه 14 اسفند 1389 ساعت 17:52 http://sedakanoonharekat.blogfa.com/

ببخشید خب چشام چپکی دید!
این کلاس ها هم توی خیابان بیروزی است هم حجاب!
پیوندهاتون کجاست؟

من نمی دونستم کانون حجاب کلاس فیلمسازی هم داره. خواهرم خیلی وقت اونجا مربی کامپیوتر بود، خودمم یه زمانی چند تا انیمیشن ساختم برای کانون، زمان آقای کریمی صارمی. نمی دونم هنوزم هستن یا نه.

پیوندهام یه سری که وبلاگ دوستان هست به اسم جامپ کات سمت چپ وبلاگه. ولی پست های خودم در دسته بندی های مختلف سمت راست وبلاگه. اگه دنبال داستان های کوتاهم می گردی باید بری توی دسته فیلمنامه و داستان های کوتاه.

نیلوفر شنبه 14 اسفند 1389 ساعت 17:38 http://sedakanoonharekat.blogfa.com/

سلام!
ممنون که سر زدید و درجه ی این فیلم رو گذاشتید. بس من نمیتونم ببینم این فیلم رو! یه سال از دخترتون بزرگترم!
خلاقانه است که خودتون امتیاز میدید.

یه سال از دختر من بزرگترین؟؟؟؟ ببخشییییید!!!!

همینجوری کانون گرم خانواده رو از هم می پاشین دیگه! الان یکی اینو بخونه چی فکر می کنه آخه؟ یعنی مثلا من یه جایی یه دختری دارم که تابحال قایمش کردم؟!!!

نیلوفر شنبه 14 اسفند 1389 ساعت 17:23 http://sedakanoonharekat.blogfa.com/

سلام!
چه جالب... از بدرش الهام گرفته!
یه ژیشنهاد : درجه ی فیلم رو هم بنویسید خیلی خوب میشه!
به وب سینمایی ما هم سری بزنید.

اگه منظورتون از درجه فیلم درجه سنی تماشاگرانش هست باید بگم خب این فیلم درجۀ R داره (اینجا بالای 18 سال).

اما اگه منظورتون از درجه فیلم امتیاز فیلمه، سمت چپ وبلاگ به تمام فیلم هایی که می بینم امتیاز می دم. حالا اینجام مینویسمش.

به وبلاگ شمام الان سر می زنم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد