پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

بفرمایید شام!

مدتیه برنامه ای از کانال manoto 1 پخش می شه به اسم "بفرمایید شام" که اتفاقاً طرفداران زیادی هم پیدا کرده: هر هفته چهار نفر که همدیگه رو نمی شناسن همدیگه رو به خونه دعوت می کنن به صرف شام. آخر شب مهمون ها به صاحبخونه از یک تا ده امتیاز می دن. شب آخر برنده مشخص می شه و هزار پوند جایزه می بره.

قصد ندارم دربارۀ ساختار برنامه یا ایده اش (که از روی یه برنامۀ معروف آلمانی به همین نام برداشته شده) بنویسم. فقط می خوام دربارۀ خصلت ما ایرانی ها بگم که چقدر خوب تونستیم توی این برنامه خودمونو نشون بدیم.

نشون بدیم چه ظاهر و باطن متفاوتی داریم،

نشون بدیم چقدر روابط دوستانه مون سطحیه،

نشون بدیم چطور می تونیم جلوی یه نفر ازش تعریف و تمجید کنیم، باهاش بگیم بخندیم و نیم ساعت بعد پشت سرش طوری حرف بزنیم که انگار داریم دربارۀ دشمن چند ساله مون صحبت می کنیم،

نشون بدیم غرور، خودبزرگ بینی و خودمحور بینی تا چه حد در همه مون وجود داره،

و مهمتر از همه اینکه نشون بدیم چقدر خوب بلدیم برای پیشرفت و برنده شدن خودمون، کار خوب بقیه رو بکوبیم، ازش ایرادهای آبکی بگیریم و ببریمش زیر سوال...

متاسفانه این مساله مختص به شرکت کنندگان در این برنامه، خانوم های خانه دار میانسال یا ایرانی های مقیم خارج از کشور نیست... خصلت کلی ما ایرانی هاس. که وقتی از یه عروسی یا مهمونی برمی گردیم شروع کنیم به حرف زدن پشت سر عروس و داماد و کیفیت شام و تزئینات و... .

زیاد دیده ام کسانی رو که بعد از تماشای فیلم کوتاه یا بلند ساختۀ دوست یا همکارشون بغلش کردن، بهش تبریک گفتن و کلی از فیلم تعریف و تمجیدکردن... و به محض خروج از سالن شروع کردن به کوبیدن اثر و ایراد گرفتن.

ما همیشه موفقیت دیگران رو حاصل "خوش شانسی" می دونیم و موفقیت خودمون رو بخاطر "استعداد ذاتی"... ناکامی بقیه رو بخاطر "بی استعدادی" و ناکامی خودمون رو حاصل "بدشانسی"!

واقعاً که "هنر نزد ایرانیان است و بس"... اونوقت!

نظرات 14 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 26 اردیبهشت 1390 ساعت 10:28 http://www.upright.blogfa.com

سلام
فقط خواستم بگم که امتیاز این برنامه از صاحبان اصلی - همون شبکه خارجی- خریداری شده!‌اونجا که ایران نیست که مثلا هر کی ساندویچی می زنه اسشمو میذاره اژدر زاپاتا یا ۲۰۰ تا رستوران اکبر جوجه بزنند.
یا مثلا از اسم BBC استفاده کنند و بخش خبری بسازند با اسم 20:30 که تلفظش شبیه به همون شبکه اسرائیلی خائن دروغگو!!! به زعم خودشون باشه!!!

سلام
ممنون از توضیحتون.
درسته، اونجا (یا بهتره بگیم هر جایی به غیر از اینجا!) اینجور چیزا حساب کتاب داره. حقوق مولف و کپی رایت رعایت می شه...

شادی پنج‌شنبه 28 بهمن 1389 ساعت 23:17

اقا حسام شما اگه ورژن هلندی ، ترکی و همون آلمانی دوبله شدش رو میدیدی اینجوری در مورد رفتار ایرانیا قضاوت نمیکردی !
وقتی ببینی ترکا چجوری گیس و گیس کشی میکنن یا هلندیها چجوری به میزبان میتوپن و اشکشو در میارن ، اونوقته که ترجیح میدادی همین رفتار ایرانیها رو.
من نمیگم دو رو بودن خوبه اما خب چرا اینجوری قضاوت نمیکنی که مثلا اگه جلو طرف ازش ایراد بگیرن ممکنه دعوا بشه یا طرف بهش بربخوره یا ... اونوقته که میبینی این کار زیادم بد نیست اگرچه شاید بهتر باشه خیلی مودبانه ایرادارو همون سرسفره سربسته مطرح کنن طوریکه به کسی برنخوره .

خیلی ببخشید ولی من هیچ جور نمی تونم درک کنم چطور یه‌ آدم می تونه بره خونه یه نفر دیگه، شام بخوره، بعد موقع برگشت تو ماشین بگه انقدر پیش غذا زیاد چیده بود سر سفره که من اصلا نفهمیدم چی خوردم، خودشو خفه کرده بود انقدر غذا چیده بود!!!!

باران نوامبر پنج‌شنبه 14 بهمن 1389 ساعت 19:14 http://n-o-v-e-m-b-e-r-r-a-i-n.blogspot.com/

دقیقاااااا این برنامه آینه ی تمام نمای اخلاق ایرانیاست

pary چهارشنبه 13 بهمن 1389 ساعت 11:18 http://lovinlove.persianblog.ir

آره این خصلت ماست.ولی کارش نمی شه کرد.ولی برنامه باحالیش فقط واسه طغرله.یه چیز دیگه بعضیا درست نمره می دن نمیشه به همشون ایراد گرفت.خیلی ها 10 کامل رو می دن.

من تابحال فقط یه نفر رو دیدم که ۱۰ داده، تیام، که از مجری های شبکه هم هست.

درصدی که نمره عادلانه می دن نشونگر درصدی از ماست که قضاوت درستی داریم.

سونیا جمعه 8 بهمن 1389 ساعت 00:20

منم این برنامه را می بینم همیشه به این موضوع فکر می کنم که قراره بعدا حرف هایی که اینا پشت سر هم می زنند پخش بشه واقعا از این کازشون خجالت نمی کشند؟!

حتما خجالت نمی کشن دیگه!
البته ایرانی هایی که لندن زندگی می کنن کلا یه اخلاق های خاصی دارن. من یه مدت خیلی کم اونجا بودم و چیزایی ازشون دیدم که تا قبلش فقط توی کتابای قصه خونده بودم درباره نامادری های بدذات!

محمد پنج‌شنبه 7 بهمن 1389 ساعت 09:36 http://mohamed.blogsky.com

حسام جون این حرفا رو ولش کن! خودمون که خودمون رو میشناسیم که...
به خدا دلم لک زده ببینمت! همین روزا زنگ میزنم دعوتت میکنم شام خونمون...)))

نمره ای هم که میدی بهم اصلا مهم نیست.) چون چیز خاصی برات ندارم و فقط میخوام ببینمت.)

منم دلم خیلی تنگ شده. می دونی چند وقته ندیدیم همدیگه رو؟

هر چی فکر می کنم یادم نیست آخرین بار کی و کجا دیدمت! یعنی آلزایمر گرفتم منم؟!

یلدا پنج‌شنبه 7 بهمن 1389 ساعت 09:17

سلام
نمیدونم ورژن ترک این برنامه رو دیدید یا نه اگه دیده باشید اونوقت کلی به ایرانی بودنمون امیدوار میشیم اونا یعنی دیگه آخرش هستن

نمی دونستم ورژن ترک هم داره. ندیدم.

البته الان وقتی یه شبکه ای یه ایده ای رو بکار میندازه، دیگه همه دنیا ازش تقلید می کنن.

این برنامه mbc4 رو دیدی؟ Arab's Got Talent. دو هفته اس راه افتاده با کلی تبلیغات و سر و صدا. ورژن عربی برنامه معروف آمریکایی America Got Talent هست که ملت میان شیرین کاری می کنن! واقعا مسخره شده!

فیروزه چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 20:43

چرا ما ایرانی ها اینجوری شدیم کسی می دونه ؟
شاید از اول اینجوری بودن اجدادمون ؟؟
کلن چمونه ما چرا اینقدر مشکل داریم من که نمی فهمم

اگه ریشه رو بفهمیم ممکنه بتونیم مشکلاتمون رو تا حدی حل کنیم. یا حتی کمترش کنیم...

کلا هیچکی هیچکی رو قبول نداره. دانشجو استاد رو قبول نداره، فوتبالیست مربی رو، کارمند رئیس رو، رئیس مدیر رو... یعنی هر کی فکر می کنه اگر جای مقام بالاترش بود، یا اگه جای طرف مقابل بود، بهتر می تونست از عهده همون کار بربیاد.

فکر می کنم همه اینا به این دلیله که مدتهاست تو این مملکت شایسته سالاری جاشو داده به پارتی بازی و تقلب و کلک. از انتخاب مدیر و رئیس گرفته تا وزیر و رئیس جمهور.

محسن چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 20:32 http://sedahamoon.blogsky.com

کاش این قتگوری این برید تو، بعد از نیمه شب بود که یک کمی حال میدادیم به این شرکت کنندگان. حیف که جشنواره و تئاتر و اینا بود و ما هم کما فی السابق حرمت کلام نگاه داشتیم.
اونوقت.

چون برنامه تلویزیونی بود گذاشتمش توی قاتقوری TV. ولی باب بعد از نیمه شب همواره برای دوستان اهل حال بازه!

روزبه چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 16:38 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

چقدر خوب گفتی این یادداشت رو.
حالا بذار یه بخشی رو هم من اضافه کنم. آدم هایی هم اطرافمون داریم که تنها برای اینکه نشون بدن آره من آدم رک گویی هستم فوری یه نظری میدن که در خلوت خودشون هیچ باور به اون حرف ندارن و تنها برای نشون دادن اون چیزی که نیستن و یا اون چیزی که دوست دارن باشن و نیستن کار می کنن.

این گونه آدما خیلی اینجا زیاده.

درود بر تو.

اصولا کم نیستن آدم هایی که برای نشون دادن تفاوت یا برتری شون نسبت به بقیه ایده هایی رو مطرح می کنن که خودشون هیچ اعتقادی بهش ندارن. یا با بعضی اصول جا افتاده طوری مخالفت می کنن که باعث تعجب می شه...

بخوام مثال بزنم سر به فلک می کشه!

محسن چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 14:30 http://after23.blogsky.com

اونوقت.

این اونوقت هم شده مثل همون پدرسوخته بلد الملک توی فهوه تلخ که تا نگین جیگرمون حال نمیاد!

محسن چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 14:29 http://after23.blogsky.com

من متاسفانه ورژن المانی اینو حالیم نمیشد. ولی حالم از ورژن ایرانیش بهم میخوره.
یکی شو دیدم اینجوری بود که از طرف پرسیدن فک میکنی خونه این دوستمون چه شکلیه؟ گفت:
خب میدونم. یه آدمیه که جانباز بوده و دوسالیه که اومده لندن خب معلومه زندگیش چه شکلیه.- با یک قیافه حق به جانب و بر ما مگوزید.
ای دیوووووووووووووووووووووووووووووووث. خودت رفتی بغل دشمن خبیث ملت ایران یعنی اینگیلیس خبث لم دادی و داری پز این خود فروشی به اینگلیسیارو به رخ ایرانیا میکشی؟
از همون شب عطای دیدن این ایرانیای خودفروش رو به لقاشون بخشیدم و فهمیدم که علاوه بر هنر، خود فروشی و دیووووو .......ی کوفت و زهرمار و اینا نزد ایرانیان است و بس
توی اون برنامه آلمانی کم کمش اگر کسی میخواست نمره بد به کسی بده هفت میداد.
توی این برنام این ایرانیای یازم ددددددددددد تاحالا به کسی انگار هفت ندادن. سه میدن. چار میدن.
بازم میگم هنوز خیلی زود که جنبش سیر توی ایران پیروز بشه. ما ملت سبزی نیستیم. پزشو بهتره ببریم توی پستوهای خونمون.

منم زیاد نگاه نمی کنم این برنامه رو. اما چون روزی چهار پنج دفعه پخشش می کنن و بالاخره یکیشو تینا نگاه می کنه منم صداشو از دور می شنوم!

خیلی جالبه که جلوی صاحبخونه ازش تعریف می کنن بعدم بهش می دن ۴!

فقط یه بار من دیدم همین پسره - اسمش تیام هست مثل اینکه، که از مجری های خود شبکه هم هست - به مردی که خونه شون رفته بود داد ۱۰. یعنی نمره کامل. گفت بهم همه جوره حال داد پس منم نمره کاملو می دم بهش.

ولی خیلی خیلی کم داریم از اینجور آدم ها.

حالا حالاها راه داریم تا فرهنگ درست و حسابی داشته باشیم... فقط باید بشینیم پز کوروش و داریوش رو بدیم.

سعیدبراند چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 14:01 http://www.saeidbrond.blogfa.com

سلام آقا حسام گل...آقا حسام من نمیدونم چرا از طرز فکر و کلا مطالبتون تو این وبلاگ خیلی خیلی لذت میبرم...مخصوصا نقدای فوق العاده جالب در مورد فیلم ها که کوتاه و مفید و خوندنی هستش...بدون تعارف میگم خیلی قبولتون دارم...من خودم دانشجوی همزمان IT و مترجمی زبان انگلیسی هستم و عاشق فیلم و موسیقی...به همین خاطر از خوندن مطالب در وبلاگتون لذت میبرم...یه پیشنهاد هم داشتم اونم اینکه مینی سریال The Pacific رو حتما دانلود کنین و ببینین مثل Hidden Palms کوتاه ولی فوق العاده دیدنی هستش...در آخر هم بابت این فیلم کوتاهی که درست کردین بهتون تبریک میگم...

سلام. ممنون از لطف شما.

والله ما هم رشته مون سخت افزار بود، رفیق ناباب و زغال خوب باعث شد بیفتیم تو کار فیلم و سینما!

سریال Pacific رو هم حتما داونلود می کنم و می بینم. ظاهرا خیلی هم طرفدار داشته توی آمریکا. امتیاز IMDB خوبی داره و تو چندین رشته هم کاندید شده بود.

ممنون از توصیه تون.

ترانه چهارشنبه 6 بهمن 1389 ساعت 12:40

من موافقم. اصلا این ایرانی ها اعصاب آدم رو می ریزن به هم! آخه مگه آدم چقدر می تونه دو رو باشه! ولی خداییش مجریه خیلی خوب بهشون میگه! من که این برنامه رو دوست دارم. در هر صورت جذابه. با این که به پای آلمانیش نمی رسه ولی خیلی برنامه باحالیه!

اصلا همین چند باری هم برنامه رو تماشا کردم بخاطر حرفهای پسره بوده. تیکه های باحالی می ندازه بهشون!

فکر کنم اصولا همه خانوم ها این برنامه رو نگاه می کنن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد