پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر سریال قهوۀ تلخ (مهران مدیری)

بعد از کش و قوس های فراوون بین صدا و سیما و تهیه کنندگان قهوۀ تلخ، بالاخره قرار بر این شد که این سریال بصورت هفتگی در سوپرمارکت ها توزیع بشه. برای خود من، کوتاه نیومدن مهران مدیری و برادران آقاگلیان در برابر خواسته های صدا و سیما ارزش زیادی داره.

مجموعۀ اول این سریال، شامل قسمت های ۱ تا ۳ رو امروز خریدیم و بلافاصله دو قسمت اولش رو تماشا کردیم.

 

در ابتدای سریال، مهران مدیری با چهرۀ دوست داشتنیش ازمون خواست که CDها رو کپی نکنیم، کپی نخریم و به کسی هم ندیم. راست هم می گه. من با کپی کردن فیلم و سریال های خارجی مشکلی ندارم و اینکارو خیلی زیاد انجام می دم، اما درمورد کارهای مجاز داخلی، که یه گروه چند نفره (در این سریال، چندصد نفره) براش زحمت کشیدن و خرج کردن، کپی کردنش کاملاً دور از فرهنگه و خیانت بزرگیه به مهران مدیری که حاضر نشد تحت هیچ عنوانی به طرفداراش خیانت کنه و... .

قسمت اول و دوم این سریال، مثل کارهای قبلی مدیری با مقدمه چینی شروع می شه. مقدمه ای که البته به نسبت قسمت های ابتدایی آثار قبلیش ریتم سریعتری داره و تعداد شوخی هاش هم بیشتره. در این سریال هم سیامک انصاری نقش اصلی رو ایفا می کنه، استاد تاریخی که با خوردن یک فنجون قهوۀ تلخ به دورۀ خاصی از تاریخ پرتاب می شه...

اگر بخوایم شروع این سریال رو با سریال های خارجی (مثل Flashforward یا Lost) مقایسه کنیم، به شدت ناامید می شیم. اما به نسبت یه سریال طنز ایرانی، در مجموع شروع قابل قبولی داره. یعنی طوری هست که بیننده بعد از تماشای اولین قسمت برای دیدن قسمت های بعدی مشتاق بشه.

بازی سیامک انصاری، مثل همیشه تکراری، ساده و دلنشینه (فقط هیچوقت نفهمدیم چرا تو فیلم "دعوت" حاتمی کیا انقدر بد و مصنوعی بازی کرد). تصویربرداری به نسبت کارهای قبلی یه پله بالاتره و تعداد پلان های خارجی هم بیشتر. امیدوارم این روند تا پایان حفظ بشه و سریال دچار "نمای داخلی-زدگی" نشه!

دربارۀ موسیقی نظر خاصی ندارم، به نظرم کیفیت ساخت و انتخاب موسیقی با بقیۀ اجزای کار تناسب چندانی نداره و موسیقی می تونه خیلی بهتر از این باشه. به نظرم اصرار مدیری در استفاده از "فرهاد مدیری" در این سمت بی معنیه.

شنیدن صدای مهران مدیری روی تیتراژ ابتدایی (امشب شب مهتابه) لذت خاصی داره که فکر نمی کنم تا پایان سریال کسی بخواد اونو روی دور تند جلو بزنه.

تنها نکنه ای که دربارۀ این سریال هست، قیمتشه که شاید پرداخت ۲۵۰۰ تومن (اونهم بصورت هفتگی) برای خیلی از خانواده ها (که حساب هزار تومنشون رو هم دارن) آسون نباشه. اگه قرار باشه در هر مجموعه سه قسمت گنجونده بشه، باید برای ۹۰ قسمت ۳۰ مجموعه رو خریداری کرد که یعنی برای کل سریال باید مبلغی معادل ۷۵۰۰۰ تومن پرداخت کرد. فکر می کنم اگر قیمت هر بسته رو همون ۱۵۰۰ تومن تعیین می کردن، فروش کلی بالاتری نصیبشون می شد. چون به هر حال اینجا ایرانه و بعد از چند هفته خریداران سریال کمتر می شن و ملت شروع می کنن به قرض گرفتن از همدیگه.

امیدوارم این سریال، با اینهمه خرجی که براش شده و زحمتی که به پاش کشیده شده، یکی از آثار خوب کارنامۀ مهران مدیری باشه.

نظرات 9 + ارسال نظر
محمد شنبه 27 شهریور 1389 ساعت 17:43 http://mohamed.blogsky.com/

ایده های مهران مدیری رو دوست دارم.همیشه پیشگامه.
حالا ببین ازین به بعد این کار مد میشه و سریالا رو هم باید بریم بخریم با اجازتون.

راستی تا یادم نرفته سنتوری هم حتما باید بخرم. شمام بخرید لطفا.

ما قبلا یکبار سنتوری رو خریدیم. همون موقع که کپی می کردیم و پولش رو می ریختیم به حساب داریوش مهرجویی.

همون شنبه 27 شهریور 1389 ساعت 14:32

اگه یک ملیون آدم همه قسمت هاشو بخرن به عبارتی میشه ۷۵ میلیارد تومن...بعدش فکر کنم همه فیلم سازها بزنن تو کار سریال ساختن!!! چه شود.........

فکر می کنی چرا انقدر از این فیلم های کمدی درپیت سوپرمارکتی زیاد شده؟ فیلم های مدل جواد رضویان و شفیعی جم؟ تیراژ اینجور فیلم ها بالای یک میلیون نسخه اس. یعنی حدود ۵/۱ میلیارد تومن بابت هر فیلم که خرجش نهایت ۲۰۰ میلیون هم نیست.

محسن جمعه 26 شهریور 1389 ساعت 02:50 http://filmamoon.blogsky.com

ما بلاخره برگشتیم. ماشین رو پارک کرده و نکرده سریال رو خریدیم و هر سه قسمت رو دیدیم. طبق معمول همه سریالها باید جا بیافته. مدیری معمولن دخل و تصرف های زیاد هم میکنه و سریال رو ممکنه به هم بریزه و از توش یه چیز دیگه در بیاره. به نظر من هم موسیقی متن همخونی با سریال نداره -تیتراژ شروع و پایان درست و به جاست-
حالا انتخابی که موقع حمل تاج می شد باز بد نبود ولی این آهنگ معمولن مراسم خیلی شکوهی رو القا میکنه که خب این مراسم باشکوه نبود. یعنی نمیخواست که باشه.
القاب درباریان قشنگ نبود. نشانه ضعف سناریست در آشنایی با فرهنگ درباری و پیدا کردن واژه های جدید برای مسخره کردن درباره. این که بیاییم بگوییم بیخودالدوله دیلمی یا چیزی شبیه این اصلن بیننده های مهران مدیری رو نمی خندونه.
یه چیز دیگه، سکانسی که بعد از عیشمان را کامل کنید دیدیم عین کپی از روی کار علی حاتمی در کمال الملک بود. حتا عیشمان را کامل کنید هم همان دیالوگ ناصرالدین شاه در آن فیلم بود. راستش جای پیمان قاسم خانی خیلی خالیه. امیدوارم وارد صحنه بشه.
اونی که گفتی هفته ای 5 قسمت روی یک دی وی دی به شرطی درست میشه که قسمت ها طونالی نشه. ولی ملت خیلیاشون دی وی دی پلیر ندارن.
حرفمو در مورد قیمت تا حدودی پس می گیرم. چون فیلم های ایرانی که 1500 تومنه دو تا سی دیه. خب اینم سه تاست یعنی همین جوریش حدود 2250 میشه. خیلی دور از قیمت نیست. ولی خب ما تمام تلاشمونو میکنم که کسی ازش کپی نکنه اگر نه دستشو قلم میکنیم.

وقتی یه فیلم کامل می خری ۱۵۰۰ تومن، درواقع داری ۵۰۰ تومن بابت هر حلقه سی دی و ۵۰۰ تومن هم بسته بندی و توزیع و سود و اینا می دی. بنابراین این پک نهایت می شد ۲۰۰۰ تومن. تازه ما که می دونیم قیمت هر سی دی خام با هزینه کپیش خیلی خیلی کمتر از ایناس...

منم از القابی که توی دربار استفاده شد خوشم نیومد ولی جایی که می خواستن سرشو بزنن جالب بود. با اینکه باز هم مثل خیلی فیلم های دیگه تکراری بود.

جای قاسم خانی واقعا خالیه. خشایار الوند و مهدی ژوله می تونن اپیزودیک بنویسن اما اینکه بخوان یه مجموعه ۹۰ قسمتی رو به کلی طراحی کنن، نه. البته مطمئنا سریال از قسمت ده به بعد خیلی بیشتر جا میفته.

سبک کار صدا و سیمایی همینه دیگه:‌ راه بنداز، جا بنداز!

سونیا پنج‌شنبه 25 شهریور 1389 ساعت 23:29

امروز رفتم بخرمش، سه تا مغازه رفتم هر سه تا تموم کرده بودن! آخرش از یکیشون پرسیدم مگه چند تا آورده بودی؟ گفت صد تا! همش هم تو یه روز فروش رفت!!!
کلی کف بر شدم!

خیلی ها فکر می کنن با خرید همین پک کل مجموعه رو خریدن! بعد که می فهمن فقط سه قسمت توشه کلی شاکی می شن.

عمویی دیگر پنج‌شنبه 25 شهریور 1389 ساعت 15:03

یه متنی بود چند سال پیش میخوندم یکی از کارشناسای کپی رایت گفته بود هدف ما کپی از روی گپی ممنوعه . این که سی دی ها دست یدست بشه به هیچ وجه نقض کپی رایت نیست . به طور کلی ارائه ی چنین مجموعه ی پرخرجی در هر کجای دنیا به صورت سی دی کار عاقلانه ای نیست و به هیچ وجه انتظارات تهیه کننده رو برآورده نمیکنه .حالا اینکه از روی اجبار باشه فرق می کنه.

درسته، طبق قانون کپی رایت کپی کردن ممنوعه اما دادن خود سی دی ها به دوست و آشنا به هیچ عنوان ممنوع نیست.

اگر مقایسه کنیم مشکل بیشتر خودشو نشون می ده. مثلا ما اینجا باید بابت سریال قهوه تلخ، ۹۰ تا CD حدود 75 هزار تومن پول بدیم. اما مثلا می شه یه سیزن کامل سریال فلاش لاست رو - تازه با اون اختلاف کیفیت و هزینه تولید - روی DVD به قیمتی حدود 60 دلار خرید!

حتی اگر این سریال روی DVD ارائه می شد باز خیلی به صرفه تر بود. فکر کنم در اون صورت می شد روی 15 تا نهایت 18 تا DVD به فروش رسوند که اگر هر دیسک رو هزار تومن هم حساب کنیم می شه 18 یا نهایت 20 هزار تومن که باز خیلی معقول تر بود.

من اگر جای تهیه کننده ها بوده هر هفته یه DVD می دادم که روش 5 قسمت وجود داشت و به قیمت هزار تومن می فروختم. سودش خیلی بیشتر می شد.

محسن چهارشنبه 24 شهریور 1389 ساعت 21:31 http://after23.blogsky.com

ما سریال قهوه تلخ را می خریم و به سهم خودمان برای کسی کپی اش نمی کنیم. ولی اگر آمد خانه مان برایش نشان می دهیم. یعنی چاره ای نداریم. هر چند مهمانان ما خودشان همه می خرند آن را. ولی منهم فکر هزار و پونصد تومن رو می کردم. رقمی که اختلاف قیمت چندانی با کپی دیگه نداره. مگر کنسرت گروه رستاک با همین قمیت رکورد نمی زنه؟

به نظر من که این نحوه قیمت گذاری در بلند مدت به ضرر تهیه کننده ها می شه.

شما هنوز برنگشتین؟!

گلناز چهارشنبه 24 شهریور 1389 ساعت 16:47

ما چند بار رفتیم بخریم گفتن هنوز نیومده.فکر کنم از امروز بشه خریدش...رفتن مهران مدیری و تقدیمش به ا.ن هم شایعه است..ما که مشتاقیم زودتر ببینیمش حالا پولش یک کم زیاده ما که چک میدیم!! حالا شاید قسمتهای بعدیش ارزونتر باشه..ایشالا

سوپری های بزرگتر و مغازه هایی که کلا فیلم می فروشن آوردن.

اگه به آقاگلیان چک بدین می شه همون قضیه لاغر شدن ۲۰ کیلو در یکساعت!

روزبه چهارشنبه 24 شهریور 1389 ساعت 14:22 http://hazrat-eshgh.com

آنچنان در جریان این اختلاف ها نیستم ولی تازگی ها شنیدم این مجموعه رو مهران مدیری به رییس جمهور "مه بوب مان" هدیه کرده؟
بعید بود این کار از مدیری. با توجه به شخصیتی که از او سراغ داشتیم.

تازه من نمی دونستم این همه قیمت بالاست. حیف شد!
ما بی نصیب شدیم از دیدنش!

تا جایی که من می دونم قضیه تقدیم سریال به رئیس جمهور مه بوب شایعه اس.

قیمتش به نظر منم بالاس و این باعث می شه خیلی ها از روش برای هم کپی کنن.

پت چهارشنبه 24 شهریور 1389 ساعت 06:42 http://persian.iampat.net

قضیه‌ی این کنار آمدن و نیامدن چیه؟

موضوع همون درخواست های همیشگی که کله گنده ها از همه دارن و توقع دارن انجامش بگیره.

از طرف دیگه سر نحوه فروش سریال به تلویزیون هم بحث های زیادی مطرح بود. اینکه آیا سریال بصورت دقیقه ای فروخته بشه یا حق پخش آگهی های قبل و وسط و بعد سریال به تهیه کننده ها برسه.

آخر هم توقعاتی که از مدیری دارن، که باید بره دستبوس بعضی ها... که نرفت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد