پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم The Lovely Bones (پیتر جکسون – ۲۰۰۹)

بیشتر از دو سال منتظر تماشای این فیلم بودم و بالاخره دیشب دیدیمش.

چند سال پیش کتاب "استخوان های دوست داشتنی" رو خوندم و همون موقع به این فکر افتادم که چه کتاب خوبیه برای تبدیل شدن به فیلم. اما هیچوقت فکر نمی کردم پیتر جکسون سراغ این پروژه بره. پیتر جکسون رو بیشتر با فیلم های عظیم هالیوودی (سه گانۀ "ارباب حلقه ها" و "کینگ کونگ") می شناختم و تصور ساخت فیلمی در ژانر درام ازش برام دور از ذهن بود.

The Lovely Bones داستان دختر ۱۴ ساله ای به نام سوزی است که ماجرای به قتل رسیدنش توسط مرد بی رحم همسایه رو روایت می کنه.

بازی Saoirse Ronan (بازیگر نقش بریونی در Atonement که سال ۲۰۰۸ در ۱۳ سالگی کاندید اسکار شد) درنقش سوزی و استنلی توچی در نقش هاروی – قاتل خونسرد همسایه – واقعاً دیدنیه. فیلمبرداری فوق العاده اس و کارگردانی هنری عالی.

با اینکه سیر روایی فیلمنامه برای رسیدن به نقطۀ اوج (ورود خواهر سوزی به خانۀ قاتل برای بدست آوردن مدرک) کاملاً منطقی پیش می ره، اما ممکنه بعضی تماشاگران رو اذیت کنه اونهم به دلیل رعایت نشدن فرمول این روزهای سینمای هالیوود در فیلمنامه نویسی. در کل فیلمنامه ای که ظرف بیست دقیقه مقدمه (آشنایی با کاراکترها و شکل گیری حادثه) رو به پایان می رسونه، باید نهایتاً ظرف چهل دقیقه بدنه رو تموم کنه و وارد نیم ساعت پایانی بشه؛ در صورتیکه در این فیلم بدنه در حدود ۷۰ دقیقه طول می کشه. البته جذابیت تصویر انقدر بالا هست که متوجه این کندی نشیم و با دقت فیلم رو دنبال کنیم.

پیتر جکسون در نمایش عالم برزخ – جایی بین زندگی زمینی و جهان آخرت – از جلوه های ویژۀ خیره کننده ای استفاده کرده و به خوبی از عهدۀ نمایش اثر متقابل اشیاء و انسان های زمینی و روح سرگردان سوزی براومده. بعضی تصاویر انقدر زیباست که آدم با خودش فکر می کنه "یعنی واقعاً اون دنیا این شکلیه؟".

نکته ای که می خوام در رابطه با این فیلم مطرح کنم دقیقاً همینه: تفاوت تجسم جهان برزخ و آخرت بین ما و اونها. یادمه از بچگی توی مدرسه برامون از فشار شب اول قبر می گفتن و اینکه بعد از مرگ وقتی توی گور سرد خوابیدی و کرم ها دارن گوشت صورتت رو می خورن، دو نفر با شلاق میان بالا سرت کتک می زنن و سوالاتی می پرسن که اگه نتونی درست جواب بدی می ری جهنم... حالا تصویری که از جهنم یا حتی بهشت (با اون حوری های ۱۷ متری!) برامون ساختن بماند.

در "استخوان های دوست داشتنی" بیرون اومدن روح سوزی از کالبد فیزیکی به زیبایی تمام نمایش داده شده و ورود سوزی به جهان پس از مرگ و نهایتاً بهشت آنچنان آرامش بخشه که آدم آرزو می کنه ای کاش زندگیش طوری باشه که روحش بعد مردن به چنین آرامشی برسه.

در مجموع The Lovely Bones رو دوست داشتم، بخاطر دیدن یک فیلم بی عیب و نقص هالیوودی و تاثیر خوبی که روی آدم می ذاره.

از حالا به شدت منتظر اثر بعدی پیتر جکسون هستم: ماجراهای تن تن!

امتیاز: ۷ از ۱۰

نظرات 8 + ارسال نظر
پوریا جمعه 11 تیر 1389 ساعت 01:05

واقعا زیبا بود
دمه شما گرم, من تا این تاریخ ندیده بودمش!!!

روح الله دهقانی سه‌شنبه 22 دی 1388 ساعت 03:56 http://noziva.persianblog.ir

سلام
خوبی؟
آقا یه سئوال فنی! این فیلمهایی که الآن تو لیست پرفروش ترین فیلمها قرار گرفتن- مثل Avatar, Up in the Air, The Lovely Bones - و لینکشون توی بعضی سایتهای دانلود فیلم هست از رو پرده هستن یا نه؟ یعنی می خوام ببینم چقدر احتمال داره که دانلود کنم بعد ضایع بشم؟!! در کل یه راهکار بده لطفاً پسر عمو جان، من در خماری به سر می برم!! و می خوام هرچه زودتر این فیلمها رو ببینم(مخصوصا Up in the Air)

سلام پسر عمو جان!

ببین کلا فیلم هایی که من می بینم و اسمشون رو سمت چپ وبلاگم می نویسم بعنوان آخرین فیلم هایی که دیده ام همه شون با کیفیت عالی اومدن بیرون، مثلا همین Up in the Air.

اینکه فیلم داونلودی چه کیفیتی داره از روی توضیحش مشخصه. مثلا فیلم هایی که dvdrip هستن کیفیت فوق العاده دارن. همینطور فیلم هایی که dvdscr هستن (که نسخه ارسالی به داوران جشنواره هاست که لو رفته). اما مثلا فیلم های cam یا TS کیفیت پرده ای دارن.
چند تا از سایت های خوب برای داونلود مطمئن اینها هستن:

http://takdownload.blogsky.com

http://www.scnsrc.net/category/films

http://www.magicp30.com

به زودی یه پست درباره نحوه داونلود فیلم و تبدیلش به DVD خواهم نوشت.

ترانه دوشنبه 21 دی 1388 ساعت 09:44

نو پرابلم. وی ترای تو میک ایت از سون از پاسیبل. نکست ویک.

آی دونت نو وات چنل سوز ایت بات وی ترای تو فایند ایت آیوت.

اوکی. آیل کال یو دن.

ترانه یکشنبه 20 دی 1388 ساعت 13:01

عالیه. ما 5 شنبه نیستیم پس 4 شنبه به نظر خوب میاد. باشه؟

چون ما باید کنفرانس مطبوعاتی گلدن گلاب هم برگزار کنیم!

الرایت. سو لت می تاک تو تینا اند سی ایف شیز اوکی وید دت. وی ویل دیسکاس اباوت د گلدن گلاب آواردز تو! دو یو نو ویچ ستلایت چنل شوز ایت لایو؟!

(وقتی به اونجوری نوشتن می گن پینگیلیش، به این مدلی نوشتن چی می گن؟!)

پی. اس. آی تاکد تو تینا اند آنفورچنیتلی وی کنت میک ایت آن ونزدی. بیکاز تینا هز ۲ اکزمز نکست ویک اند هز تو استادی فور دم!

محسن شنبه 19 دی 1388 ساعت 21:17

کی اش رو بهم خبر بده.

آخر این هفته خوبه؟ مثلا ۴شنبه یا ۵شنبه؟

محسن جمعه 18 دی 1388 ساعت 17:21 http://filmamoon.blogsky.com

خب معلومه که می خوام. کی ویارین؟ پیتزا سفارش بدیم؟ با نوشافه؟

پیتزا با آیریش!

محسن پنج‌شنبه 17 دی 1388 ساعت 11:09 http://filmamoon.blogsky.com

دانلودش کردی؟ چون دیدی که نسخه من فقط شونصد دفعه تیتراژ شروع تبلیغ فیلم بود و تازه مگر نگفتی که فیلم توی فروردین و اینا میاد؟

گفتم اول سال دیگه، منظورم میلادی بود نه شمسی!

قراره فیلم ۱۵ ژانویه توی آمریکا اکران بشه ولی خب فعلا که با کیفیت عالی اینجاست! من از یکی گرفتمش اگه بخواین براتون کپی می کنم میارم.

فرشته پنج‌شنبه 17 دی 1388 ساعت 06:56 http://freshblog.blogsky.com

من نظرم رو در مورد این فیلم قبلا دادم ... و بازهم اضافه می کنم کارگردانی هنری اش حرف نداشت

در مورد اون دنیایی که علمای فاضل اموزش و پرورش ایران توی سرمون کردن یک مشت مضخرافاتی بیش نبود ...

نمی دونم چرا می خوان با ایجاد وحشت در مردم اونها رو به خوب بودن و انجام اعمال نیک (از نظر خودشون البته) ملزم کنن. تابحال که این کارها جواب نداده و نتیجه از نوع تفکرات نسل امروز کاملا مشخصه... حالا چرا به همون شیوه ادامه می دن الله اعلم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد