پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم Paranormal Activity (اورن پلی – ۲۰۰۹)

قبل از هر چیز باید بگم این فیلم ترسناک ترین فیلمیه که ظرف ده سال گذشته دیدم.

بعضی فیلم ها با نشون دادن قاتل کارد به دست یا ارواح و خون آشام سعی می کنن تماشاگر رو بترسونن؛ اما این فیلم با القاء حس ترس از موجودی نامرئی آنچنان اثری می ذاره که تا مدتها فراموش نمی شه ... داستان فیلم خیلی ساده اس:

کتی و میکا زوج جوانی هستن که به تازگی وارد خونۀ جدیدشون شدن. نیمه شب ها صدای عجیب و غریبی از اطراف خونه شنیده می شه و اتفاقاتی میفته که توجیه منطقی براش وجود نداره... 

تا اینجا با داستانی کاملاً تکراری روبرو هستیم، اما فیلمنامه وقتی متفاوت می شه که میکا تصمیم می گیره با خرید دوربین فیلمبرداری و نصب اون داخل اتاق خواب، از شب تا صبح از تمام اتفاقاتی که موقع خواب رخ می ده تصویر بگیره.

ساختار فیلم شبیه به Blair Witch Project هست. یعنی کل فیلم از زاویۀ دید دوربین هندی کم کاراکترهای اصلی نمایش داده می شه. با این تفاوت که در اون فیلم از دو دوربین استفاده شده بود و اینجا یکی. بازی ها آنچنان طبیعیه که کاملاً باور می کنیم تمام حوادثی که شاهدشون هستیم واقعاً جلوی دوربین اتفاق افتادن.

جالب اینکه Paranormal Activity با بودجۀ تنها ۱۵۰۰۰ دلار ظرف ۱۰ روز در خانه اورن پلی (کارگردان) ساخته شده و اصلاً قرار نبود در سینماها به نمایش دربیاد. اما وقتی استیون اسپیلبرگ بطور اتفاقی فیلم رو می بینه انقدر خوشش میاد که فیلم رو برای پخش گسترده به کمپانی پارامونت معرفی می کنه. نهایتا این فیلم ۱۰۰ میلیون دلار فروش می کنه و تبدیل می شه به پرسودترین فیلم تاریخ سینما.

فیلم موسیقی متن نداره و تدوین هم کاملاً "شبه مبتدی" صورت گرفته تا حس واقعی بودن تصاویر رو بهتر منتقل کنه.

به نظر من دلیل اثر گذار بودن وحشت غالب در این فیلم اینه که حوادث داستان – خصوصاً حوادثی که موقع خواب بودن کاراکترها رخ می ده – برای هر کسی در هر مکانی قابل لمسه. همونطور که آلفرد هیچکاک بزرگ گفته "ترسناک ترین صحنه، اونیه که بتونه برای هر کسی پیش بیاد". به همین دلیل خودش به اون صحنۀ قتل زیر دوش آب علاقۀ عجیبی داشت، چون "زیر دوش همۀ ما تنها هستیم و بی دفاع".

اگه فیلم ترسناک روتون اثر بد می ذاره، توصیه نمی کنم فیلم رو ببینین و اگر دیدین مطمئناً تا مدتها موقع خواب – هر کجا که باشین – ترس بر شما غلبه می کنه!

امتیاز: ۸ از ۱۰

نظرات 28 + ارسال نظر
boss یکشنبه 27 شهریور 1390 ساعت 16:04

سلام من16سالمه وچهار ساله قبل ازخواب همیشه فیلم می بینم بیشتر از400فیلم ترسناک هم دیدم اما تاثیر این فیلم بابقیه متفاوته بعضی ازفیلم های ترسناک بیشتر باصحنه هایی مثل بریدن سر وتیکه پاره کردن اعضای بدن که حالت تهوع به آدم دست میدهد کار خاصی راانجام نمیدهند اما فیلمparanormal activity
حس ترس واقعی رابه انسان نشون میده وانسان میتونه حس افراد داخل فیلم رو براحتی درک کنه
.................................boss...................................

ها؟ جمعه 12 شهریور 1389 ساعت 15:36

با احترام به نظر شما ولی از نظر من جدا این فیلم ترسناک نبود بلکه خنده دارم بود من رینگ1 و ترسیدم ولی اینو نه!

رینگ ۱ هم فیلم خوبی بود در زمان خودش.

آدمک چوبی دوشنبه 1 شهریور 1389 ساعت 22:10

خیلی ممنون از اطلاعاتت... کلی بدردم خورد...!
جالب اینکه بالاخره این فیلم رو دیدم... هم تنها هم در تاریکی (بعد از سحر)...!
به جرات ترسناکترین فیلمی بود که توی این ۲۱ سالی که از خدا عمر گرفتم دیدم..!

خواهش!

خوش بحالت که تازه این فیلمو دیدی. دلم لکزده برای یه فیلم ترسناک خوب که همه چیش برام جدید باشه!

آدمک چوبی پنج‌شنبه 21 مرداد 1389 ساعت 05:59 http://www.adamakechoobi.blogfa.com

سلام
من فیلم رو دانلود کردم ولی با اطلاعاتی که دارم توی اینترنت ازش می خونم دیگه یه جورایی جرات نمی کنم ببینم، ولی خب شاید به درد مواقع خاص بخوره، مثلا وقتی یکی از بچه ها ادعای تماشای ترسناکترین فیلم ها رو میکنه..!
من یه سوال اساسی دارم، بیشتر سایت ها این فیلم رو محصول 2009 نوشتن در صورتی که توی سایت IMDB ما هیمچین فیلمی در همچین سالی نداریم در عوض همین فیلم رو در سال 2007 به نمایش در آورده!!! چه جوریاست؟
2007 یا 2009 ؟

سلام
این فیلم محصول سال ۲۰۰۷ هست که دو سال بعد توسط اسپیلبرگ کشف شد و با تغییراتی در پایان بندی داستان، به طور گسترده اکران شد. برای همین اغلب مردم این فیلم رو در سال ۲۰۰۹ دیدن.

زانا(مرد) یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ساعت 12:12

آق حسام مطلبت خیلی خوب بود
بلاگت هم عالیه
دستت طلا

سیما چهارشنبه 23 دی 1388 ساعت 11:25 http://zakhmiezaman.wordpress.com

ذیشب؛ تقریبا نزدیک به ساعت 12 بود که این فیلم رو دیدم. با توجه به زمان خاصی که برای دیدنش انتخاب کردم طبیعتا وحشت خاصی بهم القا شد. بعضی از صحنه هاش بی آنکه چیز خاصی داشته باشد باعث میشد که در التهاب و اضطراب باشم. مثل اون صحنه ای که کیدی بی دلیل از تخت میاد پایین و مدتها به میکاه خیره باقی میمونه و بعد بدون هیچ عکس العملی میره پایین و هوای آزاد تاب میخوره. این صحنه حقیقتا بهم اضطراب خاصی داد حتی بیشتر از صحنه های پایانی فیلم. به نظر میرسید فیلم بر اساس واقعیتهای نه چندان دور از ذهن ساخته شده هرچند بعضی از سوالها کاملا بیجواب می موند مثل اون عکس نیمه سوخته یا سایتی که میکاه در اینترنت پیدا کرده بود. بهر حال فیلمی بود که ارزش حداقل یک بار دیدن رو داشت. اما بین خودمون باشه دیشب چند بار از خواب پریدم و ذهنم کاملا مشغول تجزیه و تحلیل اتفاقات فیلم شد. ممنون که راجع به این فیلم مطالب خوبی رو نوشتی.

اون صحنه اتفاقا یکی از ترسناک ترین صحنه های فیلمه! آدم فکر می کنه یعنی وقتی شب ها منم می خوابم یه همچین کاری ازم سر می زنه؟ یا از همسرم که کنارم خوابیده؟!

درباره اون سایت یا سوالات دیگه ای که برات باقی مونده یه سر به صفحه این فیلم در IMDB بزن، به همه شون جواب دادن.

م.پارسا جمعه 11 دی 1388 ساعت 12:51

آقا ما به سفارش شما رفتیم یا کلی دردسر ۵۰۰ مگ رو دانلود کردیم که یه ترس حسابی داشته باشیم.
ولی اصلا توقعاتم براورده نشد.
اتفاقا من اصلا ادم شجاعی هم نیستم تو فیلم دیدم.
من که کینه رو تو سینما فرهنگ دیدم به مراتب بیشتر از این فیلم ترسیدم.
ضمن اینکه این فیلم همه ی ترسش تو نما هایی بود که از دوربین در اتاق موقع خواب می دیدیم.
در مواقع دیگه نه ترسی وجود داشت نه حتی کارگردان با ترسی ما رو غافلگیر کرد.
در واقع اون فشاری که روی بیننده بود شاید در طول حدود یک پنجم زمان فیلم بود.
ولی اگر کینه رو دیده باشید اون جایی که زنه تو آپارتمانشه و میره درو باز کنه و بر می گرده زیر پتو. دقیقا جایی که هم ما هم اون زن احساس آرامش می کنه یهو داستان به ادم خنجر می زنه!

من کینه رو دیدم، هم نسخه آمریکایی و هم نسخه اصلی ژپنی. فیلم هایی مثل کینه از ژانر دیگه ای هستن و با نمایش موجودات، تصاویر و صداهای وحشتناک بیننده رو می ترسونن. در واقع شما نیازی به تخیل ندارین و تمام چیزی که برای ترسیدن لازمه رو یکجا دریافت می کنین.

اما نقطه قوت فیلم فیلم هایی مثل Paranormal Activity یا جادوگر بلر در اینه که بدون نشون دادن خون، قتل یا موجودات ترسناک با استفاده از تخیل تماشاگر وحشت رو بهش منتقل می کنن. از طرف دیگه نقطه ضعفشون در اینه که هر بیننده ای نمی تونه باهاش ارتباط برقرار کنه و اصولا توقعش برآورده نمی شه چون در واقع فیلم سینمایی (به اون معنا) ندیده.

در هر حال اگه این پست من باعث دردسر شما شد متاسفم.

عمویی دیگر شنبه 28 آذر 1388 ساعت 13:10

این شب بیست و نهم مگه طنز نیست . من ندیدم و لی یه بار خواهرم داشت میدید از خنده روده بر شده بود رفتم ببینم چه خبره دیدم میگه بیا اقدس خانوم و نمیدونم چی چی رو ببین . گویا به شخصیت های فیلم مصداق خارجی داده بود سوژه پردازی کرده بود .

شب بیست و نهم یه فیلم ایرانیه مال اواخر دهه شصت و خیلی هم ترسناکه! یعنی یه جورایی ترسناک ترین فیلم ایرانی. حالا شاید به نظر ایشون مسخره اومده باشه شایدم کلا یه فیلم دیگه رو می دیدن.

محسن جمعه 27 آذر 1388 ساعت 22:05 http://filmamoon.blogsky.com

من باید شب بیست و نهم رو بشینم با دارا ببینم.

دارا دیده یکبار. حالا می تونین با هم دوباره ببینین.

محسن جمعه 27 آذر 1388 ساعت 22:02 http://filmamoon.blogsky.com

پس کو لینکی که گفته بودی اون بغل گذاشتم که دانلود این فیلمه. یا من خیال کردم تو چنین حرفی زدی؟

توی جواب های همین کامنت هاس. در جواب پت براش لینک گذاشتم.

فال تینا جمعه 27 آذر 1388 ساعت 02:20

زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست
در حق ما هرچه گوید جای هیچ اکراه نیست
.
.
.
.
هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست
ورنه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست

تینا که می گه دقیقا جواب سوالشو داده!

فال خودت جمعه 27 آذر 1388 ساعت 02:17

امروز شاه انجمن دلبران یکی ست
دلبر اگر هزار بود دل بر آن یکی ست
.
.
.
سودایئان عالم پنار را بگوی
سرمایه کم کنید که سود و زیان یکی ست

فوق العاده بود!

دستفروش پنج‌شنبه 26 آذر 1388 ساعت 23:47 http://www.dastforush.com

از مطالبی که گذاشتی استفاده کردم،خیلی جالبند
بدم نمیاد یه سری به فروشگاه من بزنی باعث خوشحالی منه البته اگر برات مفید باشه
داخلش اجناس مختلفی از قبیل نرم افزار های آموزشی و برنامه و بازی و فیلم سریال گرفته تا لوازم آرایشی بهداشتی و...
خلاصه داریم دسفروشی میکنیم یه سری بزن

برو بابا!

دارا پنج‌شنبه 26 آذر 1388 ساعت 13:08

آخه مگه مریضیم که هم وقت بزاریم هم اینقدر بترسیم که شب جرات نکنیم بلندشیم آب بخوریم.
راستی حسام جان میشه فیلمو بدی ماهم ببینیم.......

شما که ماشالله شب تا صبح نه برای آب بلند می شی نه چیز دیگه می تونی با خیال راحت فیلمو ببینی!

خرس قطبی چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 18:31

نظرات هم جالب بود؛ راستی این فیلم قسمتهای "ضایع" هم داره؟! (اشاره به پست قبلی!)

به هیچ وجه!

تینا چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 14:12

بعد دو شبی که از دیدن این فیلم می گذره روزی چند بار خدارو شکر می کنم چون چند شب گذشته بر خلاف عادت همیشگیم حتی یکبار هم برای خوردن آب و یا... بیدار نشدم!!!!

هه هه!‌ شایدم از ترس بوده که مثل سنگ تا صبح خوابیدیم!

محسن چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 12:31 http://filmamoon.blogsky.com

من کاندیداهای گلدن گلاب رو دیدم درباره الی توش نبود که.
بریم بد و بیراه بنویسیم توی سایت گلدن گلوب؟

اون لیست اولیه بود که شامل ۱۰ فیلم می شد و درباره الی توش بود. اینجا ۵ فیلم نهایی معرفی شدن که خب فیلم محبوب ما توش نیست. به احتمال زیاد امسال White Ribbon هم گلدن گلاب می بره هم اسکار بهترین فیلم خارجی رو.

محسن چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 12:28 http://filmamoon.blogsky.com

یعنی از شب بیست و نهمم ترسناک تره.
این فیلم ترسناک ترین فیلمیه که توی عمرم دیدم. یعنی من ازش ترسیدم.

شب بیست و نهم ترسناکیه که با خرافات ایرانی کاملا منطبقه. یعنی خیلی از تصاویری که توی فیلم می بینیم برامون مصداق خارجی دارن. مثل اون زن چادری...

داستان این فیلم چون توی خونه می گذره و موقع خواب، می تونه برای هر کسی مصداق پیدا کنه. چون همه ما موقع خواب از اتفاقات اطرافمون آگاهی نداریم.

محمد چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 12:25 http://mohamed.blogsky.com/

وقتی فرشته که آخر خون آشام و دراکولا دیدنه بگه نمیخواد ببینتش من که دیگه جای خود دارم.)

یه بار دست و پاتو می بندم می ذارمت جلوی تلویزیون برات پخش می کنم زورکی!

Knight چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 09:44

مرسی‌ از جوابت. منم از روی تبلیغش انتظار چیزی شبیه blair witch رو داشتم. فیلمهای gore رو هم که کلا بی‌خیال. بیشتر می‌خواستم مطمئن شم ۱. کارگردان تماشاچی رو احمق فرض نکرده باشه ۲. آخر فیلم هم منطقی‌ باشه. خلاصه احساس نکنم وقت و پول رو تلف کردم.

راستی‌ اگه ندیدی ش، فیلم orphanage رو هم ببین. spanish و producer ش Guillermo Del toro. خیلی‌ ترسناک نیست ولی‌ یه chill خاصی‌ داره.

چون کارگردان اصلا از ساخت فیلم قصد پول درآوردن نداشته، برای جذب تماشاگر به شیوه های فریبکارانه متوسل نشده.

برای فیلم سه پایان مختلف در نظر گرفته بودن که پایان فعلی چیزیه که استیون اسپیلبرگ پیشنهاد کرده و بعد از دو سال به فیلم اضافه شده. نمی دونم پایان اصلی که کارگردان نوشته چی بود، اما این پایان رو برای چنین فیلمی دوست داشتم.

Orphanage رو دیدم و خوشم اومد، از اون دست فیلم هاست که علاوه بر داستان منطقی، ساختار خوبی هم داره و چون در لوکیشن های بدیع فیلمبرداری شده، از جذابیت بصری هم برخورداره.

Knight چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 06:55

حسام جان! من نظرات متضادی راجع به این فیلم خوندم و شنیدم. واقعا خوبه؟ با کدوم فیلم مقایسش میکنی‌؟

ببین شوالیه عزیز، سبک این فیلم با فیلم های معمول فرق می کنه. یعنی کلا مثل اینه که یک نفر با هندی کم از اتفاقاتی که توی خونه اش افتاده فیلم گرفته باشه. همین مورد خیلی ها رو اذیت می کنه، چون احساس می کنن رفتن سینما اما فیلم نمی بینن.

اگر فیلم Blair Witch Project یا Cloverfield رو دیده باشی دقیقا می دونی چی می گم.

من معمولا فیلم ها رو با هم مقایسه نمی کنم. یعنی اصلا به نظرم درست نیست اینکار. اما این فیلم در مقایسه با سایر فیلم های ژانر وحشت (اعم از قاتلین سریالی، زامبی ها، کشت و کشتار، خون آشام ها و...) وحشت بیشتری رو به تماشاگر منتقل می کنه. یعنی موقع دیدن این فیلم (و بعدش) بیشتر وحشت می کنی تا مثلا Mirrors، My Bloody Valentine، Trick'r Treat و...

فرشته چهارشنبه 25 آذر 1388 ساعت 02:07 http://freshblog.blogsky.com

من خیلی فیلم ترسناک میبینم و دوست دارم خیلی هم روم تاثیر نمی ذاره مگر اینکه بر حسب واقعیت باشه!!!

این فیلم زیاد تبلیغ می شه و جالبه که برای بار اول در سینما دوربین مخفی گذاشته بودن که عکس العمل مردم رو ببینن که اتفاقا پریشب داشت نشون می داد که مردم چه جوری توی سینما در حد مرگ ترسیده بودن و دو نفر هم خودشون رو خیس کرده بودن که صورتشون شطرنجی بود... من این فیلم رو نمی بینم چون همینجوریش شبها می ترسم وای به حال اینکه این فیلم رو هم ببینم !!! شایدم وسوسه شدم و دیدم !
بعد از اکران خیلی ها شبها نمی تونن بخوابن توی تبلیغش هم می گه که بعد از دیدن این فیلم توقع خواب راحت رو نداشته باشید!!!

راستی فیلم unborn رو هم ببین اونم خیلی قشنگه و موضوع اش جدیده!

آره واقعا فیلمش تاثیرگذاره. تصاویر عکس العمل مردم توی سینما رو هم یکی از کانال های ماهواره ای داشت نشون می داد، خیلی جالب بود. با این حساب اصلا نرو طرفش!

فیلم Unborn که قدیمیه، فکر کنم پارسال بود که دیدمش. بد نیست، اما توقعم بیشتر از این بود.

پت سه‌شنبه 24 آذر 1388 ساعت 22:53 http://iampat.keykoja.com

از کجا فیلم را دانلود کردی؟ من پیداش نکردم! :(

یکی از دوستان بهم داد، کیفیتش هم عالیه. برای داونلود هم برو اینجا:

http://takdownload.blogsky.com/1388/09/24/post-1146

پت سه‌شنبه 24 آذر 1388 ساعت 22:38 http://iampat.keykoja.com

ترسناک؟ منظورت از ترسناک دقیقا چیه D:
امشبت دانلودش می‌کنم، دلم خیلی هوس فیلم ترسناک کرده :)

ترسناک نه، شاید وحشتناک توصیف بهتری باشه!
اگه فیلم ترسناک دوست داری، به احتمال زیاد خوشت میاد.

خرس قطبی سه‌شنبه 24 آذر 1388 ساعت 21:15

من که از خوندن مطلب هم ترس ورم داشت!

حتما ببینش!

محمد سه‌شنبه 24 آذر 1388 ساعت 17:08 http://mohamed.blogsky.com/

حالا اونقدر کرو بریز تا برم این فیلم رو بگیرم و تنها ببینما! جدن دارم وسوسه میشم ببینمش.)

اصلا طرفش نرو که تا چند شب نمی خوابی!

کوروموزوم نا معلوم سه‌شنبه 24 آذر 1388 ساعت 15:24 http://xxxy.blogsky.com

آره قبلا که گفته بودم!ولی فیلم ترسناک یعنی فیلمی که چندشی نباشه ولی ترسناک باشه!
خیلی وقتم هست چیزی ندیدم بعد از فیلم آینه ها که به نظرم مسخره اومد.

آینه ها خیلی واقعا بی منطق بود. از اون فیلمنامه هایی که اولش خوب شروع می شه بعد نویسنده می مونه چطوری تمومش کنه.

این اواخر Orphan هم خوب بود.

کوروموزوم نا معلوم سه‌شنبه 24 آذر 1388 ساعت 10:42 http://xxxy.blogsky.com

واییییییی آخجون یه فیلمی که واقعا آدمو بترسونه!
مرسی حتما باید بگیرمش!

تو هم فیلم ترسناک دوست داری؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد