پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

Julie & Julia (نورا افرون - 2009): جولیا چایلد و رزا منتظمی

چند شب پیش فیلم Julie & Julie رو دیدیم و حسابی کیف کردیم. داستان فیلم بطور موازی بین دو شخصیت واقعی پیش می ره: Julia Child آشپز معروف آمریکایی که کتاب آشپزی و برنامه های تلویزیونیش رو تمام آمریکایی ها می شناسن و Julie Powel وبلاگ نویس جوانی که تصمیم گرفت تمام دستورات آشپزی جولیا رو ظرف یکسال امتحان کنه.

این بیوگرافی خوش تصویر به سبک کمدی/درام پیش می ره و در تمام لحظات بیننده رو با خودش همراه می کنه. گذشته از موسیقی و تدوین زیبا، بازی مریل استریپ در نقش جولیا و امی آدامز در نقش جولی واقعاً دیدنیه و مستحق کاندیداتوری اسکار.

بعد از تماشای فیلم دو حس کاملاً متضاد بهم دست داد:

احساس بسیار خوب از اینکه هیچ کاری غیرعملی نیست و هر کس هر ایده ای در ذهنش داره رو می تونه با پشتکار و جدیت به نتیجه برسونه،

احساس بسیار بد از اینکه چرا ما در سینمای ایران هیچوقت به زندگینامۀ افراد مهمی که داریم نمی پردازیم و حاضر نیستیم از سوژه های تکراری دست برداریم. این همه شاعر، نویسنده، منجم، دانشمند... . چرا هیچکس نمی ره سراغ زندگی فارابی؟ فروع؟ دکتر حسابی؟... در تک مواردی که زندگینامۀ افراد رو به تصویر کشیدن آنچنان بی رمق اینکارو انجام دادن، و آنچنان دیالوگ های مسخره ه ای در فیلم گنجوندن که آدم حالش بد می شه.

همین چند روز پیش بود که خبر درگذشت رزا منتظمی (که کتاب آشپزیش در اکثر خونه ها پیدا می شه) رو خوندم. کسی که برای ما ایرانی ها حکم جولیا رو داره، اما آیا هنرمندان ما هیچوقت سراغ بیوگرافی همچین کسی خواهند رفت؟ به قول محسن الله اعلم!

نظرات 14 + ارسال نظر
کوروموزوم نا معلوم چهارشنبه 9 دی 1388 ساعت 21:25

وایییی اولین کاری که بعد از دیدن این فیلم کردم اینه که آن شدم و اومدم اینجا بگم یه عالمه مرسیییییی فوق العاده بود عاشقش شدم یعنی وحشتناک دوسش داشتم همه چیز فیلم خوب بود مریل استرپ فوق العاده بود واقعا خدارو شکر که من امروز عصر پودینگ درست کردم چون بعید میدونم که اگه اونو درست نکرده بودم الان نمیرفتم آشپزی کنم.
بازم یه عالمه مرسییییی

منم خیلی این فیلمو دوست داشتم و اصلا به نظرم یکی از سه فیلم برتر سال ۲۰۰۹ هست. بازی مریل استریپ فوق العاده اس و کاملا مستحق اسکار... البته فیلم کری مولیگان رو هم گرفتم امروز تا ببینم رقیب مریل استریپ چیکار کرده.

محسن شنبه 23 آبان 1388 ساعت 17:34

ولی اگه می شد چی میشد!
نخسوزن الان می شد. مریل استریپ به بهانه مازندران سبز می پوشید. رد کارپیت رو می کردن گرین کارپت. و ووووو اینا.

توی هالیوود کلا حرف زیاد می زنن ولی تا به عمل برسه چند نسل عوض شده!

محسن جمعه 22 آبان 1388 ساعت 22:48

و حالا ما می مانیم و یک سئوال. سئوالی که هیچ جا پاسخی برای آن نیافته ایم. سئوال ساده است:
چه بر سر این فیلم آمد؟

لینک ها رو خوندم و روی گوگل هم درباره اش search کردم. ظاهرا فقط در حد حرف های اولیه بوده و اصلا فیلمنامه ای نوشته نشد که فیلمش ساخته بشه!

محسن جمعه 22 آبان 1388 ساعت 22:45

اینم لینک خود خانم مکرمه قنبری
http://book20.mihanblog.com/post/1068

محسن جمعه 22 آبان 1388 ساعت 22:43

این لینکم مال اعتمادملی سال 86 ه
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1485781

محسن جمعه 22 آبان 1388 ساعت 22:28 http://axamoon.blogsky.com

پیداش کردم. این لینکشه ولی آخر و عاقبتشو نمی دونم. اسم خانم نقاش مکرمه قنبری است که در حال حاضر دیگر در قید حیات نیست.
http://www.aftab.ir/news/2006/feb/25/c5c1140863150_art_culture_cinema_meryl_streep.php

محسن پنج‌شنبه 21 آبان 1388 ساعت 18:00 http://axamoon.blogsky.com

این فیلم رو من حتا مستند ساختنش را هم دیدم. وقتی هم که زنده بود ازش نشون دادن. می گردم اسمشو پیدا می کنم برات می فرستم. اصلن ولی شاید هیچ وقت به ساخت نرسید.

من تمام فیلم های مریل استریپ رو چک کردم توی هیچکدوم نقشی که اسم ایرانی داشته باشه ندیدم... فقط یکی بود اون اوایل کارش بازی کرده اسم نقشش بود لیلا که اونهم عرب بود.

احسان پنج‌شنبه 21 آبان 1388 ساعت 06:07

راستش ۱۰ دلار هم برای این فیلم زیاد بود که بخوایم بدیم وسط هفته بریم ببینیمش. اصولا باید فیلم های که آدم جوگیر میشه رو رفت سینما دید. مثلا Final Destination رو رفتیم سه بعدی.... کف کرده بودم از بس خون پاشید سر و صورتم...در هر صورت این فیلم اینجا خیلی فروش نکرد.

کاملا حق داری وقتی پول می دی دوست داری Final Destination و Transformrs ببینی، قطعا فروش چنین فیلم های تجاری هالیوودی بیشتر از فیلم خوش ساختی مثل Julie & Julia هست... همیشه فیلم های خوب پرفروش نیستن!

محسن چهارشنبه 20 آبان 1388 ساعت 14:35 http://filmamoon.blogsky.com

یعنی خلاص. یعنی تمام.
حکایت
قدیما بعد از غذا خوردن اعلام می کردند که سیر شده اند و یکی می رفت و آفتابه لگن می آورد که بزرگان دستشان را بشورند. البته آفتابه توالت رو نه. یه آفتابه به یه شکل دیگه.
یعنی سیر شدم. ر.ک. 12 م.
یا سیر نشدم ولی غذا تمام شد. ج. 92 سی سیر سیری
بیت
آبی آوردی، دستی بشوی
دستی بشستی، لیک همچنان کثیف بودی تا نهایت
کتاب کوچه اثر خودم ص12 ج 18

شما یه دایره المعارف از این اصطلاحات بنویسید بد نیست ها!

پت چهارشنبه 20 آبان 1388 ساعت 12:06 http://iampat.keykoja.com

فیلم را گذاشتم برای دانلود ولی متاسفانه ما با این پسر صاحب خانه کل کل کردیم اون هم برداشته روتر وایرلس را برده آن طرف خانه که آنتن نمی‌دهد. فعلا اوضاع در حد دایل آپ است. بگذار فردا موقع بسکتبال توپم اشتباهی بخوره آنجایی که نباید بخورد، یادش بخیر توی فوتبال همه چیز طبیعی‌تر در میامد D:

فردا اون توپ رو همچین بزن که دو هفته بستری بشه بعد برو روتر رو بردار بیار بذار کنار میز خودت!

محسن چهارشنبه 20 آبان 1388 ساعت 00:25 http://filmamoon.blogsky.com

راستی یکی دیگم هست. زندگی یک خانم نقاش ایرانی که اونم هالیوود درست کرد البته با شرکت همین خانم مریل استریپ دوست داشتنی. این فیلم چه شد؟ چرا ندیدیمش؟

من چنین فیلمی رو نه دیده ام، نه درباره اش شنیدم. جدیده؟

محسن چهارشنبه 20 آبان 1388 ساعت 00:19 http://after23.blogsky.com/

اصلن بیایم یک روزی حوصله کنیم و بشماریم ببینیم تا حالا چند فیلم به این شکلی که تو در نظرته در سینمای فارسی داشته ایم.
همین جوری بدون تفکر می تونم از کمال الملک اسم ببرم. یا جهان پهلوان تختی که این دومی را هم ندیده ام.
به حافظه من باشه باید بگم:
آب بیار دست بشور.

تا وقتی علی حاتمی بود، امید ساخته شدن چنین فیلم هایی وجود داشت... اما الان از این کارگردان ها هیچی برنمیاد مگر چهارچنگولی ساختن! خدا الناز شاکردوست و حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی و... رو حفظ کنه برای سینمای ایران!

آب بیار دست بشور یعنی چی؟!

کوروموزوم نا معلوم سه‌شنبه 19 آبان 1388 ساعت 23:12 http://xxxy.blogsky.com

تبلیغ این فیلمو دیدم فکر کنم کلی دوسش داشته باشم چون کلا عاشق آشپزیو اینام.
از فوت کردن خانوم منتظمی کلی ناراحت شدم از بچگی همیشه عادت داشتم کتابشونو ورق بزنم عکساشو نگاه کنم الانم که غذاهاشو درست میکنم.

اگه به آشپزی علاقه مندی قطعا از فیلم خوشت میاد. حتما ببین.

دیدی عکس خانوم منتظمی رو؟

محمد سه‌شنبه 19 آبان 1388 ساعت 18:37 http://mohamed.blogsky.com/

عزیز دلم دارن مولوی و ابن سینا و بقیه رو ازمون میگیرن . دیگه نوبت به رزا منتظمی نمیرسه که!( خدا رحمتش کنه!)
چند وقت پیش سریال دکتر قریب پخش شد. باور کن رو خود من خیلی تاثیر گذاشت. اما فعلا گیر دادن به سریالای مذهبی . به نظر میرسه تا قصه های قرانی و 124 هزار پیامبر تموم نشه نوبت به فارابی و دکتر حسابی و اینا نمیرسه!
اصلا خرج و تحقیقات و دردسرای دیگه این جور سریالا زیاده همین دل نوازان و دختر پسرای دیوونه و عاشق که قشنگتره! گیر نده دیگه!

تا وقتی فیلم های جواد رضویان و رضا عطاران اینجور فروش می کنه چه نیازی هست به دردسر؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد