پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

Whatever Works: وودی آلن و دیدگاهش نسبت به زندگی

بعضی فیلم ها فقط آدم رو "سرگرم" می کنن، بعضی دیگه حوصلۀ آدم رو سر می برن و بعضی فیلم ها هم هستن که علاوه بر سرگرم کردن، آدم رو به فکر وادار می دارن. فیلم های وودی آلن همیشه از دستۀ سوم هستن.

وودی آلن از اون دسته کارگردان هاییه که فیلمنامۀ اغلب فیلم هاش رو خودش می نویسه و این استعداد رو داره که با سرعتی اعجاب آور فیلمنامه ای جدید خلق کنه. به گفتۀ خودش این توانایی از گذشتۀ کاریش در برنامه های طنز تلویزیونی سرچشمه گرفته؛ جایی که باید هر روز با یک سوژه جدید برای برنامه وارد استودیو می شد و متنی رو آماده می کرد. وودی آلن این توانایی رو داره که بره توی اتاق و دو ساعت بعد با یک ایدۀ جدید بیاد بیرون! چه کارگردان دیگه ای رو می شناسین که بتونه بطور پیوسته هر سال یک فیلم بسازه؟

Whatever Works – چهلمین اثر وودی آلن – بیشتر از اینکه یک فیلم باشه، بیان دیدگاه های آلن نسبت به زندگیه. به نظر من وودی آلن یکی از کسانیه که بر اثر مطالعه و تجربۀ فراوان به جهان بینی خاص و جالبی دست پیدا کرده که می شه از خلال حرفهاش (دیالوگ های آثارش) باهاش آشنا شد و ازشون چیزهای زیادی یاد گرفت.

آلن در فیلم اخیر درباره اتفاقی بودن و بی معنی بودن زندگی حرف های زیادی می زنه و اینکه اگر زندگی رو زیادی جدی بگیریم تمام عمر رو باختیم. به نظر آلن، زندگی موقعیتیه که بطور کاملاً تصادفی برای هر یک از ما بوجود اومده تا مدت زمان محدودی روی کرۀ زمین باشیم. اینکه در این مدت چیکار کنیم و اونو چطور بگذرونیم به خودمون بستگی داره. می تونیم در این مدت با کار زیاد و خواسته های غیرمنطقی به خودمون سختی بدیم، یا اینکه سعی کنیم نهایت لذت رو از تک تک لحظه های زندگی ببریم. در واقع از هر چیزی که کارگر بیفته (ترجمۀ عنوان فیلم) استفاده کنیم تا در زندگی به خودمون خوش بگذرونیم. 

من هم یه جورایی همین عقیده رو دارم... باید تمام سعیمون رو بکنیم که از زندگی نهایت استفاده رو ببریم... طوری که هیچوقت حسرت روزهای گذشته رو نخوریم و کارهایی که دلمون خواسته رو انجام داده باشیم. آیا شما هم همینطور فکر می کنید؟

نظرات 14 + ارسال نظر
محمدرضا عشوری دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 15:16 http://movie.aasepanjom.ir

مرسی استفاده کردیم

محسن پنج‌شنبه 21 آبان 1388 ساعت 18:03

این ورژنی که دیدی کیفیت توپ بود؟ آینه؟ یعنی توی بیسچاراسفند میشه توپ آینه گیرآورد؟

من اصلا فیلم پرده ای نمی بینم. تمام فیلم هایی که معرفی می کنم کیفیت اصلیش اومده... اینهم حتما گیر میاد با زیرنویس و پشت صحنه ها!

ر و ز ب ه پنج‌شنبه 21 آبان 1388 ساعت 00:32 http://hazrat-eshgh.com

نزدیک به یه پانزده تایی از وودی آلن دیدم.
منهاتن و زن و شوهر رو خیلی دوست دارم.
شاید وودی آلن تنها کسی برای من باشه که به زیبایی می تونه هم س+کس و هم زندگی رو به تصویر بکشه..
به ویژه که خودش هم بازیگر توانایی هست..
من کسی رو تا الان مانند وودی آلن ندیدم که بتونه به این زیبایی اینها رو به تصویر بکشه..

همیشه تو فیلم های وودی آلن در عین سادگی باید چشم به راه یه موضوع و فرنام تازه باشی که اون باهاش بازی می کنه و تلنگور می زنه و انگولکت می کنه !!

+ وودی آلن و ایستوود هر چه پیرتر میشن هوس فیلم ساختن بیشتر می زنه به سرشون.. یه نگاهیی به همون ای ام دی بی کنین متوجه میشیم..

خیلی جالبه که بالا رفتن سن این دو نفر باعث بیشتر شدن انرژیشون میشه. من هم خیلی از فیلم های آلن خوشم میاد، فلسفه و دیدگاهش نسبت به مسائل مختلف برام خیلی جالبه.

محسن دوشنبه 18 آبان 1388 ساعت 17:15 http://after23.blogsky.com

امکان نداره که کسی اینجا یاد بگیره. هیچ دانشمند زبانی نمیتونه ادعا بکنه که فیلمای وودی آلن رو به زبان اصلی حالیش میشه. آره یه فیلمایی مثل مثلن سامورایی ژان پیر ملویل که به زبان فرانسه است رو اصلن فرانسه هم ندونی می فهمی ولی وودی رو نه.

یکی از دلایلش اینه که وودی آلن در فیلم هاش از ضرب المثل و حکایات مخصوص آمریکایی استفاده می کنه که طبعا فقط آمریکایی ها متوجه ش می شن. حتی بعضی اصطلاحاتش انقدر نیویورکیه که حتی تمام مردم آمریکا هم درست متوجه منظور حرفهاش نمی شن...
به این می گن یه نیویورکی اصیل، مثل اسکورسیزی!

محسن دوشنبه 18 آبان 1388 ساعت 09:11 http://after23.blogsky.com

عادتی نیست که. باید زبان یاد گرفت. والا حالام به زور داریم اینکارو میکنیم.
راستی نیش رو با زبان فارسی دیدم و تا دلت بخواد به سیاست سینمایی جمهوری اسلامی لعنت فرستادم.

خب یاد بگیرین!

محسن دوشنبه 18 آبان 1388 ساعت 01:03 http://filmamoon.blogsky.com

تو خیال کردی که اگر بخش نظرات رو توی پستت برداری ما خفه می شویم؟ نه. ما از هر راهی که بتوانیم صدای خود را به گوش شما و همه جهان می رسانیم.
من در IMDB تازگیا متوجه یک چیزی شده ام که قبلن نبود و اونم اینه که موتور جستجوش از کانالهای جمهوری اسلامی میگذره.
به طور مثال من برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد سوپر دوست دختر سابق من نمی تونستم برم سراغش و آوردن فیلم فیلتر بود. البته اگر از طریق دیگری مثل این که اما ترومن را سرچ می کردی بعد روی این فیلمش هم کلیک می کردی میتونستی بری سراغ دیتابیس این فیلم.
مرگ بر دشمن هنر.
آخیش یک مرگ بر گفتم دلم خنک شد.

من چون همیشه با فیل ترش کن وارد صفحات می شم متوجه این قضیه نشده بودم. جالبه!

محسن شنبه 16 آبان 1388 ساعت 21:32 http://filmamoon.blogsky.com

من به طور کلی تمامی فیلم های وودی آلن رو که امکانش برام بوده دیدم. از همون فیلمای اولش تکلیفم رو باهاش روشن کردم.
بدون استثنا همه کاراشو دوست دارم.
متاسفانه با دیالوگاش به دلیل زبان اصلی بودن مشکل دارم. زیر نویس هم که تهیه شده توسط یکی مثل خودمه. گیرم کمی زبان دان تر.
یعنی میشه یک روزی دوباره توی ایران شاهد نمایش اکران فیلم های وودی آلن باشیم با دوبله زیبای فارسی؟

فکر نمی کنم حالا حالاها یه همچین اتفاقی بیفته. بنابراین سعی کنین به دیدن فیلم به زبان اصلی عادت کنین که هم برای دنیا خوبه هم برای آخرت!

دوباره همون شنبه 16 آبان 1388 ساعت 16:09

نمی دونم چرا هروقت این وودی رو می بینم یاد جوونیای خودم می افتم،الان 21 سالمه ولی هرچی میگذره دارم خرفت تر میشم،یه زمانی توی خلاقیت و درس و مشق نفر اول بودم ولی الان...این بنی بشر عجب جونوریه ها!!!

مگه الان چند سالته که می گی یاد جوونیهات میفتی؟!!!
...
می گن کلم سفید برای تقویت حافظه مفیده!

کوروموزوم نا معلوم جمعه 15 آبان 1388 ساعت 23:45

اووومممم حسرت روزای گذشته یعنی که کاش فلان کارو میکردم کاش بهمان کارو نمیکردم...
من تا حالا به جز یه مورد هیچ وقت حسرت گذشتمو نخوردم و از کارایی که کردم پشیمون نشدم.

خوش به حالت!
معمولا با هر کی حرف می زنیم مدام دارن حسرت گذشته ها و کارهایی که نکردن رو می خورن!

همون پنج‌شنبه 14 آبان 1388 ساعت 23:56

تو رو نمی دونم ولی من به اون هایی که باهام روراست نیستند و روی اعصابم راه میرن معمولا {راست نمیگم}.
گذاشتم تو پرانتز که فرقش با دروغ گفتن معلوم بشه.
امتحانم...هیییییی....همچین....مخصوصا اینکه استادش رفیق فاب بابام هستش D:

چه خوبه وقتایی که استاد از دوستان و آشنایانمون باشه. ترم دوم یکی از همین دوستان کاری کرد که من ریاضی ۲ رو از ۶ به ۱۳ ارتقاء پیدا کنم!

محمد پنج‌شنبه 14 آبان 1388 ساعت 12:10 http://mohamed.blogsky.com/

قبلیه من بودم ببخشید بدون نام شد.حواس نمونده !

حواست پیش کی بود؟ ها؟ ها؟ ها؟

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 14 آبان 1388 ساعت 08:56

این یه نظریه ست که میگه با هر اعتقادی که هستی آدم شادی باش و اززندگیت لذت ببر. ولی خود این نظریه پر از تناقضه!
من نمیدونم تو زندگی واقعی هم وودی الن ادمیه که به این نظریه عمل میکنه یا نه؟

دقیقا عمل می کنه!
به گفته خودش به محض تموم شدن یک فیلم کار فیلم بعدی رو شروع میکنه. چون در طول مدت تولید (به گفته خودش) بهش کلی خوش می گذره: خانوم های خوشگل و مردان شوخ طبع... بعد هم موسیقی و تدوین و... و به محض تموم شدن، بعدی شروع می شه.
وودی آلن داره دقیقا زندگیشو مطابق میلش می گذرونه و مطمئنا اسمی از خودش بجا می ذاره که تا ابد موندگاره.

همون چهارشنبه 13 آبان 1388 ساعت 17:44

منم موافقم که نهایت استفاده رو باید ببریم ولی عمر آدم خیلی کوتاهه و اون کسی برنده ست که اسمش تا ابد جاودان بشه .من حتی اگه آدم مشهوری نشم... ترجیح میدم برای دیگران کاری انجام بدم تا برای خودم چون حداقل بعد از مردنم چند نفر هستن که اسمم رو بیارن... متاسفانه الان همه به فکر پول هستند تا به قول معروف گلیم خودشون رو از آب بکشن ... شاید توی مملکت سیل زده ما همه فقط دنبال گلیم خودشون هستند...
ای وای فردا امتحان دارم باید برم D:

اتفاقاتی که ظرف چند صد سال گذشته توی این کشور افتاده مردم رو از خیلی اصول اولیه اخلاقی و انسانی دور کرده. مردم مثل آب خوردن به هم دروغ می گن و هر کس فقط به فکر منافع خودشه... خیلی کم پیدا می شن آدم هایی که تونسته باشن این خصوصیات رو در خودشون سرکوب کنن.
امتحان چطور شد؟!

ترانه چهارشنبه 13 آبان 1388 ساعت 16:28 http://taranehmb.blogsky.com

وای خدا! من خیلی از وودی آلن خوشم میاد. بعضی از فیلم هاشو دیدم ولی خوب نه هر 40 تاشو!

منم که هر ۴۰ تا رو ندیدم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد