پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

پاییز، ژانر وحشت و فیلم Orphan (جامی کولت سرا – ۲۰۰۹)

پاییز همیشه فصل اکران فیلم های ترسناک بوده و امسال هم تعداد زیادی فیلم در ژانر وحشت روانۀ سینماها می شن. مطمئناً خیلی ها منتظر قسمت ۶ سری Saw هستن (که نمایشش از چند روز پیش شروع شده).

ساختن فیلم در ژانر وحشت (درست مثل Sci-fi) کار بسیار دشواریه که از عهدۀ هر کسی برنمیاد و اگر کارگردان نتونه قواعد فیلم ترسناک رو رعایت کنه، ژانر فیلمش به کمدی تغییر پیدا می کنه!

بالاخره بعد از مدتها یه فیلم ترسناک خوب دیدم. فیلمی که داستان منطقی داشته باشه، کاراکترها از شخصیت پردازی صحیح برخوردار باشن و هیچ حادثه ای بی دلیل اتفاق نیفته.

داستان این فیلم دربارۀ زن و شوهریه که با وجود داشتن دو فرزند، دختر ۹ ساله ای رو از یتیم خونه به منزل میارن و سرپرستیش رو بر عهده می گیرن. ابتدا همه چیز به خوبی پیش می ره اما به تدریج متوجه می شن از زمان ورود این دختر، اتفاقات ناگواری بوقوع می پیونده...

سیر حوادث به گونه ای پیش می ره که گره های دراماتیک فیلم به تدریج باز می شن، به سوالات مطرح شده در ذهن تماشاگر پاسخ داده می شه و توجیهی منطقی برای اعمال و رفتار کاراکترها بدست میاد.

بازی بسیار خوب ایزابل فرمن ۱۲ ساله در نقش Esther (دختر یتیم) از نقاط قوت فیلم محسوب می شه (جایی خوندم که کارگردان با دیدن تستت دوربین این دختر، از برخی مشخصات ظاهری که برای نقش Esther در نظر داشت چشم پوشی کرد).

اگه فیلم رو ندیدین یا نمی خواین از داستان سر دربیارین پاراگراف زیر رو نخونین:

چند سال پیش داستان مشابهی خونده بودم دربارۀ دختر سی ساله ای که ده ساله به نظر می رسید و در یکی از کشورهای اروپای شرقی در خانه های فساد مشغول بکار بود و بخاطر ویژگی های ظاهری مشتری های ثروتمندی هم داشت. هر بار که دستگیر می شد بعنوان یک دختر کوچیک روانۀ یتیم خونه اش می کردن که بعلت سن زیادش می تونست به راحتی از اونجا فرار کنه... ابتدا قرار بود در فیلمنامۀ Orphan ارجاعات بیشتری به گذشتۀ Esther و دلیل انجام کارهاش بشه (سوء استفادۀ جنسی در دوران کودکی توسط پدر) که به دلیل طولانی شدن فیلم حذف شده، اما به نظر من وجودش باعث می شد جنبۀ روانشناسی فیلم بیشتر بشه. 

پاییز فصل تماشای فیلم های ترسناکه، اگه به ژانر وحشت علاقه داشته باشین می دونین تماشای اینجور فیلم ها در همچین شب هایی چه لذتی داره!

امتیاز: ۷ از ۱۰

نظرات 5 + ارسال نظر
کوروموزوم شنبه 9 آبان 1388 ساعت 08:46

نه اون فیلمو ندیدم!
امسال که هنوز برف نیومده!!!

خب من فکر کردم شما یه جایی هستین که برف اومده تازگیا!

ر و ز ب ه پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 20:16 http://hazrat-eshgh.com

سالروز کوروش بزرگ شادباد..

- ُگل -

کوروموزوم نا معلوم چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 12:47 http://xxxy.blogsky.com

من که اون پاراگراف آخرشو نخوندم چون فیلم ترسناکو وقتی داستانشو بفهمی دیگه اصلا کیف نمیده.
من خیلی وقته که دیگه فیلم ترسناک ندیدم بعد از آینه ها بود فکر کنم.زیاد نمیترسم واسه همین دوست ندارم.

شاید اصلا نشه این فیلم رو یک فیلم ترسناک دونست، چون کسی قصد ترسوندن تماشاگر رو نداره. بیشتر یه فیلم روانشناسانه اس، مثل افسانه دو خواهر. دیدیش؟

محسن سه‌شنبه 5 آبان 1388 ساعت 20:36 http://filmamoon.blogsky.com

آقا اجازه؟ ما اون پاراگرافو خوندیم. ولی بازم سر در نیاوردیم. یایعنی مثل ولور؟

خب یه جور نوشتم سر در نیارین!

اما بعضی ها خیلی به داستان حساس هستن دوست ندارن اصلا هیچ چیزی درباره فیلم بدونن، خطابم بیشتر به اونا بود. مثل ولور هم نیست!

جی جی سه‌شنبه 5 آبان 1388 ساعت 19:39

منم حساسسسسسس...کلا من ترجیح می دم برم جانر وحشتو توی آینه ببینم تا جاهای دیگه D:

ای وای! چرا توی آینه حالا؟! کافیه تلویزیون رو باز کنی رندوم یه کانال رو تماشا کنی، ظرف ۵ دقیقه آنچنان وحشت سراپای وجودت رو فرا می گیره که کیف می کنی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد