پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم District 9 (نیل بومکمپ - ۲۰۰۹)

اصلاً فکر نمی کردم انتظار برای دیدن این فیلم به اندازۀ تنها یک پست طول بکشه! دیروز این فیلم با کیفیت عالی رسید دستم و دیدمش...

اول از همه بگم که با نقدها و تعاریفی که از این فیلم روی سایت های سینمایی خونده بودم، توقعم خیلی بالا رفته بود و انتظار دیدن یک شاهکار سینمایی رو داشتم... که District 9 به خوبی این انتظار رو برآورده کرد.

"منطقۀ 9" محلیه برای نگهداری حدود ۲ میلیون موجود فضایی که ۲۰ سال پیش به زمین اومدن و حالا در حاشیۀ ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) زندگی فلاکت باری دارن... ویکوس (عضو MNU، یک سازمان چند ملیتی) ماموریت پیدا می کنه تا بیگانه های کوچکتر رو به منطقۀ دیگه ای با شرایط بهتر منتقل کنه، اما در اثر یک حادثه به بیماری مرموز و بسیار خطرناکی مبتلا می شه که...

ساختار مستندگونه، استفاده از بازیگران ناشناس، فیلمنامۀ بدیع، جلوه های ویژه منحصربفرد و موسیقی عالی از نقاط قوت فیلم هستن و در مقابل تصاویر خشن و بعضاً مشمئزکننده (موجودات فضایی شبیه میگو و سوسک های غول پیکر هستن) از نقاط منفی فیلم (اونهم به این دلیل که باعث کم شدن تعداد بینندگان فیلم می شه).

جالبترین ایدۀ فیلم (در ظاهر) ابتکار در نشان دادن روابط بین انسان و بیگانگان هست و طرح این سوال که آیا امکان برقراری روابط دوستانه بین ما و آنها وجود دارد؟ آیا می توان به آنها اعتماد کرد؟ آیا ما دوستان خوبی برای آنها خواهیم بود؟ 

البته می شه در عمق داستان فیلم معانی ملموس تری رو هم درباره آپارتاید و تبعیض نژادی پیدا کرد که به دلیل لو نرفتن بیشتر داستان از گفتنش اجتناب می کنم. تنها کافیه به این نکته توجه کنین که کارگردان فیلم در آفریقای جنوبی بزرگ شده، جایی که چند دهه قبل دولت قصد داشت کودکان سیاه پوستی رو که در زاغه های خارج شهر ژوهانسبورگ (به اسم District 6) زندگی می کردن به منطقه ای بهتر منتقل کنه...

به نظر من این فیلم اگر نه بهترین، حداقل یکی از بهترین فیلم های ژانر علمی/تخیلی محسوب می شه. گرچه District 9 مثل ماتریکس دیالوگ های عمیق و تفکربرانگیز نداره، اما نهایتاً انسان رو وادار می کنه به خودش و ارتباطش با محیط اطراف با دقت بیشتری توجه کنه.

توصیه می کنم حتما ببینیدش!

امتیاز: ۹ از ۱۰

نظرات 5 + ارسال نظر
آراد چهارشنبه 18 شهریور 1388 ساعت 08:11

شام که نمیدی ! حداقل 2, 3 تا فیلم بده این شبای احیا رو با خواب به صبح نرسونیم.
فردا بیام بگیرم؟

زنگ بزن بیا!

پت چهارشنبه 18 شهریور 1388 ساعت 06:07 http://iampat.keykoja.com

من هنوز نتوانسته‌ام فیلم را با کیفیت بالا ببینم. از کجا دانلود کردی؟

یکی از دوستان بهم داد، کیفیتش عالیه، هم صدا هم تصویر. نمی دونم از کجا گرفته خودش. اما معمولا از سایت های روسی و اروپای شرقی داونلود می کنه.

دارا سه‌شنبه 17 شهریور 1388 ساعت 16:22

منم مثل محسن......

جواب منم مثل جواب محسن!

فرشته سه‌شنبه 17 شهریور 1388 ساعت 14:32 http://freshblog.blogsky.com

خوشحالم از اینکه خوشت اومد. نوع رفتار انسانها با موجودات فضایی و اینکه با آدمها بدها قاطی شدن و " انسانها " از اونها سوء استفاده می کنن برای من خیلی جالب بود. دادن حق قانونی به اونها و اینکه اونها رو جزئی از آدمها می دونن و تهمت هایی که به خودشون میزنن رو به موجودات فضایی هم میزنن و یا اینکه عاطفه اشون از آدما بیشتره ... اینها نقاط قوت فیلم بود که نقاط منفی فیلم رو می پوشوند. باید دید که این موجودات فضایی وفادار هم هستن یا نه!!! اون هم در فیلم بعدی منطقه 10 مشخص می شه، که من مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد.

صحنه ای که چشم نقش اول فیلم عوض می شه صحنه مورد علاقه من بود که عکسش رو هم توی وبلاگم گذاشتم!!!

یکی از تکان دهنده ترین صحنه های فیلم همینه که گفتی و عکسش رو گذاشتی.
من هم مطمئنم منطقه ۱۰ رو تا یکی دو سال دیگه خواهیم دید.

محسن سه‌شنبه 17 شهریور 1388 ساعت 08:46 http://axamoon.blogsky.com

خبیث تو متخصص نوشتن فیلمهایی هستی که من ندیده ام که در باره اش اظهار فضل کنم.

دلیلش اینه که خیلی وقته باهم تبادل نکردیم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد