پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

معمای مونتی هال

 سه تا در هست که پشت یکیشون جایزه است (مثلاً جنیفر لوپزه) و دو تای دیگه هیچی. 

یکی رو انتخاب کن. به من بگو. (مثلاً شمارۀ 1)

من (که جواب رو می دونم) از دو گزینۀ باقی مونده (یعنی 2 و 3) یکی رو که پوچه حذف می کنم. (مثلاً 2)

حالا دو گزینه باقی می مونه (1 و 3) که جایزه پشت یکی از این دوتاست.

دوباره این شانس رو داری که از بین این دو گزینه یکی رو انتخاب کنی.

چیکار می کنی؟ روی انتخاب اولت (یعنی 1) می مونی یا به اون یکی گزینه (یعنی 3) سوئیچ می کنی؟

به نظرت احتمال برنده شدن در کدوم حالت بیشتره؟ موندن روی انتخاب اولیه یا سوئیچ کردن به گزینۀ دیگه؟

نظرات 19 + ارسال نظر
پت جمعه 28 فروردین 1388 ساعت 10:44 http://iampat.keykoja.com

ظاهرا من خیلی دیر این پست را خواندم. اما به خدا جوابش را از قبل بلد بودم :(

از قبل یعنی از کی؟ قبل از فیلم ۲۱ یا بعدش؟! چون ظاهرا همه کسانی که جوابش رو بلدن از توی فیلم یاد گرفتن!

ترانه دوشنبه 24 فروردین 1388 ساعت 21:15

خوبه. آخه منم جنیفر نمی خواستم. برد رو می خواستم. ولی دستت درد نکنه که تو مدرسه سرگرممون کرد. ۶ تا کاغذ می بریدیم و پشتش شماره می نوشتیم. یکی از بچه ها یک شماره رو انتخاب می کرد اون یکیا که دو نفر بودند باید حدس می زدند که چه شماره ای هستش.

خوبه حداقل سرتون گرم می شد با این پست من!

ترانه یکشنبه 23 فروردین 1388 ساعت 20:43

در آبی. حالا نمیشه دو تا انتخاب کنیم(!)؟

تو اصلا هر چند تا دوست داری انتخاب کن ولی بیخیال این معما بشو جان من!

حمیدرضا یکشنبه 23 فروردین 1388 ساعت 19:04

آقا ما بچه اصفهانیم.اونم یک جای خطرناکش.یک درو باز میکنیم چه جنیفر چه سید حسن نصرالله باشه حالمونو میکنیم.

مگه اصفهان هم قزوین داره؟! ما که خاندان پدریمون اصفهانی هستن تابحال نشنیده بودیم!!! لطفا یه کم بیشتر توضیح بدین دقیقا جای خطرناکش کدوم طرفها می شه اومدیم اصفهان مواظب خودمون باشیم!

فرهاد یکشنبه 23 فروردین 1388 ساعت 13:21 http://www.rahdari.ir

اولا منم جنیفر لوپز
دوما جنیفر با اون دیشش رادار گیرش خوبه..نیازی به حل معما نیست

اصولا کرمانی ها همینجوری معماها رو حل می کنن پای بساط!

d@vood شنبه 22 فروردین 1388 ساعت 10:58 http://www.khak57.blogfa.com

سلام شاید کمی دیر شده...سال نو بر شما و خانواده محترمتان مبارک باشه ...
من روی حالت دوم می رم..از لحاظ علم آمار معلومه که حالت دوم احتمال بیشتری به رسیدن به جواب داری ..یعنی احتمال 1/3 تبدیل می شه به 1/2 که از قبلی بزرگتره . بنده همین جا دیدن فیلم 21 را به همه توصیه می کنم! البته جواب بنده از رشته تحصیلی ام (مهندسی صنایع) است و ربطی به کوین اسپیسی و جوان باهوش 21 نداره ...به خدا...

سال نوی شما هم مبارک.
احتمال از یک سوم به دو سوم تبدیل می شه... البته باز هم داریم می گیم احتمال. ممکنه در تمام مواردی که جواب رو سوئیچ می کنین به اشتباه برخورد کنین.

محمد شنبه 22 فروردین 1388 ساعت 09:07 http://mohamed.blogsky.com

به نظر من که یه کلکی تو کاره! هر کدوم بگم یه قیصر در میاد به جای جنیفر لوپز! همیشه به این جور مسابقه ها بد بینم.

قیصر کجا بود؟ از این درها جنیفر لوپز درمیاد، اگر هم اشتباه بگی سیدحسن نصرالله!

ترانه جمعه 21 فروردین 1388 ساعت 21:52

خوب در آبی

قرمز نیست!

تینا جمعه 21 فروردین 1388 ساعت 16:53

- قرمز ـ

ببخشید؟!
یعنی قرمزته؟
اونکه خب بعله!

مهدی جمعه 21 فروردین 1388 ساعت 11:11

دوباره سلام.
اول سال نو رو تبریک میگم! بعد از اینکه کامنت قبل رو گذاشتم، دیدم که تبریک نگفتم. امیدوارم که سال خوبی داشته باشی.
من تو سایتش بازی نکردم، ولی یه برنامه ی کوچیک برای شبیه سازیش نوشتم، و چون تابع رندم هم به صورت تقریبا یکنواخت رندم میگیره، احتمالا نتیجه باید درست باشه.
توی 100000 بار انتخاب، 33278 بارش همون انتخاب اول درست بود و 66722 بارش، اون یکی.
ولی واقعا پارادوکس جالبیه که میشه برای هر دو جواب، دلایل مختلفی رو آورد.

منم سال نو رو تبریک می گم.
پس در واقع در تعداد خیلی زیاد (صدهزار) همون نسبت ۲ به ۱ در عمل هم درست درمیاد.

احسان جمعه 21 فروردین 1388 ساعت 08:22 http://nagofteh-ha.blogsky.com

من داد میزنم جنیفر خره!! از هر کدوم صدا دراومد همونو انتخاب می کنم....

فرار مغزها که می گن یعنی همین دیگه!

فرشته جمعه 21 فروردین 1388 ساعت 06:26 http://freshblog.blogsky.com

از دید من ۵۰ به ۵۰ ست!
یادمه یه مسابقه ای رو توی ترکیه پخش می کرد که من هر شب باید می دیدمش اینجا هم شبیه اش هست Deal / No Deal تو همین مایه های مونتی هاله!

فیلم 21 هم خیلی قشنگه و بخصوص اینکه داستان فیلم کاملا با بقیه داستانهای قمار بازها و کازینو و ... فرق می کنه! حتما ببینش!

۵۰/۵۰ که نمی تونه باشه. بعد از حذف یک انتخاب باید یه اتفاقی بیفته که شانس رو بطور مساوی بین دو در باقی مونده تقسیم نمی کنه.

انقدر فیلم ندیده دارم که نمی دونم از کدوم شروع کنم. چند شب پیش My Mom's New Boyfriend (آنتونیو باندراس و مگ رایان) رو دیدم و خوشم اومد. Knowing (نیکلاس کیج) هم بد نیست. اما یه فیلم سوئدی دیدم به اسم Let the Right One In که به نظرم خیلی خوش ساخت و خوب بود.

کامران جمعه 21 فروردین 1388 ساعت 02:20

فکر کنم سایت Monty Hall Game رو درست نگاه نکردی، من الان دیدم که دقیقا با همونی که ما گفتیم آمارش می خونه
http://math.ucsd.edu/~crypto/cgi-bin/MontyKnows/monty2?0+3672
فیلم 21 هم فیلم بدی نیست، وقت کردی ببینش:
http://www.imdb.com/title/tt0478087

مرسی از لینک ها.
من خودم مونتی هال رو بازی کردم و کاملا تصادفی انتخاب کردم. درسته که طبق منطق ریاضی و از نظر تئوری قاعدتا باید با سوئیچ کردن انتخاب شانس بیشتر بشه اما وقتی بطور عملی بازی می کنی می بینی شانس برنده شدن با سوئیچ کردن و سوئیچ نکردن تقریبا یکسان می مونه.
به نظر من هم شانس برنده شدن با سوئیچ کردن دقیقا دو برابر بیشتر می شه. البته باز هم همه چیز به شانس برمی گرده و تصادف. درسته که منطقا شانس برنده شدن بیشتره اما ممکنه در تمام مواردی که سوئیچ می کنی هم بدشانسی بیاری و انتخاب اولت درست بوده باشه. به هر حال به احتمال یک سوم همون انتخاب اولیه درست بوده!

محسن پنج‌شنبه 20 فروردین 1388 ساعت 22:22 http://after23.blogsky.com/

البته فکر نکنی که من خرم و نمی فهمم که باید انتخابم را عوض کنم. نه . من به طور کلی از رنگ زرد خوشم می آید. البته یکی از دوستانی که شما هم شاید ایشان را بشناسید به بنده عرض کردند که انتخابت را عوض کن. ولی من این کار را نکردم. فکر نکنی که آن دوست کامران بود. نه. کامران نیست.
دلیل: فرض می کنیم که ما جنیفرلوپز را انتخاب بکنیم. یعنی دوتای دیگر یا پوچ است یا محمود در آن دارد. شما یک پوچ یا محمود بر میداری و من در این جا اگر انتخاب را عوض کنم جنیفر را با محمود عوض کرده ام. ولی اگر از اول انتخاب من پوچ یا محمود بوده باشد. تغییر انتخاب در دو نوبت به صرف من خواهد بود و من پوچ یا محمود را با جنیفر عوض کرده ام. بنابراین دو به یک شانس من برای دسترسی به جنیفر بیشتر است.
راستی اشکالی دارد که جنیفر را با پنه لوپه کروز عوض کنیم. من این جنیفر اصلن به دلم نمی چسبد؟ یعنی می گویی من خرم؟
حال کردی این استدلال را؟
ولی من در خماری پنه لوپه کروزم. جنیفر لوپز را تا وقتی اعتراضی از جانب بعضی ها به تو نشده برای خودت نگه دار. این کامنت را هم برای این که بعضی ها نبینند می توانی سانسور کنی. بر مدعیش نعلت.

ما اصولا در قسمت افکار بعد نیمه شب هیچ کامنتی را سانسور نمی کنیم! برای شما هم بجای جنیفر پنه لوپه را می گذاریم تا حالش را ببرید اما در عوض پشت دو در دیگر بجای محمود هم سید حسن نصرالله را می گذاریم که اگر اشتباه انتخاب کردید او با شما کمی حال کند!

ترانه پنج‌شنبه 20 فروردین 1388 ساعت 21:05

من الان باید انتخاب کنم یه درو؟ یا یک و سه رو باید انتخاب کنم؟

اول یه در رو انتخاب کن. بعد من یکی رو حذف می کنم. دوباره انتخاب می کنی...

ولی فکر کنم سوالت سر کاری بودها!

محسن پنج‌شنبه 20 فروردین 1388 ساعت 08:43 http://axamoon.blogsky.com

ببین جنیفر لوپز پشتش باشه یا محمود برای من فرقی نمی کنه. من در زرد و باز می کنم و میریم توو. با هر کی اون تو باشه میشینم و حال می کنم. خالی هم که باشه خدارو شکر میکنم که محمود توش نبود.
***
لازم به یادآوری هست که اینجا قرمز پرسپولیس نیست ها
***
احتمال این که روی انتخاب خودم بمونم هم صددرصده. چون انتخاب ۵۰ ۵۰ است. خب چه بهتر که از اولش بگم حرف مرد یکیه.
***
حالا نمیشه تو یک مرحله دیگه جلوتر بری و اونی که پوچه جذف کنی و ما رو در مقابل یک در مطمئن به روی جنیفرلوپز یا محمود قرار بدی؟ قول میدیم که هر سئوالی در اون وقت بکنی صد در صد بهت درست جواب می دیم.

شما اگه می خوای اصلا ما جنیفر لوپز رو بفرستیم دم در خونه تون. خوبه؟!

مهدی (پسرعمو!) پنج‌شنبه 20 فروردین 1388 ساعت 01:17

سلام.
این اولین باریه که اینجا کامنت می دم.
فقط نمی دونم اگه با نام "مهدی" کامنت بذارم، با کس دیگه ای قاطی نمی شه؟ کسی با این اسم کامنت می ذاره؟
من اون یکی گزینه رو انتخاب می کنم.
چون وقتی که شماره 1 رو انتخاب کردم، با احتمال 2/3، در خالی بوده و با احتمال 1/3، جایزه. حالا که یکی از درها حذف شده، احتمال میشه 1/2.
ممکنه این اشتباه پیش بیاد که خوب، الان که 2 تا در داریم و پشت هرکدوم با احتمال 1/2 جایزه است، پس فرقی نمی کنه که کدوم رو انتخاب کنیم. اما اینطور نیست، چون دری که حذف میشه، حتما در خالی هست و کاملا بستگی به انتخاب من داره، یعنی اگه من در جایزه رو انتخاب کرده باشم، تو 2 تا انتخاب برای حذف درها داری، ولی اگه در خالی رو انتخاب کرده باشم، یک انتخاب بیشتر نداری.
به عبارت دیگه، من تو انتخاب اولم، 3 تا حالت دارم که 2تاش در خالیه و یکیش در پر (که هرسه باهم هم شانس هستند). پس بعد از پوچ شدن یک در، اگه من انتخابم رو عوض کنم، تو 2 حالت، به جایزه می رسم و تو یه حالت به جایزه نمی رسم. پس بهتره که عوض کنم.
پ.ن. این سوال تو فیلم 21 هم سر کلاس درس مطرح شد که اون پسره (اسمش رو یادم نیست) درست جواب داد و استاده کلی حال کرد! البته تو سوال اصلی، اون درها خالی نیست، پشتش بزه! :D و البته جایزه هم جنیفرلوپز نیست :D

سلام پسر عمو
شما به اسم مهدی کامنت بذاری با بقیه قاطی نمی شه، چون یکی از دوستام که اسمش مهدیه به اسم آراد کامنت می ذاره! اونی که اسمش آراده به اسم بابک و...!!!!
این معما یکی از معماهای جالبیه که تابحال جواب کاملا درستی براش داده نشده و توی وبسایت ها و وبلاگ های مختلف بحث های زیادی درباره اش شده.
بهترین کار برای سنجش جواب تست عملی معما هست. با جستجوی Monty Hall Game می تونی بازیش رو انجام بدی و به آمار جواب های درست و غلطی که می دی نگاه کنی. من تست کردم، از حدود 100 بار بازی شانس برنده شدن در سوئیچ کردن و نکردن تقریبا برابر بود!

خرس قطبی پنج‌شنبه 20 فروردین 1388 ساعت 00:03 http://polar-bear.ca

سوئیچ میکنم؛ شانسش دو برابره.

کامران چهارشنبه 19 فروردین 1388 ساعت 23:02

باید انتخاب رو عوض کرد و 3 را انتخاب کرد. در این صورت شانس از 33 درصد به 66 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. مثل اینکه تازه فیلم 21 رو دیدی، نه ؟

این معما رو از یکی از همکارام شنیدم. شاید اون ۲۱ رو دیده باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد