پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

Slumdog Millionaire (دنی بویل / ۲۰۰۸)

بالاخره بعد از مدتها فیلمی دیدم که به معنای واقعی کلمه ازش لذت بردم. "میلیونر زاغه نشین" نه تنها یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۰۸ که به نظر من جزو بهترین فیلم هاییه که تابحال دیدم.

داستان فیلم تماماً در هند می گذره و به غیر از کارگردان، اغلب عوامل فیلم هم هندی هستن:

"جمال پسر جوان و فقیریه که تصادفاً در مسابقه ای تلویزیونی شرکت کرده و به همۀ سوال ها درست جواب داده. در صورتیکه به سوال آخر هم جواب درست بده، چندین میلیون روپیه برنده می شه... اما گردانندگان مسابقه مشکوک می شن که تقلب کرده و اون رو تحویل پلیس می دن. هنگام بازجویی مشخص می شه تک تک سوالات مطرح شده در مسابقه و پاسخ اونها با خاطره ای از گذشتۀ جمال پیوند خورده و دلیلی منطقی (و اغلب تلخ) برای دونستن جواب اونها وجود داره..."

در طول فیلم، به کمک فلاش بک های فراوان با داستان زندگی جمال و برادر بزرگترش (سلیم) آشنا می شیم. بچه هایی که در کودکی والدینشون رو از دست دادن و از طریق گدایی، دزدی و کارهای خلاف زندگیشون رو می گذرونن...

کاراکترهای فیلم انقدر واقعی هستن که با تمام وجود احساسشون می کنیم. طوری که انگار مدتهاست اونها رو می شناسیم. در طول فیلم همراهشون می خندیم، براشون نگران می شیم و پابه پاشون غصه می خوریم...

حوادث فیلم طوری پیش می ره که انگار تمام اتفاقات بدی که در طول زندگی جمال رخ داده، تنها به این دلیل بوده که اون رو به اینجا – صندلی مسابقۀ "آیا می خواهید یک میلیونر شوید" – بکشونه... انگار برنده شدن جمال در این مسابقه از قبل توسط "تقدیر" یا "سرنوشت" تعیین شده بود.

فیلمنامۀ قوی اولین مشخصۀ مثبت این فیلمه: پرداخت دقیق شخصیت ها، توالی درست سکانس ها، حفظ ریتم و گنجاندن گره های منطقی داستانی. در بعضی سکانس ها با واقعیت هایی روبرو می شیم که حقیقتاً شوکه کننده اس... مثل مرد به ظاهر مهربونی که مثل فاگین پیر (در داستان الیور تویست) بچه های فقیر رو توی خونه ای جمع کرده و در قبال کارهایی که براش انجام می دن بهشون جای خواب و غذا می ده. در یکی از سکانس ها از بچه ها تست آواز می گیره تا توی خیابون های بمبئی بخونن و گدایی کنن، در صورتیکه بچه ای نتونه انتظارش رو برآورده کنه دستور می ده چشم هاش رو از حدقه در بیارن تا بعنوان یک کور دوره گرد براش گدایی کنه...

در کنار این سکانس های تلخ، سکانس های طنزی هم وجود داره که از تلخی فیلم کم می کنه. یکی از جالبترین سکانس ها جاییه که بچه ها راه پولدار شدن رو یاد می گیرن: یکی کفش توریست های خارجی رو جلوی تاج محل می دزده و اون یکی در غالب یک فروشندۀ دوره گرد بهشون دمپایی می فروشه که پابرهنه تا هتل نرن!

تمام اجزای فیلم به بهترین شکل ممکن اجرا شدن: فیلمبرداری خیره کننده، تدوین عالی و بازی های فوق العاده. اما بزرگترین ویژگی فیلم کارگردانی استادانۀ دنی بویل هست که رنگ و بوی خاصی به اثر داده که مشابهش رو قبلاً در هیچ فیلمی ندیدیم.

دنی بویل از همون ابتدا سبک خاص روایی سینماییش رو بهمون نشون می ده و ما رو آماده می کنه تا با فیلمی پر از تضاد روبرو بشیم. تضاد آزاردهنده ای که هر روز اطرافمون می بینیم اما بی توجه از کنارش رد می شیم.

مورد دیگه ای که حتماً باید بهش اشاره کرد موسیقی متن بی نظیریه که یک آهنگساز هندی برای فیلم ساخته و واقعاً تاثیرگذاره.

از تیتراژ آخر فیلم هم حسابی خوشم اومد، چون از نبود "یه چیزی" توی فیلم متعجب بودم و در طول فیلم جای خالیش رو حس می کردم... که اونهم در تیتراژ جبران شد!

امتیاز: ۹ از ۱۰

نظرات 10 + ارسال نظر
ns جمعه 4 بهمن 1387 ساعت 21:54

age bache ha sedashoon khoob bashe koreshoon mikonanad ta avaz bekhonanad age yadetoon bashe sedaye jamal ham khoob bood ke bad ...

ولی اون بچه چون صداش خوب نبود کورش کردن. جمال هم اجرای خوبی نداشت. برای همین برادرش گفت باید فرار کنیم...
...
شما فیلمو توی سینما دیدین؟

علیرضا یکشنبه 29 دی 1387 ساعت 01:30

چون میشناختمتون (من دوست دوست خانمتون هستم) و میدونم حرفتون حرفه . امروز رفتم فیلم رو گرفتم + فیلم The curious of benjamin button که فکر کنم جلب باشه.
هواداره سخت نوشتهاتونم .
نظرتون در مورد سریال PRISON BREAK چی؟ اگه دیده باشین.

Prison Break بعد از Lost بهترین سریالیه که تابحال دیده ام. از اونهاییه که کافیه چند قسمت رو ببینی تا درگیرش بشی!

رزیتا شنبه 28 دی 1387 ساعت 17:22

چه کنیم ما بدبخت بیچاره ایم دیگه!!افتادیم توی این جریره دورافتاده!!!حالا جواب منو ندادی که؟!

شما که بهتر می دونین دیدن فیلم توی سینما یه چیز دیگه اس، اما دیدن این فیلم توی خونه هم می تونه خیلی خوب باشه. (ما که توی خونه دیدیم کلی کیف کردیم!)

ترانه شنبه 28 دی 1387 ساعت 16:18 http://taranehmb

این بافتا اواردز کی هستش.

معتبرترین جشنواره سینمایی انگلستانه. اسکار انگلیسی هاست.

ترانه شنبه 28 دی 1387 ساعت 14:53

می دونی جانی چی می خواد بپوشه؟گفت اگه بیاد ست دزدان دریایی کارائیب رو می پوشه.
جک هم قراره به یاد هث لجر لباس ژوکر رو بپوشه!از اسکارلت هم چند وقتیه خبری نیست. می دونی کجاس؟

پریشب با هم رفته بودیم بستنی سنتی بخوریم. بعد از اون دیگه ندیدمش!

محسن جمعه 27 دی 1387 ساعت 23:47 http://after23.blogsky.com

من هم پا به پای آدمای فیلم غصه خوردم که این فیلمو ندیدم.

دفعه بعد براتون میارم.

ترانه جمعه 27 دی 1387 ساعت 16:40 http://taranehmb.blogsky.com

کاندیدای اسکار روز ۲۲ ژانویه اعلام می شن. یعنی ۴ بهمن که چند روز دیگس! مراسم هم که ۲۲ فوریه توی همون تئاتری که همیشه هست. به لئو زنگ زدم گفتش به محض این که کاندیدا رو بهش گفتن بهم می گه!

از اینکه به لئو زنگ زدی هیچ خوشم نیومد! تازگی ها عوض شده و خودشو می گیره. هفته پیش با لئو و اسکارلت و چند تا بر و بچز دیگه رفته بودیم از مسجد محل نذری بگیریم (می دونی که لئو عاشق قیمه پلوئه!)، توی ماشین خودشو گرفته بود و یک کلمه هم حرف نزد! من و اسکارلت هم اصلا تحویلش نگرفتیم...
دیشب موضوع رو به جانی گفتم کلی خندیدیم!
راستی این دفعه برنامه گذاشتیم خبر می دم تو هم بیا!

ترانه جمعه 27 دی 1387 ساعت 14:20 http://taranehmb.blogsky.com

ژس اینم از اون فیلمایی که باید حتما دیده بشه. دفعه بعد که همدیگر رو دیدیم بیار ما هم هر سی دی که خواستی میاریم. از اوناست که قطعا چند رشته اسکار کاندید می شه.

هم کاندید می شه هم احتمالا چند رشته رو می گیره.
من تقریبا همه فیلم های اسکاری امسال رو دارم، دفعه بعد مبادله می کنیم!
راستی کاندیداها کی اعلام می شن؟

محمد پنج‌شنبه 26 دی 1387 ساعت 09:04 http://mohamed.blogsky.com/

داستان فیلم فوق العادست. باید حتما دید. اگه فیلم موفقی بشه احتمالا از رو داستانش خود هندیها هزارتا فیلم مزخرف میسازن!

هندی ها پارسال یه فیلم ساختن به اسم هاری بوتار! بعد که پارامونت ازشون شکایت کرد که از روی هری پاتر کپی برداری کردن، گفتن نه، هاری بوتار یعنی پسر پنجابی و اصلا هیچ ربطی به هری پاتر نداره!!! اینا دیگه آخرشن!

رزیتا پنج‌شنبه 26 دی 1387 ساعت 06:37

یعنی تا الان تو سینماست بریم ببینیم؟یا میشه صبر کرد تا دیویدیش بیاد.

DVD با کیفیت اصلیش که دو هفته اس اینجا اومده!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد