پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی کوتاه بر فیلم Amores Perros

عشق های خیابانی – مکزیک – محصول ۲۰۰۰

اولین فیلم کارگردان معروف مکزیکی، آلخاندرو گونزالز اینیاریتو که بعدها فیلم های بسیار خوبی مثل "۲۱ گرم" و "بابل" رو کارگردانی کرد. این فیلم هم (مانند بابل) از سه داستان و چند کاراکتر مختلف تشکیل شده که در یک نقطه – حادثۀ تصادف اتومبیل –  به هم پیوند می خورند.

عشق های سطحی، خیانت و جنایت از روی درماندگی و استیصال تم اصلی اپیزودهای مختلف فیلم را تشکیل می دهد:

"پسر جوانی که عاشق همسر برادرش است قصد دارد با شرکت در مسابقات جنگ سگ ها و جمع کردن پول، نقشۀ فرارش را تحقق ببخشد...
زندگی مانکن زیبایی که مدل مجلات مختلف هنری است در اثر تصادف مختل می شود و آیندۀ او و معشوقش (مدیر یک مجله که همسر هم دارد) تحت تاثیر قرار می گیرد...
پیرمردی که پس از سالها از زندان آزاد شده قبول می کند در ازای دریافت مبلغ زیادی پول مرتکب جنایت دیگری شود..."

جالب اینکه در هر سه اپیزود از سگ بعنوان موتیف اصلی استفاده شده و در هر سه داستان کاراکترهای اصلی بیشتر از آنکه به اطرافیان خود اهمیت بدهند به سگ هایشان توجه دارند.

سبک خاص اینیاریتو در فضاسازی، دکوپاژ و تدوین را می شود در همین اولین ساخته اش هم به خوبی مشاهده کرد. در موسیقی متن از گیتار بعنوان ساز اصلی استفاده شده (شبیه به "بابل") که به خوبی با فضای فیلم همخوانی دارد.

نظرات 6 + ارسال نظر
فرشته سه‌شنبه 22 مرداد 1387 ساعت 22:18 http://freshblog.blogsky.com/

توی فیلم دیدن خیلی سخت پسندم و حالا حالا ها از هر فیلمی خوشم نمی یاد. این فیلم رو دیدم و از اون دسته فیلم هایی بود که به زور تنقلات آخرش رو دیدم... ولی صحنه های درگیری سگهاش قشنگ بود.

محسن دوشنبه 21 مرداد 1387 ساعت 01:20 http://filmamoon.blogsky.com

اومدم که آدرس لینک امشبو بردارم و بزارم توی فیلمامون. دیدم که اوخ جون امشب فیلم و پست جدید نداری.
ممنون که امشب آپ نکردی.
چون سرعتم امشب خیلی کنده.

این هفته خیالتون راحت! فکر نکنم فرصت آپ کردن پیدا کنم.

احسان یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 22:57 http://nagofteh-ha.blogsky.com

وقتی این فیلم عشق های خیابانی رو به تعریف و تمجید یکی از دوستانم دیدم - که به قول خودش تمام مدت میخکوب شده بودند روی صندلی!!- شبونه رفتم خونه و نگاه کردم... بد نبود اما به نظر من بابل خیلی بهتر از این فیلمه. شاید اینو دست گرمی ساخته...

همونطور که نوشتم این فیلم اولینا اثر اینیاریتو در مقام کارگردان هست و بابل رو بعد از ۷ سال ساخت. مطمئنا در این ۷ سال مهارت بسیار بیشتری در ساخت فیلم های اپیزودیک پیدا کرده.

اگه قصد مقایسه داری بهتره بجای اینکه این فیلم رو با فیلم هفت سال بعد خود کارگردان مقایسه کنی، با فیلم Crash مقایسه می کردی.

عمو یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 18:44

ببینم شما این فیلمیتون کیه؟! به ما هم معرفیش کن !

ما فیلمی نداریم!
تمام فیلم هایی که می بینیم رو شکل تبادل پایاپای و یک به بک (!) از دوستان دیگه دستمون می رسه.

IMMORTAL یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 12:32 http://outofreach.blogfa.com

چه جای به درد بخور و توپی داری
انتخاب خوبی بود
می خواستم دعوتت کنم یه سر بیای

محسن یکشنبه 20 مرداد 1387 ساعت 08:42 http://filmamoon.blogsky.com

تو خوبه که سرت شلوغه. من نمیرسم لینک این فیلما رو توی فیلمامون بزارم.

سرم که حسابی شلوغه. اینارو هم یکی دو هفته قبل نوشته ام و الان فقط آپ می کنم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد