پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم های Sympathy for Mr. / Lady Vengeance

تریلوژی کارگردان مشهور کره ای – چان ووک پارک – با مضمون انتقام از سه فیلم Sympathy for Mr. Vengeance (۲۰۰۲)، Oldboy (۲۰۰۳) و Sympathy for Lady Vengeance (۲۰۰۵) تشکیل شده. در هر سه فیلم کاراکتر اصلی به دنبال انتقام گرفتن از فرد یا افرادیه که عمداً یا سهواً باعث بروز مصیبتی بزرگ شدن.

Sympathy for Mr. Vengeance از فیلمنامه ای قوی برخورداره که باعث می شه تماشاگر با کاراکترهای اصلی همدردی کنه. داستان دربارۀ کارگر کر و لال یک کارخونه اس که برای خواهرش دنبال یک کلیه می گرده. ابتدا قصد داره کلیۀ خودش رو به اون پیوند بزنه اما به دلیل یکسان نبودن گروه خونی، اینکار امکانپذیر نیست. سپس یک گروه غیرقانونی تجارت اعضای بدن رو پیدا می کنه که حاضرن در قبال دریافت یک کلیه بعلاوه پولی کلان، کلیۀ دیگه ای بهش بدن که با گروه خونی خواهرش یکسان باشه... بعد از دریافت کلیه، متوجه می شه باید برای عمل پیوند پول کلانی هم به بیمارستان بپردازه. چون هیچ پولی براش باقی نمونده، به فکر دزدیدن بچۀ صاحب کارخونه می افته. اینکارو انجام می ده اما در اثر یک اتفاق ناخواسته بچه کشته می شه...

داستان به شکل علت و معلولی پیش می ره و هر اتفاق باعث بروز حادثه ای بزرگ تر می شه. این فیلم به فرم خاصی دکوپاژ شده که در نوع خودش بسیار جالب توجهه. در بسیاری از سکانس ها، تنها نمای اول و نمای آخر نشون داده می شه و تصور حوادث بین این دو نما بر عهدۀ خود ماست. بعنوان مثال نمایی رو می بینیم که دختر بچه به سمت رودخانه حرکت می کنه و سپس نمایی از حرکت پاهای بی جان او روی سطح آب نمایش داده می شه. اینکه چطور این اتفاق افتاده مهم نیست، بلکه مهم خود حادثه است.

Sympathy for Lady Vengeance هم که آخرین فیلم این سه گانه است دربارۀ دختری است که در ۱۹ سالگی قتل یک پسربچۀ ۵ ساله را به گردن می گیرد تا جان دختر یک ساله اش را (که گروگان گرفته شده) نجات دهد. بعد از ۱۳ سال از زندان آزاد می شود و به دنبال قاتل اصلی می گردد...

برخلاف دو فیلم قبلی، این فیلم از فیلمنامۀ ساده تری برخورداره و خشونت کمتری هم داره. پایان فیلم از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست، اما حس همدردی رو بطور کامل برانگیخته می کنه.

نکته ای که در هر سه فیلم به چشم می خوره، برداشت های متفاوت کاراکترهای فیلم از عوامل محیطی (مثل صدا) هست. بعنوان مثال در Mr. Vengeance سکانسی هست که در اون دختر جوان روی تخت افتاده و از درد به خود می پیچد و ناله می کند، اما پسرهای همسایه این صدا رو در ذهن خودشون به صدای دیگه ای تعبیر می کنن و ... .

اگه بخوام این سه فیلم رو از لحاظ امتیاز کلی مرتب کنم، به نظرم Oldboy بهترین فیلم این تریلوژیه، بعد از اون Mr. Vengeance و نهایتاً Lady Vengeance. اگر از فیلم های تریلر/جنایی هیجان انگیز که دارای کمی تا قسمتی خشونت هستن خوشتون میاد، حتماً این تریلوژی رو ببینین.

نظرات 5 + ارسال نظر
Mh شنبه 8 شهریور 1399 ساعت 01:24

من اولد بوی رودیدم خیل خوب بود ،،همدردی با آقای انتقام و هم ددم ولی آخرشو نفهمیدم که پسر کر و لال چیشد؟

مهتا یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 02:38

فیلمو الاان دیدم برای ساعت 2:30 شب یکم زیادی بود... خوابم پرید. عالی بود. نمیشد واقعا به کسی حق داد یا به کسی حق نداد...

علی سه‌شنبه 7 مرداد 1393 ساعت 06:21

من خیلی از بانوی انتقام جو خوشم نیومد.ولی oldboy فوق العاده بود.اون یکی اثر رو هم ندیدم.بانوی انتقام جو منو نا امید کرد (البته شایدم من فیلمو خوب متوجه نشدم!).به نظرتون اون یکی اثرو ببینم؟

بانوی انتقامجو من رو هم ناامید کرد و نسخۀ آمریکایی Oldoy هم منو از زندگی ناامید کرد! :D از این فیلم ها تنها فیلم Oldboy اون هم نسخۀ اصل کره ای فیلم خیلی خوبیه و بقیه کپی های ضعیفی از فیلم اول هستن. بقیه رو ندیدین هم چیز زیادی از دست نخواهید داد.

محسن پنج‌شنبه 10 مرداد 1387 ساعت 00:55 http://filmamoon.blogsky.com

من به دلیل اینکه فیلمهای خشن را نمیتوانم نگاه کنم چون اصولن از طبع لطیفی برخوردارم old boy را نتوانستم نگاه کنم. فکر میکنی اینو میتونم؟

نه، اینها رو هم نمی تونید!

علی سه‌شنبه 8 مرداد 1387 ساعت 14:50

سلام آقا حسام. من هر فیلمی که شما معرفی میکنید سریع میگیرم و میبینم . همشونم تا حالا عالی بودن لطفا بیشتر فیلم معرفی کن.

سلام. این موضوع که نوشته های من مورد توجه و قبول دوستان ندیده ای مثل شما قرار می گیره آدم حسابی شارژ می شه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد