پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

عکس و فیلم های سه بعدی

امکان ثبت و نمایش عکس به صورت سه بعدی از همون سالهای ابتدایی اختراع دوربین عکاسی وجود داشته و تلاش های مختلفی در این رابطه صورت گرفته.

تکنیک های مختلفی برای این کار ابداع شده که تقریباً تمام اونها بر پایۀ سیستم بینایی انسان طراحی شده ان: استفاده از دو دوربین کنار هم (بجای دو چشم)، عکسبرداری یا فیلمبرداری بصورت همزمان با هر دو دوربین و سپس نمایش همزمان اونها روی پرده.

تنها کار باقی مونده تفکیک تصاویر از همدیگه اس به شکلی که چشم چپ تصویر دوربین سمت چپ و چشم راست تصویر دوربین سمت راست رو ببینه. یکی از ساده ترین روش های اینکار استفاده از عینک های آناگلیف (Anaglyph) هست که یک طرف فیلتر قرمز و طرف دیگه فیلتر آبی رنگ داره. هنگام تماشای عکس یا فیلم های گرفته شده با این تکنیک، لنزها تصاویر رو از هم تفکیک می کنن و حسی غریب از تماشای یک تصویر سه بعدی رو بوجود میارن.

هنگام تماشای این تصاویر، صفحۀ مانیتور یا تلویزیون تبدیل به یک جعبه می شه که اشیایی سه بعدی درون اون وجود داره و حتی بعضی از اشیاء بیرون از صفحه قرار می گیرن.

من بعد از جستجوی زیاد تونستم یه تعداد از این عینک های سه بعدی رو از شرکتی در هنگ کنگ بخرم (با وجود تحریم های مختلف و عدم امکان پرداخت آنلاین در ایران، برخی کارهای ساده به معضلی بزرگ تبدیل می شن). سایت های زیادی هستن که عکس و فیلم های سه بعدی ارائه می دن، بعضی عکس ها واقعاً حرفه ای گرفته شدن و آدم رو مبهوت می کنن.

جالب اینکه با ارائۀ نرم افزارهای جدید، می شه عکس و فیلم های معمولی دو بعدی رو با ترفندهایی خاص به سه بعدی تبدیل کرد. تبدیل عکس به سادگی و با نصب یک Plugin روی فتوشاپ انجام می شه و برای تبدیل فیلم هم نرم افزارهایی ارائه شده. در حال حاضر فیلم های زیادی به شکل سه بعدی آناگلیف موجود هستن و خیلی از فیلم های قدیمی تر هم به سه بعدی تبدیل شدن. تماشای سری فیلم های ماتریکس، جنگ ستارگان یا ایندیانا جونز به این شکل واقعاً لذت داره.

جالب اینکه در دنیا چند کانال تلویزیونی هستن که تمام برنامه هاشون رو به شکل سه بعدی پخش می کنن. من بخشی از یک مسابقۀ فوتبال رو به این شکل تماشا کردم و واقعاً تحت تاثیر قرار گرفتم. توپ و بازیکنان آنچنان طبیعی بودن که دلم می خواست دستم رو به سمت تلویزیون ببرم و توپ رو توی هوا بگیرم!

وقتی این عینک ها رو به دوستانم می دم و براشون فیلم یا عکس سه بعدی نمایش می دم، جالب تر از دیدن تصاویر روی صفحه، تماشای چهرۀ بهت زدۀ اونهاست که با دهان هایی o شکل به صفحه خیره شدن!

نظرات 10 + ارسال نظر
امید پنج‌شنبه 6 خرداد 1389 ساعت 13:05

دوست عزیز با تشکر از اطلاعات مفیدت ، میشه اسم نرم افزا هایی که فیلم رو تبدیل میکنن معرفی کنی ؟
کل اینترنت رو گشتم پیدا نکردم .

حتما. لینکش رو به زودی می ذارم همینجا.

بیننده سه‌شنبه 22 بهمن 1387 ساعت 16:39

سلام جالب بود
حالا فرض کن به اون فیلم صدای سه بعدی هم اضافه بشه
واقعا حیرت آور میشه..!

خدانگهدار...

صدای سه بعدی که خیلی وقته به شکل دالبی دیجیتال و DTS بیرون اومده و حتی به خونه ها هم رسیده.
الان دارن روی بو و یه سری افکت های جانبی دیگه مثل وزش باد و قطرات بارون کار می کنن که اونها رو هم به بیننده منتقل کنن!

سیامک یکشنبه 2 تیر 1387 ساعت 12:05 http://morghegereftar.persianblog.ir

ایول! منم میخوام! ببینم، پورنوی سه بعدی هم تو بساطت داری یا نه؟!!!

پایه باشی جور می کنیم داداش!

سعید دوشنبه 27 خرداد 1387 ساعت 14:36 http://minaminoo.blogfa.com

سلام
در علم زمین شناسی شاخه ای است بنام فتوژئولوژی که عکسهای هوایی (که با هواپیما با تکنینک جارو کردن و عکس گرفتن ممتد با اورلپ ۴۰ درصد گرفته شده) را با دستگاه یا عینکی بنام استریوسکوپ میشود دید و مطالعه علمی نمود. جدای از مطالعه علمی از پشت استریوسکوپ فضای سه بعدی کوهها و دره ها درست مثل تماشا کردن از پنجره هواپیما دیده و لمس میشود.

اینهم محض اینکه چیزی گفته باشم برای کسانی که نمیدانند.

ارادتمند

ممنون از اطلاعات. من که نمی دونستم.

عمو شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 17:08

واقعا تماشای این نوع فیلمها مخصوصا با تکنولوژیهای جدید احساسی کاملا متفاوت میده که کاملا به یاد میمونه.
ترکیب فیلمهای سه بعدی با فضای سینما جدا معجزه میکنه، مثل صندلی هائی که در جای خودش حرکت میکنه که کاملا حس اسب سواری و حرکت اتومبیل رو به بیننده منتقل میکنه، و یا باد گرم و سردی که داخل سالن وزیدن میگیره وقتی که در صحنه باد هست و غیره ...

کیمیا یکی از فیلمهائی که خیلی خوب یادش مونده با اینکه کمتر از سه سالش بود که دید، یه فیلم سه بعدی شرک بود که وقتی که اژدها فوت میکرد یه باد گرم از پشت هر صندلی به صورت فرد پشتی میخورد که کاملا حس میکردی که صورتت داره میسوزه.

دارا شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 14:52

تو سینما آتلانتیک غیر از اودیسه ِ فکر کنم دیدنی های روسیه بود که اینطوری پخش میشد.یادش بخیر.

محمد شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 14:48

هر وقت حرف از بعد سوم میشه تصویر یه ویلچیری که روبروش صد تا پله ردیف شدن میاد جلوی چشمه راستم .
چشم چپم مرخصه!

محسن شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 00:55 http://after23.blogsky.com

اون وقتایی که تو در شکم مادر بودی و تا چند سال دیگه هم بیرون نمیآمدی از این فیلما توی ایران هم نشون میدادن. البته فقط سینما آتلانتیک که بعدها شد آفریقا این کار رو میکرد. عینک ها رو ۱۵ ریال توی گیشه میفروختند بعلاوفه بلیط. بعدن بیرون از سینما اونا رو توی خروجی سینما یک مشت آدم مثل کوپن فروشای الان میخریدند دونه ای ۵ ریال و بعدن به آدمایی دیگه که داشتن میرفتن سینما میفروختن ۱۰ ریال. من ادیسه فضایی کوبریک و یک فیلم دیگه که فقط منظره و اینا داشت و ارزش سینمایی نداشت رو با این روش دیدم.
مرحوم روزنامه توفیق هم یکی دوتا عکس توی صفحه یکی مونده به آخر چاپ میکرد که با همین عینکا میشد دیدش. البته عینکای سینما دورنگ نبود و از نوعی فیلتر نورپولاریزه در ساختش استفاده شده بود.
وبلاگ خوبی داری.
به ما هم سر بزن تا رایجه خوش شما بر وبلاگ ما هم بتابد. میخواهی تورا به چه نامی لینک کنم؟

این روش بیشتر از صد ساله که در دنیا داره استفاده می شه ولی اغلب ملت (بچه های بعد انقلاب) ازش خبر ندارن و بهش به چشم یه تکنیک مدرن نگاه می کنن!

تینا جمعه 24 خرداد 1387 ساعت 12:19 http://redlife.blogsky.com/

پس بیخود نبود دیشب سعید رفته بود تو اتاق بیرون نمیومد!!!میدونستیم ما هم میرفتیم یه کوچولو تماشا می کردیم.(البته این جور که میگی بار اول رو باید تنهایی تماشا کرد ))

حتما نباید بار اول رو تنهایی تماشا کرد.
توی کشورهای دیگه که سینماهای سه بعدی دارن این فیلم ها رو به همراه همین عینک ها نمایش می دن و همونطور که فرشته گفته تاثیرش خیلی بیشتر از دیدنشون روی صفحات کوچیک مانیتور یا تلویزیونه.

فرشته جمعه 24 خرداد 1387 ساعت 11:53 http://freshblog.blogsky.com/

تصاویر سه بعدی برای اینکه شکلی حقیقی تر و مهیح تری باشن باید روی پرده سینما نمایش داده بشن (بزرگ). این به انسانها کمک می کنه که خودت رو توی فضای فیلم احساس کنی ولی در هر حال تکنولوژی جالبیه...

ما کجا اونا کجا؟؟

حالا کو تا ما به اونا برسیم!
ایشالله شما به زودی تشریف می برین تماشا می کنین دل ما رو حسابی آب می کنین!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد