پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر "دایرۀ زنگی" (پریسا بخت آور)

تنها وجود اصغر فرهادی بعنوان فیلمنامه نویس کافی بود تا به دیدن این فیلم مشتاق بشم و حضور امین حیایی، مهران مدیری، باران کوثری، گوهر خیراندیش و بهاره رهنما در اولین ساختۀ یک کارگردان – پریسا بخت آور – کنجکاوی من رو بیشتر کرد.

در ابتدای فیلم با کاراکترها و داستان های پراکنده ای مواجه هستیم که ظاهراً هیچ ربطی به هم ندارن، اما به زودی متوجه می شیم تمام این افراد ساکنین یک برج مسکونی هستن. تقریباً کل حوادث فیلم ظرف تنها چند ساعت و داخل همین ساختمون اتفاق می افته؛ روزی که دو نفر برای نصب و تنظیم آنتن ماهوارۀ ساکنین وارد برج شدن.

روابط بین آدم های این ساختمون نمونۀ کوچیکی از روابط بین آدم های جامعه اس؛ جایی که هر کس تنها به فکر منافع شخصی خودشه، جایی که هر کس می خواد از دیگران بیشترین بهره برداری رو بکنه، جایی که هیچ کس تحمل نظر دیگران رو نداره و می خواد عقاید خودش رو به بقیه تحمیل کنه و از همه مهم تر: جایی که هیچکس اونی که نشون می ده نیست!

فکر می کنم بزرگترین ویژگی این فیلم فیلمنامۀ خوبیه که فرهادی نوشته و در ساختار کلی شباهت های زیادی با فیلمنامۀ قبلی اش (چهارشنبه سوری) داره؛ با این تفاوت که در "دایرۀ زنگی" با نگاهی طنزآلود به روابط بین آدم های یک مجتمع مسکونی نگاه کرده و اینجا هم مثل همیشه در عین سادگی، سورپریزهای خاص خودش رو به همراه داره.

در مجموع "دایرۀ زنگی" فیلم طنز خوبیه که ارزش دیدن رو (حتی برای بیشتر از یکبار) داره.

پ.ن: سی دی این فیلم درست جلوی سینما به قیمت هزار تومن فروخته می شد!

نظرات 6 + ارسال نظر
سیما دوشنبه 16 اردیبهشت 1387 ساعت 07:35

فیلم را دیدیم و همانطور که گفتی ارزش دیدن داشت هر چند در بعضی نقدها نکات مثبت و منفی زیادی را براش گفتند از جمله اینکه تاریخ مصرف داردَ- جهت گیری ندارد و ... ولی به نظر من فیلم جالبی بود و نشان داد جامعه شناسی و تیپ سازی اصغر فرهادی خیلی خوب است و با واقعیت های جامعه همخوانی دارد ولی من هم اعتقاد دارم از آن فیلم هایی است که فقط ایرانی های مقیم همین لحظه ایران درکش خواهند کرد. به هر حال جالب بود و بعد از مدتها کلی خندیدیم با بازی های شیرن همه بویژه بهاره رهنما

سیامک دوشنبه 26 فروردین 1387 ساعت 15:32 http://morghegereftar.persianblog.ir

آیپم. بیا

خیر سرت!

محسن چهارشنبه 21 فروردین 1387 ساعت 18:13 http://after23.blogsky.com

فیلم را من هم دیدم. دوست داشتم در سینما شهر فرنگ ببینم. یعنی توی صف سئانس بعدی وایسم و بلیط بخرم و برم و ببینم که فرصتی دست نداد. ولی بار دوم که بخوام ببینمش که البته می خوام حتمن توی شهر فرنگ می بینمش.

سیما چهارشنبه 21 فروردین 1387 ساعت 08:19

راستی یادم رفت بگم منهم از کارهای اصغر فرهادی خوشم میاد

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 فروردین 1387 ساعت 08:18

من ندیدم ولی تعریفش را شنیدم چون وقت ندارم بروم سینما صبر می کنم یک کم فروش کنه بعد که سی دی آن پخش شد نگاه می کنم اما خداییش فیلم دیدن در سینما یک چیز دیگری است !!!

واقعا فیلم دیدن در سینما یه چیز دیگه اس، خصوصا فیلم کمدی با اون خنده های دسته جمعی.
فیلم هم تا بحال بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان (فقط در تهران) فروش کرده!

تینا دوشنبه 19 فروردین 1387 ساعت 21:51 http://redlife.blogsky.com/

فیلم خیلی خوبیه ...تکه های باحال و بالای ۱۸ سال هم زیاد داره...در کل به نظر من هم ارزش دیدن داره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد