پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر "مرد هزار جهره" (مهران مدیری)

این بار مهران مدیری سوژۀ نسبتاً جدیدی رو برای ساخت مجموعۀ تلویزیونی انتخاب کرد و از قالب همیشگی خارج شد. شاید بشه گفت "مرد هزار چهره" (با عنوان اولیۀ "اگر شما جای من بودین") پرمخاطب ترین برنامۀ تلویزیونی نوروز ۸۷ بود.

مهران مدیری قبلاً ثابت کرده در ساخت مجموعه های طولانی ۹۰ قسمتی تبحر خاصی داره که دلیل عمده اش برمی گرده به تحلیل مداوم نظرات مخاطبان و اصلاح و تغییر برنامۀ در حال پخش؛ اما انجام اینکاردر مورد سریال های کوتاه ۱۳ قسمتی امکانپذیر نیست و این موضوع کار مهران مدیری رو سخت تر می کنه.

موضوع "مرد هزار چهره" چندان جدید نیست: قرار گرفتن اجباری یک فرد در قالب یک شخص دیگه (که با شخصیت خودش فاصلۀ زیادی داره). این موضوع قبلاً در فیلم های زیادی به تصویر کشیده شده بود که می شه به لیلی با من است، مارمولک و سریال زیرزمین اشاره کرد. نویسنده های این سریال برای پر کردن ۱۳ قسمت، چهار موقعیت مختلف رو برای شخصیت داستانشون در نظر گرفتن که نسبتاً موفق عمل کردن.

تنوع بازیگران این سریال در نوع خودش بی نظیره. بعد از بازی دوست داشتنی مهران مدیری (انگار هیچوقت ازش خسته نمی شیم!)، علیرضا خمسه عالی بود و پژمان بازغی هم قابل قبول.

خیلی ها معتقدن چند قسمت اول این سریال "خنده دارتر" بود و هرچی به پایان نزدیکتر شد از میزان طنز سریال هم کاسته شد. دلیل این موضوع کاملاً مشخصه: زمانی که گروه مشغول فیلمبرداری قسمت های اولیه این سریال بود، وقت و انرژی کافی برای پیاده کردن انواع ایده های جدیدی که بطور بداهه به ذهنشون می رسید وجود داشت. مثلاً جایی که شناسنامه از دست مهران مدیری زمین می افته و ناچار می شه برای پنهان کردنش با اون وضع مسخره راه بره، یکی از این موارده. اما هرچی کار پیش می ره، وقت کمتر می شه و به جایی می رسه که اگر گروه بتونه در هر روز طبق برنامه پیش بره هنر کرده. همین مشکل باعث شد در قسمت های آخر به ناچار از تصاویر تکراری قبلی استفاده بشه و چیزی از ایده های جالب به چشم نخوره.

شاید اگر زمان بیشتری صرف ساخت این سریال می شد نتیجه خیلی بهتر از این بود، اما با وجود همۀ این ها باز هم "مرد هزار چهره" بهترین برنامۀ نوروز امسال بود. ما از آقای مدیری "خیلی ممنونیم"!

نظرات 12 + ارسال نظر
آترین دوشنبه 2 اردیبهشت 1387 ساعت 16:59

زنده باد مهران مدیری نازنین

فرهاد سه‌شنبه 20 فروردین 1387 ساعت 10:47

موضوع دریا و صدف و ساحل و عروس دریایی و خرچنگ چیه؟

مگه اسم اولی رویان نیست؟ خب دریا دومیه، ساحل سومی، صدف چهارمی،... .

سیما سه‌شنبه 20 فروردین 1387 ساعت 08:16

من یک اظهار نظر بلند بالا نوشتم که ارسال کنم و در حال ارسال هنگ شد و الان دیگه وقت ندارم آنقدر بنویسیم اما کلیاتش این بود که با نظرت موافقم و با نظر محسن هم در مورد بازیگری موافقم البته برخی ها هم خیلی ضعیف بودند از بازی خمسه هم خوشم نیامد اما در کل از آنجایی که بار کلی بازی روی دوش خود مهران مدیری بود و خودش کلا در هر حرکتی آدم جذاب و با نمکی است تا حدودی مابقی کار را پوشش می داد و علی رغم برخی قسمت های ضعیف و بر عکس مجموعه های قبلی مهران مدیری قسمت های اولش بامزه تر از قسمت های بعدی بود اما در کل روند داستان و خود مهران مدیری جالب بود و همینکه تونسته تا مدتی اصطلاح در بین مردم جاری کند نشان از موفقیتش دارد.

ما ناراحتی خودمون رو از اینکه نظر بلند بالای شما دریافت نشد ابراز می کنیم و در عین حال از اینکه بالاخره بعد از مدتها برای ما کامنت گذاشتین خوشحالیم.
فکر می کنم بعضی اصطلاحات مهران مدیری برای همیشه بین مردم ماندگار بشه مثل پاچه خواری!

تینا دوشنبه 19 فروردین 1387 ساعت 13:05 http://redlife.blogsky.com/

همه ی ما از اقای مدیری خیلی خیلی ممنونیم چون هر بازیگوشی که اون گوشه کنارا می کنه و هر.......هر......حداقلللش اینه که واقعا همه رو می خندونه و سر ادم رو گرم می کنه ...

گلناز یکشنبه 18 فروردین 1387 ساعت 14:37

خیلی قشنگ و سر گرم کننده بود.من هم خیلی حال کردم و خیلی خندیدم..واقعا اگه ما این مهران مدیری رو نداشتیم باید چی کار میکردیم؟؟
در ضمن آخرش هم خیلی قشنگ تموم شد..واقعا دستشون درد نکنه.

پروانه یکشنبه 18 فروردین 1387 ساعت 09:13

http://www.iranglobal.info/I-G.php?mid=2&news-id=45738&nid=haupt

فرشته شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 14:51 http://www.freshblog.blogsky.com

به به !! به به !! از دید من هم با وجو اینکه دست نویسندگان بخصوص طنز پردازان در ایران بسته است و خنداندن مردم هم سخت تر اما کارهای مدیری بهترین و جذابترین سری های طنز هستند البته دست نویسندگان و برادران قاسم خوانی درد نکنه .
بهترین قسمتش هم قسمت ادبیات و استاد بود.. به به .. به به !!

فرهاد شنبه 17 فروردین 1387 ساعت 12:47 http://www.rahdari.ir

بعد از ساعت خوش و تا حدودی پاورچین این کار مدیری نسبتا به دلم نشست...البته با بخش آخر کار خیلی نتونستم ارتباط برقرار کنم ولی اون هم بعضی لحظه های نابی داشت...
مهمترین خاصیت این کار دوباره بازی کردن مدیری بود..مدیری مدت ها بود برای بازیش انرژی نمی زاشت...
خواسته یا ناخواسته بار نقد سیاسی کار هم زیاد بود...
"یاد صحنه ای فتادم که مدیری سوار ماشین پلیس شد و می خواست آژیر و بلندگو رو تست می کرد"
راستی حسام سال نو مبارک....همیشه آپ باشی

سال نو شما هم مبارک. ایشالله امسال ساحل و صدف هم به دریا اضافه بشن!

گیلناز جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 23:07

سلام...اول سال نو تون مبارک و پر از شادی و نشاط...
دوم اینکه غیر از ثبت احوال که شکایت کرد و همه می دونیم قطعا مراکز دیگه هیچ شکایتی نمی کنن...می دونین چرا؟؟؟...برای اینکه قبل از ساخت این مجموعه باهاشون مذاکرات لازم شده تا اون حد که امکانات خاصی در اختیار قرار دادن...مثلن یک دستگاه ماشین پلیس که تازه در سطح شهر هم ازش فیلمبرداری بشه!!!...
اما من هم مثل خیلی های دیگه از مدیری و گروهش به طعنه ها و کنایه های ریز و درشتش به سیستم های بیمار ممنونم...به خاطر اینکه ۱۳ روز سرگرممون کرد ممنونم...و به خاطر خنده های بلندی که در خونه ما به وجود آورد ممنونم...

فیروزه جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 20:29

فعلا که اداره ثبت شیراز اولین شاکی این سریاله

احسان جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 12:00 http://nagofteh-ha.blogsky.com

به نظر من افت سریال از نیمه به بعد کاملا محسوس بود. اما نکته ای که شاید همه ایرانی های سیاست دوست به اون معتقد بودند این بود که این سریال داستان محاکمه شهردار سابق تهران رو به تصویر کشیده بود.... بعید هم نیست!

باید به زودی منتظر شکایت جامعه پزشکان و نیروی انتظامی و کی و کی از نویسندگان این سریال باشیم!

محسن جمعه 16 فروردین 1387 ساعت 01:42 http://after23.blogsky.com

بهاره رهنما هم خیلی خوب بود و همین طور ساعدهدایتی مثل همیشه. اصلن نمیشه کسی رو کنار گذاشت. دست همه درد نکنه. شاد باشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد