پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر Away from Her (سارا پولی - ۲۰۰۷)

Sarah Polleyفکر می کنم سارا پولی رو همه می شناسن: بازیگر نقش "سارا استنلی" در سریال "قصه های جزیره".

سارا پولی در سال ۱۹۷۹ متولد شد و بازیگری رو از شش سالگی در سریال Night Heat شروع کرد. بین سالهای ۹۰ تا ۹۶ در سریال قصه های جزیره بازی کرد و اولین فیلم کوتاهش به نام "The Best Day of My Life" رو در سال ۹۹ ساخت.

Away from Her اولین فیلم بلند سارا پولی در مقام نویسنده و کارگردانه:

فیونا و گرانت زن و شوهر پیری هستن که ۴۴ سال از ازدواجشون می گذره و عاشقانه همدیگه رو دوست دارن. بعد از اینکه مشخص می شه فیونا به آلزایمر خفیف دچار شده، باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و انجام برخی تمرینات ذهنی، اون رو به مدت یک ماه در بیمارستان بستری کرد... گرانت در عیادت های روزانه متوجه تغییر رفتار همسرش می شه: فیونا به پیرمرد لال و فلجی که در بیمارستان بستریه و دوست پسر زمان نوجوانیش بوده، توجه خیلی زیادی نشون می ده... توجه بیش از حدی که به "خیانت" نزدیکه...

شاید بعد از فیلمنامۀ فوق العاده عالی سارا پولی، بزرگترین نقطه قوت فیلم بازی جولی کریستی در نقش فیونا باشه؛ بازیگر ۶۶ سالۀ هندی الاصل آمریکایی که در فیلم هایی همچون دکتر ژیواگو و فارنهایت ۴۵۱ نقش آفرینی کرده. بازی کریستی در نقش زنی که به تدریج حافظه اش رو از دست می ده بی نهایت روان و باورپذیره. وقتی قابلمۀ خالی رو در یخچال می ذاره یا مسیر خونه رو گم می کنه، چنان درماندگی در نگاهش وجود داره که تمام حس یک روح گمشده رو به انسان منتقل می کنه.

فیلمبرداری، موسیقی و تدوین به خوبی با فضای هر سکانس و ضرباهنگ نماها متناسبه و سارا پولی فیلمنامه رو به شکلی دکوپاژ کرده که حتی در طولانی ترین سکانس های پردیالوگ هم ریتم فیلم افت پیدا نمی کنه. کاملاً مشخصه که سارا پولی دوربین، رنگ و نور رو به خوبی می شناسه و می تونه اونها رو بطور کامل تحت کنترل دربیاره.

در یکی از سکانس های فیلم، جایی که گرانت همسرش رو نزد روانپزشک برده، دکتر سوالی مطرح می کنه که جوابش به خوبی بیانگر دیدگاه سارا پولی نسبت به سینمای گیشه ای هالیووده. دکتر می پرسه "اگه توی سینما باشی و سینما آتیش بگیره، اولین کاری که می کنی چیه؟"... فیونا جواب می ده: "من هیچوقت آشغال های هالیوودی رو تماشا نمی کنم!".

مطمئناً سارا پولی در فیلم های بعدی بهتر از این خواهد بود و به یکی از کارگردانان مطرح دنیا تبدیل خواهد شد؛ زیرا همین حالا هم فیلم او چیزی از فیلم های مثلاً سوفیا کاپولا کم ندارد.

فکر می کنم جولی کریستی برای این فیلم یکی از کاندیداهای بهترین بازیگر نقش اول زن در اسکار ۲۰۰۸ باشه.

نظرات 9 + ارسال نظر
مهدیه یکشنبه 2 دی 1386 ساعت 11:51 http://badoom.blogsky.com

چند باری این فیلم رو کنار باقی فیلم ها برداشتم و بعد فکر کردم فیلم های مطمئن تر بردارم بهتره چون واقعا از کارگردانی خوب سارا پولی خبر نداشتم! مرسی هم به خاطر اینکه سارا پولی *قصه های جزیره* رو بهتر شناختم هم اینکه فیلمی رو می بینم که شایستگی اسکار گرفتن داره.

شما آپ که نمی کنین حداقل اینجا می بینمتون!

فرهاد شنبه 1 دی 1386 ساعت 13:12 http://www.rahdari.ir

احسنت به محسن به خاطر این همه تیز بینی...گفتم بینی...آخه عزیزم نسلی که توی کوچه-خیابون-دانشگاه و ....فقط دماغ دیده توقع داری آدم رو از آدم تشخیص بده...تازه حالا هم که دماغا با عمل شده قد یک نخود همونم دیده نمی شه...وای بر این نسل گند خورده بدبخت

جان کوچولو پنج‌شنبه 29 آذر 1386 ساعت 11:43 http://khandestan.blogsky.com/

سلام آقا حسام، من از وبلاگت خوشم اومد، واسه همین لینک تو رو توی جعبه لینکم گذاشتم، میتونی بریو ببینی، اگه به وبلاگ من یه سری بزنی و لینک ما رو هم تو وبلاگت درج کنی ممنون میشم.
ممنون.جان کوچولو.

سلام. وبلاگ شما هم برای رفع خستگی خوبه. اینهمه جوک رو از کجا آوردین؟

گلناز چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 14:46

چقدر سارا پولی بزرگ شده.این فیلم رو ندیدم.ولی این جور که میگی باید فیلم قشنگی باشه.اصلا خانوم ها دست به هر کاری بزنن خوب از آب در میاد!!! (به این میگن سو استفاده از موقعیت)

سعید چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 14:35

سلام
خیلی شرمنده ام. ولی من ایمیل شما را متاسفانه نگرفته ام. اگر ممکنه یک بار دیگر بفرست.
ممنونم

سلام. باشه من دوباره میفرستم.

محسن چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 10:41 http://after23.blogsky.com/

خیلی جالبه که فرهاد اگه کسی روسری سرش نباشه نمیشناسه و من اگه روسری سرش باشه. به این میگن نسل متحول شده انقلاب.

فرهاد چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 09:33 http://www.rahdari.ir

جالب بود...
این سارا پولی چقدر شبیه جودی فاستره...البته شاید به خاطر اینکه روسری سرشون نیست من همه رو شبیه هم می بینم

محسن چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 09:01 http://after23.blogsky.com/

اصلن من خواب دیدم که جولی کریستی اسکار گرفته ولی بهش ندادنش. به خاطر تازه کار بودن کارگردانش.

سعید چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 08:06 http://minaminoo.blogfa.com

حسام جان سلام
عزیز جان خبری ازت نشد. این فیلم را هم معرفی کردی و من را تشنه تر به دیدنش. میدونم خیلی بهت زحمت میدهم ولی خیلی هم ممنون و شرمنده میشم اگر در مورد خریدن فیلمها راهنمایی کنی یا دست مرا توی دست اون دوستت که میتواند مرا کمک کند بگذاری. باز هم تشکر میکنم و منتظر email یا پیغامت هستم.

من برای شما یه ایمیل فرستادم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد