پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم Goya’s Ghosts (میلوش فورمن – ۲۰۰۶)

داستان فیلم مربوط به وقایع داخلی اسپانیا در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهمه. زمانی که دادگاه تفتیش عقاید کلیسا افراد رو تحت شکنجه قرار می داد و ازشون به زور اعتراف می گرفت.

 

فرانسیس گویا – از نقاشان معروف اسپانیایی – علاوه بر کشیدن پرترۀ خاندان سلطنتی، مخفیانه نقاشی هایی از وحشیگری کلیسا می کشید و اونها را بین مردم پخش می کرد.

 

Ines – دختر جوان یک تاجر ثروتمند و مدل گویا – به بهانۀ امتناع از خوردن گوشت خوک دستگیر و تحت شکنجه قرار می گیره و به جرم ارتداد به زندان محکوم می شه. پانزده سال بعد، با حملۀ ناپلئون به اسپانیا و باز شدن در زندان ها آزاد می شه و به کمک گویا دنبال فرزندی می گرده که همون سال اول در زندان به دنیا آورده...

ظرف چند سال چندین بار قدرت در اسپانیا دست بدست می شه، اما وضع مردم هیچ تغییری نمی کنه. هر کسی که روی کار میاد حاکمان قبلی رو محاکمه و اعدام می کنه. کسی که در دولت وقت حکم صادر می کرد، در دولت بعدی همون حکم (با همون جملات) در موردش اجرا می شه. با ورود ناپلئون افکار متحجرانۀ کلیسا شکل دیگه ای می گیره، اما این دوره هم زیاد دوام نمیاره و با حملۀ انگلیسی ها همان کشیشان به کار برمی گردن.

 

ناتالی پورتمن در نمایی از فیلماز نکات جالب فیلم بازی ناتالی پورتمن در دو نقشه: مادر و دختر! وقتی Ines بعد از پونزده سال از زندان بیرون میاد، چهره اش در سرداب های مخوف و تاریک کلیسا چنان تغییر کرده که قابل شناسایی نیست، در همین حال نقش دختر پونزده سالۀ خودش رو هم بازی می کنه، دختر زیبایی که در مادرید خودفروشی می کنه. ناتالی پورتمن این دو نقش رو چنان خوب بازی می کنه که کاملا باورپذیره.

 

بازی خاویر باردم در نقش پدر لورنزو مثل همیشه فوق العاده اس، همونجور که در The Sea Inside و Collateral بود، اما عدم تسلط باردم به زبان انگلیسی باعث شده از کیفیت بازی کلامیش کاسته بشه.

موسیقی و فیلمبرداری واقعا تاثیرگذاره و قاب بندی ها به شکلیه که هر نما می تونه به تنهایی یه تابلوی نقاشی باشه.

 

یکی از مشکلات فیلم عدم پرداخت عمیق به شخصیت هاست. هیچکدوم از کاراکترها بطور جدی پرداخت نشدن، خصوصاً خود "گویا".

 

فیلم در اسپانیا ساخته شده و اغلب عوامل هم اسپانیایی هستن، اما همه انگلیسی حرف می زنن! وقتی از میلوش فورمن علتش رو پرسیدن جواب داد: "برای اینکه من اسپانیایی بلد نیستم!"

 

* هر کی این فیلمو می خواد بیاد اینجا!

نظرات 6 + ارسال نظر
کامران یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 05:02 http://www.vatanema.blogfa.com

حسام گرامی!کارت عالیه،هم نقدهات و هم این امکانی که به بقیه میدی برای تهیه فیلم آنهم توی این دوره و زمانه که میگی یه جایی قرار میذاریم.واقعآ دمت گرم! من خوشبختانه یه دوست خوب مثل تو دارم که اینکارو برام انجام میده ولی تو که دوست خوب همه شدی باید قدرتو دونست.راستی نقدی به فیلم کنستانتین بنویس اگه ارزششو داره.

شما لطف دارین.
درباره کنستانتین هم چشم. می نویسم.

محسن جمعه 25 خرداد 1386 ساعت 21:12

۱ - من این فیلمو میخام اونجام رفتم ولی ندونستم که اونجا باید چیکار کنم.
۲ - به تینا هم بزار من بگم که میدان آزادی هنوزم همین شکله مگر دیروز و پریروز عوضش کرده باشد چون من پس پری روز رفتم همین جوری بود. یا نکنه نکته ای در ای نحرفش نهفته بوده که منه خر نفهیمدم؟

دیشب همرام بود! اگه گفته بودین همون موقع می دادم.
کپی می کنم و دفعه بعد میارم.

تینا جمعه 25 خرداد 1386 ساعت 10:23 http://redlife.blogsky.com/

با عرض شرمندگی مجبور شدم اینجا یه مطلبی رو درباره ی میدان ازادی بهتون بگم...به نوشتتون اضافه بفرمایید که میدان ازادی دیگه شبیه صلیب نیست...

فرهاد پنج‌شنبه 24 خرداد 1386 ساعت 16:16 http://choone.blogfa.com

می گم دهن آدم آب می یفته اینقدر فیلم تعریف می کنی...یاد هژیر می یفتم که همش می گفت یه دوست دارم که یه فیلم دیده.....منم باید مثل هژیر واسه بقیه پست های وبلاگتو تعریف کنم...یادم باشه اومدم یک دل سیر از عزا-غذا دربیارم....
ولی خودمونیم....این ناتالی چقدر به قول تو زشتش کردن...خاک تو سرشون...کفران نعمت یعنی همین...اینجا ۳ روز یک کیلو مواد آرایشی به خودشون می مالن تا خوشکل شن اونجا....ولش کن....بحث داره منحرف می شه

کامران پنج‌شنبه 24 خرداد 1386 ساعت 14:11

چقدر ناتالی پورتمن زشت شده!

زشت نشده عزیز، زشتش کردن! با اینحال به نظرم هنوزم از خیلی ها بهتره!

محسن پنج‌شنبه 24 خرداد 1386 ساعت 01:09 http://filmamoon.blogsky.com/

حتمن میخای بگی:
چرا همیشه من باید اولین کامنت گذار این پست های تو باشم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد