پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

ماجراهای تن تن

هفت ساله بودم که اولین کتاب تن تن رو خوندم. با "معبد خورشید" به دنیای ناشناخته ای رفتم که برام جذابیت زیادی داشت. ظرف یکی دو سال، همۀ کتاباش رو گیر آوردم و هر کدوم رو چندین بار خوندم: سیگارهای فرعون، نیلوفر آبی، اسب شاخدار، گنج های راکام، پرواز 714،... با خوندن این کتاب ها به مصر و چین و کوه های ماچوپیچو (پرو) می رفتم و کلی لذت می بردم. بعضی وقتا هم با علی ضیایی یا علی کیانپور دو تایی کتاب رو می خوندیم و جای شخصیت های مختلف حرف می زدیم.

کتاب های تن تن داستان های هیجان انگیز خبرنگار جوونیه که همراه سگش میلو و دوستش کاپیتان هادوک حوادث زیادی رو تجربه می کنن؛ به جنگ آدم بدها می رن و همیشه هم پیروز می شن.

مصور بودن کتاب باعث می شه خواننده به راحتی داستان رو در ذهن "ببینه" و کاملاً در کتاب غرق بشه.

اوایل انقلاب به دلیل اینکه هرژه (نویسنده) یهودی بود، کتاب های تن تن رو ممنوع اعلام کردن. اما چند سال پیش دوباره چاپ شدن (هر 22 تا) و حتی دو کتاب جدید هم به این مجموعه اضافه شد: فرار از شوروی (اولین کتاب تن تن که طراحیش با بقیه فرق می کنه) و هنر الفبا (که هرژه عمرش کفاف نداد و شاگرداش تمومش کردن).

فکر می کنم خوندن این کتاب ها برای تمام بچه های دبستانی لازمه؛ هم باعث می شه اطلاعات خیلی زیادی به دست بیارن و هم قوۀ تخیلشون رو به شدت تقویت می کنه. برای کسانی که می خوان با نحوۀ کشیدن استوری بورد و دکوپاژ پلان های فیلم آشنا بشن هم منبع خیلی خوبیه (خود من یاد گرفتن دکوپاژ رو مدیون این کتاب ها هستم).

چند ماه پیش سری کامل کارتون تن تن رو گیر آوردم و با ولع تمام تماشا کردم! این سری که محصول سال 1992 فرانسه و کانادا هست انیمیشن خیلی خوبی داره و کاملاً شبیه تصاویر کتابشه. اصلاً انگار تمام پس زمینه ها و کاراکترها رو از روی کتاب اسکن کردن. موسیقی کاملاً با فضای داستان ها همخونی داره و انتخاب صداها هم عالیه، خصوصاً صدای پرفسور تورنسل که خیلی با شخصیتش جوره!

در مجموع 19 کارتون روی 9 تا DVD هست که در هر DVD امکانات مختلفی از جمله انتخاب زبان (انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی) و انتخاب زیر نویس وجود داره. زمان نسبتاً کوتاه هر اپیزود (30 تا 40 دقیقه) باعث می شه بتونم هر از چندگاهی یکی از قسمت هاش رو تماشا کنم.

اگه کسی از ماجراهای تن تن خوشش بیاد، مطمئناً از این سری کارتون ها خیلی لذت می بره.

این رو هم اضافه کنم که قراره اسپیلبرگ بر اساس کتاب های تن تن یه فیلم بسازه که سال 2009 آماده می شه... چه شود این فیلم!

نظرات 9 + ارسال نظر
احسان چهارشنبه 5 اردیبهشت 1386 ساعت 21:03

من واقعا تن تن رو دوست داشتم و دارم. یادمه وقتی بچه بودیم و کتاب هاش گیر نمی اومد کلی منت یکی از دوستامو کشیدم که بهم بده... آخرشم نداد!!
اما فقط باید بگم در مورد فیلم اسپیلبرگ و تن تن..... نمی دونم کی میخوای از این دوستمون دست برداری. بابا! یک کاری کرد یک پارک ژوراسیک ساخت. دلیل نمی شه که کارش درست باشه. هر چند اینجا جاش نیست ولی توی جنگ دنیاها گند زد. نمی دونم با تن تن چه کار می کنه ولی مطمئنم اگه حتی بدن کارگردان MI3 بسازش خیلی تمیز تر می شه....
در هر صورت هر کی دی وی دی های تن تن رو خواست من می تونم براش کپی کنم....

جنگ دنیاها در حد و اندازه اسپیلبرگ نبود، درست. اما از سی تا فیلمی که ساخته شاید دو یا سه تاش کلا فیلم های نسبتا ضعیفی باشه (دو تای دیگه اش هم پارک ژوراسیک ۲ و آمیستاد هستن).
من از فیلم ماموریت غیرممکن ۳ خیلی خوشم اومد، اما خیلی از منتقدین بزرگ دنیا معتقدن که جزو زباله های هالیوودیه!

داود چهارشنبه 5 اردیبهشت 1386 ساعت 12:45

از کجا میشه دی وی دیش رو پیدا کرد؟ بابا خیلی می خوامت هم خودتو هم وبلاگتو

به زودی یه لینک اضافه می کنم و می گم که از کجا می تونی تهیه کنی.

[ بدون نام ] چهارشنبه 5 اردیبهشت 1386 ساعت 04:19

نه از اون موقع یه ۱۰ سالی گذشته فک کنم
پیر شدیم رفت

الهام پیری سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1386 ساعت 20:03

وای دست استیوی جون الردی درد نکنه. حالا چرا ۲۰۰۹۹۹۹۹ خوب همین امسال می ساخت !!!

همینش هم پنج ساله قرار بود ساخته بشه هی عقب افتاد تا شد ۲۰۰۹. هنوزم معلوم نیست فیلمه یا انیمیشن سه بعدی، اما هر چی باشه سازنده اش کمپانی DreamWorks اسپیلبرگه.

فرهاد سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1386 ساعت 14:51 http://choone.blogfa.com

البته به نظرم به دلیل نبود آثار انیمیشنی قوی ماجراهای تن تن خیلی گل کرد...الان بچه ها با داشتن کامپیوتر و دیدن انیمیشن های بسیار قدرتمند دیگه خیلی با امثال تن تن حال نمی کنن...اون واسه زمانی بود که همه آرزوی ما داشتن یه فوتبال دستی بود نه الان

تن تن هنوزم از پرطرفدارترین کتاب ها و کارتون های دنیاس. البته الان اینجا بچه ها بیشتر به کارتون های فضایی و عجیب غریب علاقه نشون می دن، مشکل هم از واحد تامین برنامه صدا و سیماست که اینجور کارتون ها رو باب کرده برای بچه ها. در کشورهای دیگه در کنار اینجور کارتون ها، کارتون های لطیف و احساساتی هم نشون داده می شه.

ایمان سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1386 ساعت 12:10

ایول ... شدیدا پایه ام ... منظورم اینه که تو کف این DVD ام که گفتی... نمیدونم آستریکس هم خوندی یا نه ولی اونم در حد تن تن شاهکاره... راستی من تمام کتابهای تن تن و آستریکس رو بصورت PDF دارم البته به زبان انگلیسی (اگه خواستی)
در ضمن با weblog ات هم کلی حال می کنم.

تینا سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1386 ساعت 12:04

منم کتاب های تن تن رو خیلی دوست داشتم و تقریبا میشه گفت بیشترشو نو خوندم , البته چون اون موقع عاشق شخصیت کاپیتان هادوک بودم بیشتر بخشهایی رو که اونم بود می خوندم ..
سیگارهای فرعون رو نخوندم جز مجموعه ی جدیدش یا از قبلی هاست؟؟؟؟کاپیتان هادوک هم هست؟؟؟

نه توی سیگارهای فرعون هادوک نیست. اما توی مصر می گذره و خیلی قشنگه.

نسیم.ت سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1386 ساعت 10:17 http://www.sadeboodan.blogfa.com

سلام.
با این پستتون منو بردید به دوران کودکی ام.
من همیشه علاقه خاصی به این کارتون داشتم و خیلی از کارتونهای دیگه که حتی الان هم دوست دارم دوباره ببینمشون.
یه بار توی شرکت بودم.بچه ها صدام کردن توی نمیدونم کدوم سایت ُُ یه صفحه بود تحت عنوان خاطرات گذشته که مجموعه ای از تمام کارتونها و برنامه های زمان کودکی ام بود.
نمیدونید چقدر به وجد اومده بودم.
واتو واتو-بارباپاپا-بینوایان-سندباد-مسافر کوچولو-حتی هادی و هدی و خیلی های دیگه که بخوام بنویسم خیلی طولانی است.

محسن سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1386 ساعت 08:24 http://filmamoon.blogsky.com/

من با تن تن آشنا نیستم. یعنی وقتی دیدمش که دیگه من را جذب نمیکرد. ولی یک چیز بامزه این وسط هست و اونم اینه که من این کتابها را میدیدم و خب بدون اینکه حتا ورق بزنم یا با کسی در موردش حرف بزنم روی جلدش را که میدیدم تا همین اواخر فکر میکردم ومیلو نام خانوادگی تن تنه. اصلنم حس خوبی از این نداشتم و با خودم میگفتم حالا تن تن یه چیزی آخه ومیلو میشه فامیلی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد