پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

بعضی ها بلد نیستن فیلم ببینن! یعنی می بینن ها، اما از دیدنش لذت نمی برن. یا نصفه نیمه می بینن، یا آخرش می گن "خب که چی؟". یا مثلاً می گن "من سر فلان فیلم بیشتر خندیدم، پس این یکی خوب نیست"!!!

فیلم دیدن یه چیزه و لذت بردن از فیلم یه چیز دیگه. اصلاً یه هنره! دیدی چطور بعضی ها با خوردن یه بستی کلی حال می کنن ولی بعضی های دیگه جزایر قناری هم برن غر می زنن که "اه اه، بو می ده"؟! فیلم دیدن هم همینطوره. بعضی ها با دیدن ساده ترین فیلم ها غرق لذت می شن ولی بعضی ها بهترین فیلم رو هم که ببینن آخرش می گن "خب که چی؟!"

من طی 15 سال گذشته به شدت فیلمباز بودم و بخاطر بخشی از کارم با حرفه ای های سینمای ایران و فیلمبازهای زیادی ارتباط داشتم؛ با قاطعیت می تونم بگم هر چی آدم ها حرفه ای تر و فیلمبازتر باشن، از فیلم دیدن هم بیشتر لذت می برن. چون هنر فیلم دیدن رو به خوبی بلدن.

اگه کسی یاد بگیره چطور از دیدن فیلم لذت ببره، معدنی از انرژی مثبت کشف می کنه که تمومی نداره!

و اما نکات:

 

1- اگه الان حوصله فیلم دیدن نداری، به زور اینکارو نکن! همیشه با حوصلۀ کامل بشین پای فیلم.

2- سلیقۀ خودتو کشف کن! سعی کن بفهمی با چه نوع فیلم هایی بیشتر حال می کنی؛ کمدی؟ تاریخی؟ جنایی؟ البته آدم هر چی حرفه ای تر باشه وسعت انتخابش هم بیشتر می شه. اگه از یه فیلمباز حرفه ای بپرسی از چه نوع فیلم هایی بیشتر خوشت میاد قطعاً می گه همۀ فیلم ها!

3- در صورت امکان فیلمی رو انتخاب کن که توی مودش باشی. مثلاً اگه توی مود خنده هستی، کمدی ببین.

4- محیط رو آماده کن: جای راحت، زاویۀ مناسب، نور ملایم و خوراکی (به مقدار لازم!).

5- قبل از شروع فیلم ذهن رو از هر چیزی که دربارۀ فیلم شنیدی reset کن. دوستت گفته فیلمش مزخرفه و دختر خاله ات گفته خیلی خنده داره رو فراموش کن. نقدهای مثبت و منفی، جایزه ها، میزان فروش، همه رو از یاد ببر. تو داری فیلم می بینی و هیچ لزومی نداره نظرت با نظر فلان منتقد یکی باشه. سعی کن خودت باشی.

6- هیچوقت با پیش فرض فیلم نبین! مثلاً نگو این فیلمو ببینم که خیلی بخندم، یا بترسم. چون ممکنه فیلم به شکل دیگه ای پیش بره و "توقع" تو رو برآورده نکنه، در اونصورت از فیلم خوشت نمیاد.

7- سعی کن تمام دیالوگ ها رو درک کنی. اگه لازمه فیلم رو با زیرنویس فارسی نگاه کن. خیلی از "خب که چی؟"هایی که بعضی ها آخر فیلم می گن به دلیل درک نکردن دیالوگ هاست. چه بسا که کل معمای یک فیلم در یک جملۀ ساده پنهان شده باشه.

8- شکسپیر گفته "تمام داستان های دنیا بیشتر از هفده عدد نیستن"! واقعاً هم همینطوره. دنبال چیز عجیب و غریب نباش، نگو این که شبیه اون یکیه. هیچوقت فیلم ها رو با هم مقایسه نکن، هر فیلم هویت مستقلی داره.

9- یادت باشه که سینما صنعت سرگرمی به حساب میاد. اگه فیلمی بتونه دو ساعت سرگرمت کنه موفق بوده. اگه غیر از این انتظار داری، برو سراغ کتاب و مقالات تخصصی.

10- مگه اینطور نیست که می شه از هر کسی یه چیزی یاد گرفت؟ یک فیلم – هر چقدر هم ضعیف – حاصل کار گروهی حداقل 20 نفر آدمه. مطمئن باش می شه در هر فیلم نکات خیلی جالبی پیدا کرد. فقط باید بلد باشی کجا دنبالش بگردی!

 

مطمئن باش اگه از فیلمی خوشت نیومد، ایراد از خودته! حتما یکی از موارد بالا رو رعایت نکردی!

نظرات 7 + ارسال نظر
محمد رضا دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 16:38

یه نکته ی خیلی مهم دیگه.
فیلمتون رو توی صفحه ی بزرگ ببینید اگه یه ال سی دی دارین فیلمتون رو توی کامپیوتر نگاه نکنید.هر چی تصویر فیلم بزرگ تر باشه بیشتر قرغ قیلم میشین و ازش لذت میبرین.

کاملا درسته. موافقم.

سمانه سه‌شنبه 28 فروردین 1386 ساعت 13:46

به نظر من فرد یا افرادی که داری باهاشون یه فیلم را نگاه میکنی هم خیلی مهم هستند. مثلا با چند نفر که سلیقه ها یا نظرات آدم بهشون نزدیکه فیلم دیدن خیلی کیف داره.
نکات خیلی خوبی بود باید بگم
حسام جان دسته گلت درد نکنه!!!!:):)

نسیم.ت سه‌شنبه 28 فروردین 1386 ساعت 09:27 http://www.sadeboodan.blogfa.com

سلام.
اینطور که شما گفتین پس تماشای فیلم باید خیلی سخت باشه.
کسی مثل من که اهل فیلم نیست واقعا باید این توصیه های شما رو لحاظ کنه سپس فیلم تماشا کنه تا واقعا؛ ازش لذت ببره.
موید باشید.

ترانه یکشنبه 26 فروردین 1386 ساعت 21:24 http://filmamoon.blogsky.com/

اولین باری بود که سراغ پلانهای روزانه اومدم. ولی تا خوندمش فهمیدم که باید چه جوری فیلم را نگاه کرد. هر چند خودمم میدونم که بعضی از فیلمارو که خوشم میاد چه جوری باید ببینم البته بعدشم نقدشو توی فیلمامون مینویسم. الانم میخوام بعد از این کامنت نقد فیلم تس پولانسکی را آپلود کنم. بازم میام پیشت.

فرهاد یکشنبه 26 فروردین 1386 ساعت 09:57 http://rahdari.ir

جالبه که من وقتی در مورد فیلمی خیلی زیاد تبلیغ بشه موضع منفی می گیرم و اصلا دوست ندارم ببینم...باورت میشه من تایتانیک رو ندیدم؟چند بار هم همه داشتند می دیدن من زدم از خونه بیرون...ولی اگه فیلم خوبی رو جزو اولین نفر ها باشم که می بینم احساس می کنم کاشف فیلم من بودم...حالا دوست دارم هی در موردش تبلیغ کنم...عجیبه ها نه؟...راستی اینکه محیط رو آماده کن فقط واسه مجردهاست...در دوران متاهلی اگه یک چهارم فیلم رو هم تونستی ببینی شاهکار کردی مخصوصا با بچه

قرص خواب برای همینجور مواقع خوبه دیگه!

محسن یکشنبه 26 فروردین 1386 ساعت 08:50 http://filmamoon.blogsky.com

همه اونایی که گفتی درست. یه چیز دیگم هست. فیلمایی هستن که بعضیا میگن خیلی مزخرف بود و بعضیام میگن شاهکار بود.-البته در ابعاد وسیع- من فکر میکنم به اینا میگن فیلم مطرح و اون فیلمی که اگر توی سینما ببینیش حداقل تا موقع خاب بهش فکر میکنی. یا از سینما که بیای بیرون با دوستت مثلنُ حتا توی ساندویچی هم ازش حرف میزنی.

عمو شنبه 25 فروردین 1386 ساعت 23:23

آقا نکات دیگه ای هم هست! مثلا اگر بچه تو خونه دارید اول یه فکری به حال اون بکنید بعد فیلم ببینیند! وگرنه اگه زیرنویس که هیچی٬ خود کارگردان هم بشینه بغل دستتون و براتون تک تک صحنه ها رو توضیح بده بازم آخرش میگید: خب که چی؟!!

والله ما که بعضی وقتها مجبوریم یه جورائی باج بدیم! یعنی وقتی یه فیلم برای خودمون میگیریم یک کارتون هم باید همراش بگیریم!

دومیش اینکه صدا خیلی مهمه٬ متاسفانه خیلی ها بهش دقت نمیکنن٬ دیگه گذشت دوران سیستم استریو٬ الان دیگه همه فیلمها ۵.۱ هستند و باید همینطور هم دیدشون

دیگه هم اینکه بابا نخور اون تخمه رو! نه خودت میفهمی فیلم چی شد نه میذاری بقیه بفهمن با اون صدای چیک چیکش!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد