پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

الموزة اللوور العربیة!

باز از دست این عربا حرصم گرفت!

رفتن یک میلیارد دلار دادن به موزه لوور که بیاد یه شعبه بزنه توی ابوظبی امارات. دو روز پیش هم وزیر فرهنگ فرانسه (با وجود مخالفت دولت و مدیران موزه لوور) قرارداد رو امضاء فرمودن و کارها به زودی شروع می شه. مطمئن باشین توی این موزه هیچ خبری از خلیج "فارس" نیست، همه اش می شه خلیج عرب.

من به هزار و یک دلیل (غیرنژادپرستانه!) هیچوقت از جماعت عربها خوشم نمیومد! اما حالا که اینکارو کردن منم دست به افشاگری می زنم و یه چیزایی رو لو می دم!

مدتی پیش موقعیتی پیش اومد که برای انجام یه پروژه کاری به چند تا کشور عربی رفتم و چندین ماه کنار همین عربا زندگی کردم. عربهایی از اردن، امارات، قطر، بحرین، لبنان و مصر رو دیدم و باهاشون آشنا شدم. البته بگم، خدایی با اون تصویری که من توی ذهنم داشتم خیلی فرق می کنن. آدمای مهربون و خون گرمی هستن.

عربای اونور (یعنی همین کشورایی که گفتم) نژاد خودشونو بهتر از عربای خلیج (عربستان و عراق) می دونن. زبونشون هم یه کم متفاوته. یعنی آسون تره. قواعد سخت صرف افعال و مذکر/مونث عربای خلیج رو ندارن و آهنگ کلامشون هم قشنگتره. این چیزی که ما توی دبیرستان بعنوان عربی خوندیم اونجا به درد عمه مون می خوره! مثلا کی فکر می کنه "مستقیم" به عربی نشه "مستقیم" و بشه "دوغری" ؟!!!

و اما چند تا نکته دربارۀ عربها:

 

-          به وزارت اطلاعات می گن مخابرات و به مخابرات می گن اتصالات!

-          به هتل می گن فُندُق، به فندق می گن بُندُق!

-          به دستشویی می گن "دورات میاه"، یه چیزی تو مایه های "آب چرخون"!

-          به قاشق می گن ملاقه!

-          به بشقاب می گن کاسه!

-          به کدو می گن کوسه! (ظاهراً اصطلاح "صورت یارو کوسه اس" از همینجا میاد)

-          اسم پسر رو میذارن شادی!

-          برای عوض کردن لامپ توالت زنگ میزنن خدمات پس از فروش یه شرکت الکتریکی!

-          اگه یک سال از زنشون دور باشن و خانوم بچه دار بشه، فکر می کنن خدا دوسشون داشته و بهشون بچه داده! این خبر رو همه جا جار می زنن که هیچ، اسم بچه رو هم میذارن عبدالله!!! (این یکی مختص مصری هاس البته!)

-          حالا اینا که خوبه! جماعتی که توی حروفشون "پ" ندارن، اسم واحد پولشونو می ذارن "پیاستر"! نه می تونن بگن، نه می تونن بنویسن!!! خب بابا، تو که "پ" نداری یه اسمی بذار بتونی بگی لااقل!

-          محض اطلاع، به قلیون هم می گن "نارگیلا"! (بعد چون "گ" ندارن می نویسن "نارقیلا"!)، به پیپ می گن قلیون!

 

واقعا که از بیخ عربن!

نظرات 5 + ارسال نظر
مریم ویسی پنج‌شنبه 17 اسفند 1385 ساعت 20:35

من اینجا یه دوست مصری دارم که من هر چی که میگم آخرش به اینجا ختم میشه که ؛خوب چون شما ایرانی هستید ماهر ترید تو این مسئله؛ البته به مسخره میگن
خودشون میدنن اگه ما بخواهیم راجع به عرب ها چیزی بنویسیم یه چیزی مثل تو می نویسیم
ولی خود مونیم فر هنگشون خیلی به ما نزدیکه ها

گیلناز سه‌شنبه 15 اسفند 1385 ساعت 22:48 http://www.hichvahame.persianblog.com

اول ببخشید که کامنت الانم هیچ ربطی به نوشتتون نداره...دوم اینکه من که از قبل گفتم شما رو دیدم که!!!! و بعد تو وبلاگ سیامک دیدم اسمتون رو و یاد گذشته افتادم...من شما رو اولین وآخرین بار تو همایش پخش فیلم های کوتاه علم و صنعتیا دیدم...کاراتون اون روز پخش شد و من حتی باهاتون سر یکیشون بحث کردم....

در آخر هم رفتن رسول ملاقلی پور رو تسلیت می گم...بیاید یه چیزکی به احترامش نوشتم...

بی نام سه‌شنبه 15 اسفند 1385 ساعت 10:07

ز شیر شتر خوردن و سوسمار
عرب را به جایی رسیده است کار
که تاج کیانی کند آرزو
تفو چرخ گردون تفو...!

ن.ت سه‌شنبه 15 اسفند 1385 ساعت 09:32 http://www.sadeboodan.blogfa.com

ملخ خورن دیگه.
البته اگه اشتباه نکنم به قلیون ، شیشه هم میگن.
مثلا" کسیکه اینو ندونه و بهش بگن شیشه میکشی؟ کپ میکنه.
دولت فرانسه نباید موافقت میکرده.این اونها رو از اصالت خارج میکنه.
حیف از اون موزه لوور بی نظیر.

بله به قلیون شیشه هم می گن. البته خود نارگیلا رو هم جوری تلفظ می کنن که ارگیلا شنیده می شه (بدون حرف ن)

محسن سه‌شنبه 15 اسفند 1385 ساعت 08:25 http://filmamoon.blogsky.com

بعضیاشون به ج میگن گ با تلفظ گاف. مثلن به جواب میگن گواب ولی میگن گاف نداریم.
اینا همون شیرشتر خور و سوسمار خور بودن و هستن و خاهند بود. حالا این روزا خدا اونقدر زده تو سر ما که اینا هم پررو شدن و میزنن بماند.

کلا اونا دو جور جیم دارن، جیمی که جیم نوشته می شه و جیم خونده می شه و جیمی که جیم نوشته می گه و گ خونده می شه. حالا اینکه کدوم کدومه با خودت! مثلا به جمیل می گن گمیل و به جواب می گن جواب!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد