پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

درباره اندی... قصه از کجا شروع شد؟

ای گل نیلوفرم، ای همۀ باورم، آره می دونی از همه عاشق ترم...

 

آقا ما همینجا اعلام می کنیم که از اندی خوشمون میاد! خجالت هم نمی کشیم!

صدا نداره؟ آهنگ هاش بی معنیه؟ مبتذله؟ ابراهیم نبوی گفته بدصداترین خوانندۀ تاریخ موسیقی ایران؟ هر چی که می خواین بگین، بگین! من خوشم میاد! از 17 سال پیش که آلبوم "بلا" رو شنیدم تا امروز از تک تک آهنگ هاش لذت می برم و با هر کدومش کلی خاطره دارم... همین الان هم تنها خواننده اییه که همۀ آلبوم هاشو روی هارد دارم!

سوم راهنمایی که بودم توی کلاس با علی صابر زمان می رفتیم بالای میز و برای بچه ها آهنگ "بلا" رو اجرا می کردیم! کلاس چهارم دبیرستان هم همین کارو با  مصطفی صالحی و آهنگ "سوگلی" انجام می دادیم:

 

نوبهار به تو حسادت می کنه، پیش تو به پوچی عادت می کنه

 

خب چیکار کنم؟ من از داریوش خوشم نمیاد! یاد بنگ و بدبختی می افتم! از سیاوش قمیشی هم تک و توک، نهایت پنج تا آهنگ... گوگوش هم که گوگوش قدیم... با موسیقی سنتی و تار و تنبور و سنتور هم حال نمی کنم! چی بشه، سالی یه بار یه آهنگ شهرام ناظری گوش بدم. اونم فقط آهنگ هایی که اشعار مولانا رو خونده، بیشتر به خاطر شعرش، نه صداش!

بد سلیقه ام؟ ازم بدتون اومد؟ همینه که هست! من با آهنگ های اندی انرژی می گیرم. اصلاً خستگیم در می ره! آهنگ هاش پر از امید و عشق و احساسه:

 

برای نوشتن از تو واژه های تازه می خوام...

 

نزدیک به 20 ساله که اندی داره می خونه و همیشه هم پر طرفدار بوده. خواننده های زیادی در همین مدت اومدن، یکی دو تا آلبوم دادن و بعدش هم محو شدن... اما اندی موند و همیشه هم انقدر هوادار داشت که بتونه به تنهایی کنسرت برگزار کنه و مثل خواننده های دیگه (حتی ابی) مجبور نباشه با سه چهار نفر دیگه کنسرت مشترک بذاره. اینکه یک نفر بتونه در تاریخ موسیقی یک کشور 20 سال حضور موفق داشته باشه کم چیزی نیست.

دلیل موندگاری اندی سبک خاصیه که ابداع کرده. اصلاً بعضی از آهنگها Trade Mark خودشه! آهنگ های مهم نبود، از یاد من نرفته، نگاه اول، سپیده، خاک و ریشه، بیقرار، پیچک و... از آهنگ هایی هستن که تنها از روی سازهای بکار رفته، ریتم و ملودی می شه فهمید ساختۀ خودشه. توی هر آلبوم حداقل یکی از این آهنگ ها داره. آهنگ هایی که طرفداران اندی از شنیدنش لذت می برن.

تا بحال دوبار از صدای اندی در فیلم های هالیوودی استفاده شده: آهنگ Restless (اسم فیلم یادم نیست، نیلوفر اگه یادته بگو) و سلام عاشقونه (در خانه ای از شن و مه، که فکر کنم همۀ ایرانی های دنیا دیده باشن!):

 

قصه از کجا شروع شد؟ از گل و باغ و جوونه، از صدای مهربون و یه سلام عاشقونه

 

اندی به غیر از یک آهنگ (برو، آلبوم خلوت من، سال 81)، در باقی آهنگ هاش (حدود 180 آهنگ) از عشق و احساس گفته، از بی قراری عاشق و زیبایی های عشق:

 

خدا از عشق تو ساخت آسمون و زمینش، با اسم تو شروع شد کتاب آفرینش

 

حتی این روزها که همه از رفتن و گسستن و بی وفایی یار و بی خیالیشون می خونن، اندی باز هم از با هم بودن می گه، از فداکاری و نادیده گرفتن غرور:

 

من بی تو یه ناتمومم... دور از تو نذار بمونم...

 

بخاطر همه این اینها اندی رو دوست دارم. امیدوارم حالا حالاها برامون بخونه، از آهنگ های باحالی مثل "خوشگلا باید برقصن" گرفته تا سبک آهنگ "وداع". شما دوست ندارین، به من چه!

پس من و تویی که دوسش داریم:

تا می تونیم بیا عاشق باشیم...

نظرات 9 + ارسال نظر
ممد یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 00:42 http://andylovers.com/forum

سلام .

دمت گرم .
واقعاْ طرفداران اندی همه جا هستن .
الان حال ندارم جواب کسایی که توهین کردن رو بدم .

حسام جان اسم اون فیلم هالیوود کژ یا به فارسی ژلیس هالیوود هست .

حسام جان به انجمن عاشقان اندی سر نزدی تا حالا ؟؟
لینکش رو در قسمت وب گذاشتم . کلیک کن عضو بشو .

سلام. مرسی از اطلاعات و لینک خوبی که معرفی کردی.

دارا یکشنبه 6 اسفند 1385 ساعت 19:16

والا ما هم از اندی خوشمون میاد.هر چند شاید بگن از سنت گذشته.

ن.ت یکشنبه 6 اسفند 1385 ساعت 14:56 http://www.sadeboodan.blogfa.com

سلام.
جسارت خوبی دارین.خیلی خوبه که آدم از علائقش با شجاعت بگه و دفاع کنه.بهتون تبریک میگم.
اما میخواستم بگم ببخشیدا ولی تو خونه ما تا اسم اندی میاد همه ناسزا میگن و تا تصویرش میاد میزنن یک شبکه دیگه.
در ضمن آپ هستم.
خوشحال میشم سر بزنید.

راحله شنبه 5 اسفند 1385 ساعت 23:11 http://biharf.blogfa.com

ای ول. من هم اندی دوستم خیلی زیاد. دارمت آقا احسان:)

ترانه شنبه 5 اسفند 1385 ساعت 11:26

مگه میشه کسی از اندی بدش بیاد! اون هم تو نسل ما که یه جورایی از ( بلا) تا حالا باهاش زندگی کردیم. به نظر من حتی اگر یه آّهنگی بخونه که هیچ چیزیش با هم هماهنگ نباشه ولی روی یک کلیپی باشه که فقط خودش را نشون بده ارزش دیدن داره چون صورت و خنده شیرین ؛دوست داشتنی و مهربونی داره که به آدم انرژی میده و تو صداش و کاری که انجام میده صداقت داره. چون اندی کاری که میکنه باور داره همیشه محبوب می مونه! من که کلی با آهنگاش خاطره دارم!

جالبه که خیلی ها از آهنگ های اندی خوششون میاد٬ اما طور دیگه ای وانمود می کنن! مثلا وقتی توی ماشین آهنگ اندی رو میشنون اونقدر اه اه این چیه گذاشتی می کنن که آدم مجبور می شه عوضش کنه! نمی دونم چرا خیلی ها فکر می کنن اگه بگن از اندی٬ شهرام٬ اسی یا جواد یساری خوشمون میاد افت کلاس پیدا می کنن!

محسن شنبه 5 اسفند 1385 ساعت 08:51 http://filmamoon.blogsky.com/

مگه آدم از کسی خوشش بیاد یانیاد خجالت کشیدن داره؟ گوربابای کسایی که بخان به آدم برای سلایقشون بخندن. حالا فکر میکنی اونایی که احتمالن میخندن خودشون چیکار میکنن. صب تا شب کانال مزو نگاه میکنن و سالی چن بار به بلشوی تئاتر مسکو میرن که چایکوفسکی زنده گوش بدن. نه جونم. خود من که یساری دوست دارم مزو هم نگاه میکنم قصه از کجا شرو شدم دوست دارم. البته چون هیچ وقت باور نداشتم که خوشگلم اینه که باهاش نرقصیدم

فرهاد شنبه 5 اسفند 1385 ساعت 08:28 http://choone.blogfa.com

اولا ممنون که سر می زنی و لینکمو تو وب لاگت گذاشتی....دوما معذرت که لینکتو بدون اجازه گذاشتم تو وبلاگم..سوما موسیقی باید همینجوری الکی حال بده..حالا یه موقع است که خودت حال می کنی مثل من که با سنتی حال می کنم یه موقع است که دخترم با اهنگ های اندی کیف می کنه منم از کیف اون کیف می کنم...(چی شد) ...به هر حال حالتو ببر عزیز

عمو شنبه 5 اسفند 1385 ساعت 08:13

بفرما! بازم بگید تو ایران آزادی بیان نیست! یا به عبارتی آزادی بیان هست ، آزادی بعد از بیان نیست! همین موضوع این وبلاگ خودش عکس این نظریه رو ثابت میکنه!
این جناب حسام خان در نهایت آزادی از یه موضوعی صحبت میکنه که ۹۰٪ مردم باهاش مخالفند (حالا ۹۰٪ هم نباشه ۹۵٪ که هست!) و هیچ مشکلی هم براش پیش نمیاد!
ولی جدای از شوخی من فکر میکنم که اگه با همون دیدی که به فیلم و سینما نگاه میکردی یعنی خیلی فنی و تکنیکی و موشکافانه، به موضوع موسیقی هم نگاه میکردی شاید کمی تا قسمتی نظرت عوض میشد!
من موافقم که خب صدای ۶ دانگی نداره (حالا کی داره؟! غیر از تعدادی انگشت شمار شاید) با بی معنی بودن بعضی (؟!)از آهنگهاشم کاملا موافقم ! و فکر میکنم که بیشترین مورد استفاده آهنگهاش در انجام حرکات موزون خلاصه بشه! (هر چند خب این خودش یک مورد استفاده مهم هست!)
البته من کاملا موافقم که از موضوعاتی میخونه که علاوه بر اینکه بار منفی نداره (مثل قتل و غارت و کشت و کشتار و ...) دارای بار مثبت هم هست.
ولی من ازش به این دلایل نیست که خوشم میاد، بخاطر این ازش خوشم میاد که آدم شادیه و اهل هیچ خلاف و بنگ و دود و این چیزا نیست و این خودش خیلی مهمه.
فقط یه موضوع دیگه میمونه و اینکه یادمه یه مصاحبه از ستار شنیده بودم که میگفت آقا میگن فلان خواننده رو باید پشتیبانی کرد،‌خیلی آدم خوبیه ! و من هم گفتم (یعنی ستار گفته) که آقا منم قبول دارم که آدم خوبیه ولی خواننده خوبی نیست! (البته این در مورد اندی نبوده!)

گیلناز جمعه 4 اسفند 1385 ساعت 22:43 http://www.hichvahame.persianblog.com

سلام...راستش منم خیلی از آهنگ هاشو دوست داشتم و دارم...منم ازشون خاطره داشتم و دارم و به نظرم خیلی از شعرها و آهنگ هایی که خونده نسبت به هم صنف هاش خیلی هم خوب بوده و هست...من خیلی دوسش دارم و این خوبه که تو یه وبلاگ حدودن سینمایی در مورد ؛اندی؛ هم بخونیم!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد