پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

جشنواره فیلم فجر - پلان ۶: اتوبوس شب (کیومرث پوراحمد)

"پوراحمد فیلم جنگی ساخته؟؟؟"

این اولین واکنشی بود که هر کس بعد از شنیدن خبر تولید فیلم اتوبوس شب از خودش نشون می داد. همین موضوع باعث کنجکاوی خیلی ها از جمله خود من شد که ببینم چی شده پوراحمد جنگی ساز شده؟

اتوبوس شب یه فیلم سیاه و سفیده که حدود 80 درصدش توی یه اتوبوس می گذره. داستان هم اینه:پشت صحنه اتوبوس شب

دو رزمنده جوان (یکی هیجده ساله و اون یکی یه کم بزرگتر که زن هم داره) باید 38 تا اسیر عراقی رو با یه اتوبوس از خط مقدم منتقل کنن پشت جبهه. بعد از یک سری اتفاق که در طول راه میفته، بالاخره اسیرها رو تحویل می دن اما یکیشون شهید می شه (همون که زن داشت).

کل داستان همینه. هیچ پیچیدگی خاصی هم نداره. من همش منتظر بودم که یه اتفاقی بیفته اما فیلم همینطوری تموم شد!

این فیلم هم از روی یک داستان کوتاه ساخته شده و اصلاً یک نفر در تیتراژ هست به عنوان "گسترش دهنده داستان"! یعنی داستان کوتاه رو گرفته بهش شاخ و برگ داده، فیلمنامه بلند نوشته! خب نتیجه هم زیاد بد نیست، اما در حد و اندازه یه فیلم بلند هم نیست.

نقش اون دو تا رزمنده جوون رو دو تا بازیگر غیر معروف بازی می کنن (که هر دو خوب هستن، خصوصاً اون جوون تره). رانندۀ اتوبوس خسرو شکیبایی هست که تقریباً مثل همیشه اش بازی می کنه. با همون بیان و همون ژست ها و... . محمدرضا فروتن هم نقش یکی از اسیرهای عراقی رو داره که از وسط فیلم به بعد به ایرانی ها کمک می کنه (چون مادرش ایرانیه و پدرش عراقی).

موارد جالبی هم در فیلمنامه هست البته. مثلاً یکی از اسیرهای عراقی (که یه دکتره) قبلاً با رزمنده ایرانی دوست بوده (در ترکیه) و حالا باید مقابل هم بایستن... یا اینکه معلوم می شه یه پای راننده اتوبوس مصنوعیه و پسر خودش اسیر عراقی هاس... اما در مجموع فیلمنامه خیلی جاها کم میاره.

به نظر من هنوز بهترین فیلم پوراحمد "شب یلدا" هست. بعدش "خواهران غریب" و بعد هم سریال "قصه های مجید". فیلم های دیگه ای که این بین ساخته چنگی به دل نمی زنه٬ مثل "گل یخ".

اتوبوس شب هم  به غیر از بازی خوب محمدرضا فروتن چیز خاصی نداره. تصویربرداری معمولیه، موسیقی معمولیه، حرکات دوربین و میزانسن ها معمولیه... اصلاً فیلم یک فیلم کاملاً معمولیه.

احتمالاً این فیلم در چندین رشته کاندید می شه که به نظر من حقش نیست. حالا چون پوراحمد جنگی ساخته بخوان بهش جایزه بدن مسخره اس. البته بازی فروتن خیلی عالیه و حقشه که حداقل کاندید بشه.

فکر نمی کنم این فیلم در نمایش عمومی فروش کنه. ملت حوصله یه فیلم سیاه و سفید جنگی که همه اش هم توی یه اتوبوس بگذره ندارن، تازه هیچ ماجرای خاصی هم اتفاق نیفته!

من به این فیلم از 20 نمره می دم 14 (5 نمره اش فقط بخاطر بازی فروتن!).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد