پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

جشنواره فیلم فجر - پلان ۱: اخراجی ها (مسعود ده نمکی)

هیچوقت فکر نمی کردم یه روز بشینم توی سالن و بعد از یک ساعت تاخیر فیلم مسعود ده نمکی رو تماشا کنم و در پایان هم برم طرفش، باهاش دست بدم و بگم "تبریک می گم آقای ده نمکی، فیلم خوبی بود. ایشالله ادامه بدین و کارهای بهتری ازتون ببینیم"!کامبیز دیرباز در نمایی از فیلم

ده نمکی بعنوان یکی از اعضای سابق انصار حزب الله و یکی از چهره های شاخص گروه فشار (خصوصاً در جریان کوی دانشگاه) یک نفره و ده نمکی فیلمساز یک شخص دیگه. من با ده نمکی اول کاری ندارم، چون اصلاً اون آدم با اون عقاید و طرز رفتار و گفتار رو قبول ندارم. اما ده نمکی دوم، فیلمسازیه که تونسته در اولین فیلم بسیار موفق عمل کنه.

اخراجی ها فیلم یک دست و خوبیه. سکانس های مربوط به جبهه و جنگ خیلی خیلی خوب در اومده و کاملاً فضای وحشت بار مناطق جنگی رو به بیننده منتقل می کنه.

داستان فیلم اینه: چند نفر لات و لوت با انگیزه های شخصی تصمیم می گیرن برای جبهه ثبت نام کنن. نقش یکیشون رو کامبیز دیرباز بازی می کنه که لات محله است و برای اینکه به پدر دختر مورد علاقه اش ثابت کنه آدم خوبی شده ثبت نام می کنه. بقیه هم امین حیایی (دزد)، ارژنگ امیرفضلی (معتاد – بازیش عالیه)، اکبر عبدی (یه آدم به شدت ترسو، اون هم به خاطر یه دختر) و یه مطرب هستن که یه جورایی جبهه رو به گند می کشن! توی جبهه قمار می کنن، آهنگ های لوس آنجلسی می خونن، بزن برقص راه میندازن، حرف های رکیک می زنن،… .

پیمان قاسم خانی فیلمنامه رو نوشته و مثل همیشه عالی کار کرده. فیلم پر از تیکه های جدید و خنده داره. شوخی های زیادی با "شربت شهادت"، "کمک های جنسی(!)" و "بمب شیمیایی" انجام می شه که از مشخصه های کار قاسم خانیه. یه جایی توی فیلم امیرفضلی داد می زنه می گه "امشب شب چهارشنبه اس، برای غافلگیری روح اموات صلوات!". فیلم طوری پیش می ره که تقریباً از اول تا آخر فیلم مردم توی سالن داشتن می خندیدن. البته فیلم سکانس های جدی هم داره.

یکی از بهترین سکانس های فیلم، زمانیه که سربازها وارد دهکده ای می شن که عراقی ها بمباران شیمیایی اش کردن. این سکانس با سکانس افتتاحیه فیلم کیمیا (احمدرضا درویش) یا سکانس هایی از فیلم دوئل (باز هم از درویش) برابری می کنه.

سکانس پایانی فیلم (حمله عراقی ها به بیمارستان صحرایی) هم عالی از کار در اومده و نشون می ده ده نمکی این تصاویر رو از نزدیک دیده و لمس کرده که می تونه در اولین فیلمش به این خوبی به تصویر بکشدشون.ده نمکی پشت صحنه فیلم

البته به احتمال زیاد نماهایی از همین سکانس در نمایش عمومی حذف خواهند شد، اون هم به دلیل خشونت بیش از حد موجود در تصاویر: تانکی که از روی بدن یک سرباز عبور می کنه، پاهایی که قطع می شن، دست قطع شده،…

موسیقی و تیتراژ فیلم هم خیلی خوبه. خصوصاً تیتراژ که به شکلی جدید کار شده و با تیتراژ تکراری فیلم های ایرانی متفاوته.

شاید فکر کنین در این فیلم هم مثل "لیلی با من است"، فیلم با تحول شخصیت اصلی، به پایان می رسه. اما اینطور نیست. اصلاً هیچکس متحول نمی شه. اما خیلی ها متوجه می شن که "اعتقاد" و "اخلاص" فقط در ریش بلند و چفیه و نماز خوندن خلاصه نمی شه…

در سینمایی که فیلم رو دیدم (که اولین نمایش فیلم هم بود)، به غیر از برادر مسعود ده نمکی، کلی برادر دیگه هم اومده بودن که قیافه همه شون به گروه فشاری ها می خورد! از این برادر حسین ها و برادر مهدی ها!

شاید این فیلم در چند رشته کاندید بشه، از جمله بهترین فیلم اول، بهترین کارگردان اول، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش دوم مرد (امین حیایی و ارژنگ امیرفضلی).

اگه بخوام به این فیلم نمره بدم، از بیست نمره می دم 17.

نظرات 8 + ارسال نظر
عمو یکشنبه 19 فروردین 1386 ساعت 13:06

من امروز تونستم دانلودش کنم و ببینم ، واقعا )ظاهرا دستور زبان فارسی عوض شده و دیگه نمینویسند واقعا بلکه مینویسند واقعن ! خلاصه ما رو ببخشید اگه خیلی آپ تو دیت نیستیم!( عالی بود، جدای از صحنه های بسیار خنده دار و طنز عالی، پیامش رو به زیبائی منتقل کرد

هادی جمعه 20 بهمن 1385 ساعت 18:35

سلام
۱)‌ باید بگم که فیلم نامه را قاسم خانی مشاوره داده و پایه و اساسش و بسیاری از تیکه هایش کار خود ده نمکی است.
۲)‌ من هم فیلم را دیدم. واقعا باورم نمی شود که این فیلم فیلم ده نمکی است.
بسیار خوب از کار در آمده و واقعا حرهای زیادی برای گفتن دارد.
۳) به جناب کامران خان هم عرض می کنم که به این کار بدون حواشی نگاه کند. حتما تحسین خواهد کرد.
موفق باشید

الهام پیری دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 20:48

ووووووووووووااااااااااااااااااااااااااااااااا به حق چیزای ندیده و نشنیده..... جالب شد!!!!!!!!!

نیره دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 17:54

خوب شد گفتی. اتفاقا من هم پنجشنبه بلیطشو دارم. من اصلا نسبت به ده نمکی حس خوبی نداشتم( مخصوصا سر مجله هاش. شلمچه و یالثارات)تا امروز که توی تلویزیون دیدمش و کلی دلم براش سوخت! آخی! وقتی رفتی باهاش دست دادی دیدی چه جوری حرف می زد؟؟ دلم کباب شد!

داود دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 17:04

چه جالب . پس باید دیدش. چه کارا

ترانه دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 13:38

خوش به حالت که این فیلم را دیدی. از مطلبی که نوشتی ممنون. یادمه وقتی که شنیدم پیمان قاسم خانی داره روی این فیلمنامه کار میکنه گفتم حتما باید چیز باحالی از آب در بیاد حالا که میگی خوش ساخت هم بوده و از اونجایی که ما نظر شما را به عنوان یه اهل فن همه جوره قبول داریم مطمئنا خیلی دیدنی!

محسن دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 08:34 http://filmamoon.blogsky.com

امیدوارم بشه از این ده نمکی یک مخملباف بیاد بیرون. چون مخملباف هم اول ها که یادت.

کامران دوشنبه 16 بهمن 1385 ساعت 02:39

برای من هم باور کردنش سخته!
مرگ خوبه ولی برای همسایه؟
چطور پیشتر میریختند توی سینماها و مردم بی گناه را کتک میزدند (حتی زن باردار را) ؟ تازه سینماهای شهر فرنگ و شهر قصه را کی سوزاند؟
ولی حالا خودشون گرد و خاک میکنند؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد