پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

درباره مهران مدیری و سریال های طنز

بیشتر از یک سوم سریال جدید مهران مدیری پخش شده و حالا دیگه می شه درباره اش قضاوت کرد.

 

مهران مدیری

 

سال 71 یا 72 بود که مهران مدیری کارش رو با ویژه برنامه های نوروز شروع کرد و سال 73 با "ساعت خوش" حسابی معروف شد. "ساعت خوش" مجموعه ای بود که طنز رو به شکلی جدید ارائه می داد. یادمه همزمان با "ساعت خوش" برنامه "طنز 39" پخش می شد که بعد از یه مدت چون نتونست باهاش رقابت کنه متوقف شد.

رادش، نادر سلیمانی (که هنوز به خان دایی معروفه)، سعید آقاخانی، عطاران، امیرفضلی، شفیعی جم، داوود اسدی، حمید لولایی و خیلی آدمای دیگه با "ساعت خوش" اومدن و هنوزم دارن توی سریال های مختلف بازی می کنن.

توی این ده – دوازده سالی مهران مدیری چندین مجموعه طنز ساخته که همه اش هم پرمخاطب بوده: پاورچین، نقطه چین، ببخشید شما؟، شب های برره و الان هم باغ مظفر. معمولاً بعد از یه مدت اصطلاحات این سریال ها هم بین مردم پر می شه. "ببخشید؟" یا "می شه؟" گفتن های معروف مدیری، "یه چی می گی"، "پاچه خواری" (که دیگه بالکل جا افتاده) و اخیراً هم "قوز فیش" و "مربا بده بابا"!

طنز مدیری چه ویژگی هایی داره که سایر مجموعه های طنز (مثل برنامه های مهران غفوریان و مهدی مظلومی) ندارن؟

به نظر من یه دلیلش اینه که مدیری به نظر مخاطبین خیلی اهمیت می ده. وقتی می بینه یه طرح داستانی یا کاراکتر محبوبیت نداره، یا اصلاحش می کنه یا اگه لازم بشه حذف.

یه دلیل دیگه اش اینه که کاری رو انجام می ده که به نظر خودش واقعاً خنده داره! یه کارگردان معروف گفته سعی کن فیلمی بسازی که خودت خوشت بیاد. بعد دعا کن آدم های دیگه ای هم باشن که سلیقه شون مثل تو باشه! ظاهراً خیلی از مردم سلیقه مدیری رو قبول دارن.

و مهمترین دلیل هم اینکه مدیری کارگردان و انسان بسیار خوبیه. فضای پشت صحنه آنچنان دوستانه است که همه از کار کردن در اون محیط لذت می برن و این لذت به مخاطب هم منتقل می شه. مدیری نمی خواد که فقط خودش دیده بشه، بلکه به بقیه هم فرصت می ده. فرصت دیده شدن و فرصت اظهار نظر. دقیقاً برعکس چیزی که در سایر سریال های طنز وجود داره. من یه مدت توی گروه فنی سریال "بدون شرح" (سری اولش) کار کردم و باورتون نمی شه چه جو عصبی و متشنجی داشت.

و کار خوبی که مدیری در این سریال آخر کرده، استفاده از نصرالله رادش هست که بعد از مدتها دوری از کارهای تصویری و بیماری روحی-روانی طولانی مدت، دوباره معروف شده و دیده می شه.

توی سازمان (صدا و سیما) قانونی هست برای برنامه های نود قسمتی، به اسم "راه بنداز، جا بنداز"! شاید مدیری هم بر اساس همین قانون کار می کنه، اما کارشو خیلی خوب بلده و می تونه برنامه اش رو به خوبی جا بندازه.

باغ مظفر سریال خوبیه. نه فقط به این دلیل که 92% مخاطب داره (که "نرگس" هم داشت). بلکه به این دلیل که ایده های خوبی توش بکار رفته. تکراری نیست. داستان جالبی داره. بازی ها یکدسته و... مهمتر از همه اینکه ملت با دیدنش کلی می خندن! چیزی که توی این دوره زمونه – که همه اش حرف از شورای امنیت و تحریم و حمله است – بهش خیلی نیاز داریم.

 

* چند شب پیش حوصله ام سر رفته بود، قسمت هایی از ساعت خوش که سال 73 از تلویزیون ضبط کرده بودم رو گذاشتم. تنهایی انقدر خندیدم!

نظرات 6 + ارسال نظر
سیما سه‌شنبه 26 دی 1385 ساعت 09:44

به نظر من مهران مدیری آدم باهوشی است و ذاتا نگاه جالبی به محیط اطرافش دارد و همین هم باعث می شود مخاطب را جذب کند . جالبی موضوعات برنامه های مهران مدیری است که بیشتر به عادات و فرهنگ خود مردم می پردازد. البته من قسمت هایی را که ژوله و یا مشترکا با محراب قاسم خانی می نویسند بیشتر از بقیه دوست دارم و فکر می کنم بامزه تر است . ضمنا فکر می کنم سرپرست نویسندگان باید نظارت بیشتری داشته باشد چون با وجودی که طرح کلی داستان بامزه است ولی بعضی قسمت هایی که برخی نویسندگان دیگر می نویسند بامزه از کار در نمی آید هر چند نکات با مزه ای در آن می گنجانند اما خیلی جالب نمی شود

فرهاد یکشنبه 24 دی 1385 ساعت 11:02

با اینکه ازش خیلی خوشم نمی یاد و حاضر نیستم چند قسمت اول برنامه هاشو نگاه کنم چون اعصابم می ریزه به هم نمی دونم چه سری هست که از قسمت ۲۰ ام به بعد منم مشتری کاراش می شم.فقط یه چی بگم ...از اعتماد به نفس خیلی بالاش اصلا خوشم نمی یاد.یه جورایی بیننده رو استثمار می کنه.

[ بدون نام ] یکشنبه 24 دی 1385 ساعت 00:02 http://mari_vasi.persianblog.com/

نمیدونی من که اینجام جقدر پی گیر این سریال رو نگاه میکنم
واقعا انرژی بهم میده

جان شنبه 23 دی 1385 ساعت 10:04 http://bodobia.blogspot.com/

ما را به یاد طنزهای آن زمان انداختی. درک پلنگ چیز خوبی بود. اگر فیلمنامه نویس داشتیم اصلن میتونست مستقل باشه. هفته ای یکبار هم پخش بشه. توی باغ مظفر یکی از نقش هایی که خیلی خوب جا افتاده فروغ بابا است. شاید از همه موفق تر. اگر خاستی یک روزی به آن بپرداز

پری جمعه 22 دی 1385 ساعت 20:22

ولی به نظر من تو این سری جدیدش "باغ مظفر " به اندازه سریالهای قبلیش موفق نبوده.چون موضوع های قبلی بیشتر به زندگی روزمره زندگی آدما نزدیک بود.

عاتکه جمعه 22 دی 1385 ساعت 19:01

سلام :)

شروع کار وبلاگت مبارک :)‌ میدونم چیزای جالبی میشه توش خوند! مرسی.
موفق باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد