پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

درسهایی که از ابراهیم حاتمی کیا آموختم

تابستون سال 77 بود که آقای حاتمی کیا تصمیم گرفت کامپیوتر یاد بگیره. با اختلاف 15 پله، من از همه بهش نزدیکتر بودم! قرار شد یه روز در میون عصرا من برم پیشش، یک ساعت من کامپیوتر یادش بدم، یک ساعتم اون درباره فیلمنامه نویسی و کارگردانی راهنماییم کنه. اون موقع هنوز اولین فیلمنامه ام رو  ننوشته بودم.ابراهیم حاتمی کیا

همزمان با یاد دادن فایل و ویندوز و اینترنت، شخصیت پردازی و دیالوگ نویسی و دکوپاژ یاد گرفتم. خیلی وقتا می شد که ساعتها درباره یه فیلم حرف می زدیم. آقای حاتمی کیا نقاط قوت و ضعف فیلم رو می گفت و من از توی حرفاش نکات و قواعد فیلمسازی رو یاد می گرفتم.

اون سال تابستون گذشت. آقای حاتمی کیا کامپیوتر رو به خوبی یاد گرفت. دیگه فیلمنامه هاشو خودش تایپ می کرد، پرینت می گرفت، روی اینترنت جستجو می کرد، عضو اورکات شد و حتی با اسم مستعار چت میکرد! من هم تا امروز 15 تا پروژه فیلم کوتاه انجام دادم...

اون درسا و اون حرفا گذشت، اما مثل همه کلاس های دیگه یه چیزایی از توش دراومد که توی ذهنم موندگار شد و روم اثر گذاشت. نکاتی که بیشتر از اونکه به فیلم و فیلمسازی ربط داشته باشه، به زندگی مربوطه:

 

  •           اول هدف رو مشخص کن، بعد قدم بردار.
  •           تظاهر به ندانستن و نتوانستن، بهتر است از ادعای دانستن و توانستن!
  •           با دل بنویس، با عقل بازنویسی کن.
  •           از دوستانت بخواه که ایراداتو بهت بگن. اگه امروز دوستان بهت بگن، بهتر از اینه که فردا دشمنانت با زبون دیگه ای بهت بفهمونن!
  •           همیشه نظر اطرافیانت رو برای کاری که می خوای انجام بدی بپرس. جمع بندی کن، در نهایت خودت به تنهایی تصمیم بگیر.
  •           برای اینکه کارت پیش بره، از اسم بزرگان استفاده کن!
  •           یا کاری رو انجام نده، یا اگر انجام می دی با جون و دل کار کن. 

ابراهیم حاتمی کیا مرد بزرگیه، حتی اگه فیلمای آخرش رو زیاد دوست نداشته باشیم...

نظرات 4 + ارسال نظر
پری دوشنبه 18 دی 1385 ساعت 10:29

وای خوب یادم. یادت اولین فیلمی رو که ساختی دادی نگاه کنیم نظرمون بگیم.
فکر کنم خوب تونستم تحلیل کنم.هر چند که از علاقه ات به این جور فیلما خیلی تعجب کرده بودم.

من اتفاقن آقای حاتمی کیا را در فیلمهای آخرش بیشتر میپسندم. فیلم ها که نه شاید بهتر باشد که بگویم. فیلمنامه ها.
این قسمت از کشفیات رو بیشتر از همه پسندیدم که چون شماره نداشتند مجبور شدم همه اش رو بچسانم این زیر
همیشه نظر اطرافیانت رو برای کاری که می خوای انجام بدی بپرس. جمع بندی کن، در نهایت خودت به تنهایی تصمیم بگیر.
البته من خودم هیچ وقت نه قسمت اول و نه قسمت دوم و نه قسمت سوم را در نظر نگرفته ام

روزنوشت حامد یکشنبه 17 دی 1385 ساعت 18:01 http://www.hamed.cc

سلام
خوشحالم که اینجا می بینمت :)
پس یعنی واقعا کامپیوتر باز شدن حاتمی کیا رو از تو داریم؟ D: خب اینکه خیلی فوق العاده ست. تو این مورد خیلی دوست داشتم جای تو بودم اما نمیتونستم وظیفه خودم رو به خوبی تو انجام بدم، چون اینقدر شیفه ش میشدم که کامپیوتر یاد دادن رو میذاشتم کنار و فقط به حرفهای اون گوش میدادم D: البته اگه آخرش نمی گرفت ما رو به جرم کم کاری بزنه p-:

ترانه یکشنبه 17 دی 1385 ساعت 15:43

این نکات مربوط به زندگی واقعا درسته. البته چند تا نکته دیگه هم هست که جزو نکات ننوشتی ولی با این کاری که کردی نشون دادی.
- نکاتی که تو زندگی ازشون درس گرفتی و تجربه کردی در اختیار بقیه قرار بدی.
- اگر از کسی مطلب تازه ای یادگرفتی (حتی اگه خیلی کوچیک بود) همیشه از اون آدم قدردانی کنی.
- تو هرکاری به هر مرحله ای که رسیدی هیچ وقت نقطه شروعت را فراموش نکنی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد