پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان – ۱۳۹۰)

وقتی فیلمی بدون حمایت دولت، بدون جایزه های عجیب و غریب و بدون حرکت جمعی سیاسی فروش می کنه، تنها دلیلش خوب بودن خود فیلمه.

"ورود آقایان ممنوع" هیچکدوم از سه عنصر بالا رو نداشت. نه مثل "اخراجی ها ۳" دولت ازش حمایت کرد و تمام ادارات و مراکز دولتی رو مجبور به خرید بلیت و توزیع بین کارکنانش کرد و نه مثل "جدایی نادر از سیمین" مسائل سیاسی باعث شد از حد نرمال خودش بیشتر فروش کنه.

من ارزش های بالای "جدایی نادر از سیمین" رو انکار نمی کنم، اما این رو هم می دونم که بسیاری از افراد تنها برای "پوز زنی" فیلم مسعود ده نمکی و برای حمایت از اصغر فرهادی چندین بار این فیلمو دیدن تا فروشش بالاتر بره.

به نظر من سه چیز باعث موفقیت "ورود آقایان ممنوع" شد:

۱.       فیلمنامۀ خوب پیمان قاسم خانی، که در حال حاضر بهترین فیلمنامه نویس کمدی ایرانه و فیلمنامه هاش از حد شوخی های سطحی و نازل سایر کمدی های ایرانی بسیار بالاتره و علاوه بر طنز کلامی، از طنز تصویری هم بهره می بره.

۲.       کارگردانی با دقت و پرحوصلۀ رامبد جوان

۳.       رضا عطاران!

به غیر از این سه مورد، انتخاب خوب اسم فیلم (که حس فمینیستی رو در مخاطب های مونث ایجاد می کنه و مردان رو مشتاق به دیدن فیلم)، تبلیغات حساب شده (مثل تابلوهای ورود آقایان ممنوعی که در خیابان ها نصب کردند) و همینطور تبلیغات دهان به دهان.

ما فیلم رو چند روز پیش، حدود یک ماه و نیم بعد از شروع اکرانش توی سینما آزادی دیدیم... برام خیلی جالب بود که در انتهای فیلم تماشاگران چند ثانیه دست زدند. کاری که حتی برای بعضی فیلم های جشنواره هم انجام نمی دن!

ظاهراً طبق آخرین آمارها این فیلم تا هفتۀ قبل تونسته رکورد فروش تمام فیلم های سال ۹۰ رو بزنه و در تهران بالای دو میلیارد و سیصد میلیون تومن فروش کنه. با احتساب فروش شهرستان ها و ادامۀ اکران فیلم، بعید نیست موفق بشه چند رکورد دیگه رو هم جابجا کنه.

ظاهراً ایرانی ها این روزها بیشتر از هر چیز به فیلم های کمدی علاقه دارن و تنها فیلم های کمدیه که خوب می فروشه... مردم نیاز به خندیدن دارن... و سرگرمی.

اگه به آمار فروش فیلم ها نگاه کنیم می بینیم ظرف چندین سال گذشته همیشه فیلم های کمدی در صدر پرفروش ترین فیلم های سال قرار گرفتن. به همین علته که تهیه کننده ها از فیلمنامه های کمدی استقبال می کنن.

شاید خیلی دیر دارم دربارۀ این فیلم می نویسم و تا همین حالا هم خیلی ها "ورود آقایان ممنوع" رو دیده باشن، اما اگر هنوز ندیدین، فرصت رو از دست ندین. خندیدن توی سالن سینما تجربۀ بسیار خوبیه که با تماشای فیلم توی خونه قابل مقایسه نیست.

امتیاز: ۶.۵ از ۱۰

نظرات 7 + ارسال نظر
ایمان شنبه 9 مهر 1390 ساعت 11:12

مرسی حسام جان
منتظرم

ایمان یکشنبه 3 مهر 1390 ساعت 16:16

سلام حسام جان
مستند فارکس رو چطوری می تونم تهیه کنم؟

سلام

این فیلم هنوز از تلویزیون پخش نشده. ظرف دو سه هفتۀ آینده که پخش شد، بعدش می تونم یه نسخه از فیلم رو برات کپی کنم و بدم بهت.

قربانت
حسام

حمید چهارشنبه 26 مرداد 1390 ساعت 15:45

چطوری گلم؟! خوبی؟ خیلی وقته ندیدمت از روبرو، تو و اون رفیقای قشنگت!
در مورد یادداشتی که برای ورود آقایان ممنوع گذاشتی حال کردم، هرچند با پارادیزوی کوچک هم کمی موافقم ... " هرچند از این سینما انتظار بیشتری نمی رود ... " من هم بعد از 7 سال با سینما آشتی کردم به خاطر همین فیلم. حقیقتش یه رفیقی دارم خوره فیلم اونهم از اون معناگراهاش ( یعنی فیلمهایی که من نمی فهمم ولی همه میفهمن) این یارو از این فیلم تعریف کرد!
در ضمن این فیلم با توجه به شناختی که از رامبد جوان داریم اصلا نمی خواسته فمنیستی باشه. تو این فیلم فقط قرار بوده که خنده محض بکنی، مطلقا بیرون بیایی از یارانه هدفمند و الخ !
در ضمن حسام جون سلام برسون ( به هرکی که دلت خواست !)
کرتیم!

سلااااااااااام! چه عجب بالاخره شما رو زیارت کردیم بصورت دیجیتالی. فیس بوک که فقط افتخاری عضو شدی رفتی...

این روزها مشغول فیلمبرداری کار تازه ای هستیم به اسم "دزدان دریایی اقیانوس هند"، باور نمی کنی هنوزم بعد این همه سال می رم سر صحنه یاد تو میفتم. شاید اون موقع امکانات و بودجه نداشتیم و کار دانشجویی بود، اما خیلی خیلی بیشتر از کارهایی که مثلاً حرفه ای هستن و بخاطر سود و پول ساخته می شن حال می داد. شب احضار یادته؟؟؟ یا سه هفتۀ داستان عجیب...؟؟؟

مهدی آروم که پای ثابت همۀ کارهاس، سراغتو می گیره اونم. سلام هم می رسونم، به مهدی و فرزاد و احسان و احسان و احسان (!) ...

راستی جواد مزدآبادی رو یادته؟ دیدی فیلم بلند ساخته؟!!!

پارادیزوی کوچک دوشنبه 24 مرداد 1390 ساعت 18:07 http://myparadiso.persianblog.ir

سلام / پیمان قاسم خانی را دوست دارم ، طناز است ... اما فیلم را نپسندیدم ! حتی نمی توانم بگویم کمدی خوبی ای هم بود !
به نظرم قرار بود که فیلمی فمینیستی ساخته بشود اما احتمالن گیر ممیزی و این حرفا پیش اومد که فیلم گاهی به نقد فمینیسم تبدیل می شد و گاهی مدافعش می شد!
در کل نپسندیدم ! هر چند از این سینما انتظار بیشتری نمی رود ...

روزبه چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 18:43 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

من اسمش رو بسیار دوست دارم! به نظرم توو کارهای کمدی نام اثر خیلی مهمه برای جذب مخاطب که این اسم با هشیاری تمام انتخاب شده. حالب بود.
ما که نمی بینیم بشینیم در مورد اسم بحث کنیم :دی

محسن دوشنبه 17 مرداد 1390 ساعت 15:38

این فیلم یک فیلم خوبیه. و مردم فیلم خوب رو میشناسن. میرن می بیننش. فروش بعضی فیلم های دیگه از دیدن مردم بالا نمی ره. با یه چیزای دیگه بالا میره. :)

دقیقا!

فرهاد یکشنبه 16 مرداد 1390 ساعت 13:53 http://www.rahdari.ir

بعد از مدت ها این فیلم مجبورم کرد برم سینما
کلا از کارهای رضا عطاران خوشم می یاد چون برای خندوندن بازی می کنه زور نمی زنه...دوم اینکه قابل پیش بینی نیست کاری که می خواد چند لحظه بعد انجام بده....
نکات خوبی رو اشاره کردی اما نباید از بازی خوب ویشکا آسایش هم بگذریم که به شدت خوب بود...
فقط در مورد بهاره رهنما خیلی از پرداخت نقشش خوشم نیومد

بازی ویشکا آسایش (که در بیست و چند سالگی بدون هیچ زمینۀ قبلی وارد سینما شد) از خیلی از بازیگرانی که دورۀ بازیگری گذروندن و کلی هم ادعاشون می شه بهتر بود.

انگار بهاره رهنما همیشه باید تو فیلمنامه هایی که از شوهرش (پیمان قاسم خانی) به فیلم تبدیل می شه یه نقشی داشته باشه که اتفاقا نقش چندان دلچسبی هم نیست و خیلی تکراریه. مثل نقشش توی سن پیترزبورگ... یا پوپک و مش ماشالله.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد