پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم Chiken with Plums (مرجانه ساتراپی - ۲۰۱۱)

حضور گلشیفته فراهانی در فیلم جدید مرجانه ساتراپی (کارگردان فیلم انیمیشن "پرسپولیس") با داستانی ایرانی کنجکاوی های زیادی رو به همراه میاره. "پرسپولیس" جدای از محتوا و پیام که ممکنه باب میل خیلی ها نباشه، فیلم خوب و خوش ساختی بود.

داستان "مرغ با آلو" در ایران قبل از انقلاب می گذره: وقتی ناصرعلی که یک نوازندۀ ویولونه با همسرش فرنگیس دعواش می شه و در پی دعوا ویولونش می شکنه، احساس می کنه که دنیا براش به آخر رسیده. ناصرعلی که دیگه انگیزه ای برای زندگی نداره، تصمیم می گیره خودکشی کنه و هفت روز بعد هم می میره... فیلم ماجرای این هفت روز رو روایت می کنه.

"مرغ با آلو" ساختاری داره شبیه به Amelie. سکانس های کوتاه، روایت های پراکنده، فلاش بک های متعدد، حضور راوی برای پیش بردن قصه و فضاهای رئال/فانتزی... که البته به نظر من انتخاب این ساختار برای چنین قصه ای چندان مناسب نیست، چون داستان فیلم بیشتر یک ماجرای به شدت تراژیک هست، در صورتیکه این سبک ساختاری بیشتر برای فیلم های کمدی/رومانس مناسبه.

از اونجا که کل داستان فیلم در ایران دهۀ چهل می گذره، طراحی صحنه و دکور زیادی انجام شده که شاید برای خارجی ها باورپذیر باشه، اما برای ما ایرانی ها، نیست. لباس ها، لوازم خونه و خیابون ها بیشتر از روی تخیل انجام گرفته تا از روی تحقیق و واقعیت.

شاید خیلی ها بخاطر حضور گلشیفته فراهانی این فیلم رو تماشا کنن. گلشیفته در نقش ایران، عشق واقعی ناصرعلی – که هیچوقت بهش نرسید – بازی خوب و شیرینی ارائه می ده... که البته شاید کل حضورش در فیلم به ۱۵ دقیقه هم نرسه. 

می شه معانی زیادی رو از دل این داستان بیرون کشید. ناصرعلی – بعنوان نمادی از مردم هنردوست ایران – مرد عاشق پیشه ای هست که ابزار بیان احساساتش رو ازش گرفتن و از طرف دیگه گلشیفته فراهانی – به اسم ایران و بعنوان نمادی از ایران – عشق قدیمی و گمشده ای هست که هیچوقت نمی شه بهش رسید، چون اونو برخلاف میلش به یک مرد نظامی شوهر دادن... .

در مجموع این فیلم رو زیاد دوست نداشتم. چون علاوه بر وجود برخی مشکلات ساختاری (مثل وجود بی دلیل و متعدد سکانس های انیمیشن لابلای فیلم و شخصیت پردازی ضعیف)، فضایی تلخ، ناامید کننده و سیاه رو به بیننده منتقل می کنه که در همین حالت هم به پایان می رسه... از ایده های نو و خلاقانه – نمی گم در حد Amelie، حتی در حد فیلم قبلی مرجانه ساتراپی، "پرسپولیس" – هم هیچ خبری نیست.

امتیاز: ۶.۵ از ۱۰

نظرات 5 + ارسال نظر
سهند یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 ساعت 09:30

من با توقع خیلی زیادی فیلمو دیدم که باید بگم مثل شما ازش چندان خوشم نیومد. صحنه های خوبی داره البته ولی در کل فیلم چندان گیرایی نیست.

شاید بزرگترین مشکل فیلم برمی گرده به فیلمنامه اش که دارای افت و خیز زیادیه و در نهایت باعث می شه نتونیم با کاراکترها همذات پنداری کنیم.

محسن شنبه 16 اردیبهشت 1391 ساعت 18:05

لایک.

محسن پنج‌شنبه 14 اردیبهشت 1391 ساعت 13:13

اونقد انیمیشن انیمیشن کردیم که هوس کردم یک بار دیگه وال یی رو ببینم.

من هر وقت هوس انیمیشن می کنم راتاتوی رو تماشا می کنم!

محسن چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 ساعت 17:10 http://filmamoon.blogsky.com

خب مرجان می گفت این انیمیشنه. تاماهم تکلیف خودمونو بدونیم. من اصلن نمی توم فیلی رو ببینم که گلشیفته توش بازی کرده باشه و یه جاهاییش بشه انیمیشن. من از کویینتین تارانتینو هم برای یک انیمیشنی که توی کیل بیل گذاشت دلخورم. مرجان که جای خودش. اگه تو با مرجان تماس داشتی بگو که جون هر کسی که دوست داری بسسه. پرسپولیس قشنگ بود. ولی تمام شد. از انیمیشن بیا بیرون. انیمیشن برای کودکان قشنگه. مگر این که تو هدفت این باشه که کودکان رو به راه راست هدایت کنی. ولی من بسیارکودکانی رو دیدم که از انیمیشن اصلن خوششون نمیاد. مگر رییس مزرعه. و این شناخت من از کودکان بسی والاترازشناخت توست

درسته، یکی از مشکلات من با فیلم همینه.
بچه های این دوره زمونه هم دیگه هر انیمیشنی رو قبول ندارن. مگر انیمیشن های پیکسار و دیسنی.

محسن سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1391 ساعت 22:43 http://filmamoon.blogsky.com

اگر اشتباه نکرده باشم سکانسی از این فیلم رو در جایی دیدم. لینکش بود. شاید فیس بوک یا چیزی شبیه آن. تنها چیزی که به اون فکر نمی کردم، -اگر این همان باشد- حضور انیمیشن توی فیلمه.
توی اون سکانس مردی در یک جایی روی پله ای نشسته بود که گلشیفته از کنارش رد میشه میره توی یک مغازه. آره؟ اینه؟
اگر آره که بعدن میگم دوباره در باره اش. نمی خوام آب پاکی روی دست خودم بریزم.

آره، همینه.
البته این فیلم خیلی جدیده و اصلا خودم هم نمی دونم چطوری به دستم رسیده! اونم با کیفیت عالی اوریژینال.
دلیل انیمیشن توی فیلم هم اینه که مرجانه ساتراپی بیشتر از اینکه کارگردان باشه انیماتوره. همین!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد